Britse automerken kunnen ons bekoren. Van klassiekers als de Aston Martin DB5 en Jaguar E-type tot de luxe van Range Rover en Bentley. Daarom vonden we het tijd om de tofste Britse vierwielers op een rij te zetten die wij onder onze bips hebben gehad.
Britse stijlkoningen op de Nederlandse weg
Dat Britten graag liefde stoppen in hun luxueuze paradepaardjes is ons inmiddels wel duidelijk geworden. Dit zijn serieuze bakbeesten, niet je doordeweekse SUV waarmee je, het liefst met zakelijke tankpas, naar kantoor rijdt en in het weekend het voetbalteam van je zoontje vervoert. En dat vinden we heerlijk.
Range Rover P530: een overdaad aan luxe
Het was even wennen: de Range Rover P530 voor onze neus. Als je de auto voor het eerst ziet zou je zeggen dat het om een prototype gaat. Zó modern en eigentijds zijn de nieuwe looks. Na een korte gewenningsperiode kwam het gevoel van bewondering, want de nieuwe Range Rover vonden we een win voor het straatbeeld. En toen moest het instappen nog beginnen.
We vonden de Range serieus een overdaad aan luxe. ‘Echt comfy rijden doe je met een aantal settings waar je u tegen zegt. De stoelmassages kan in vijf intensiteiten worden ingesteld. Ook zijn er vijf verschillende massagetypes: van golf tot puls tot hot stones.,’ schreven we destijds. Een aantal keer herhaalden we dat het rijden nog moest beginnen, terwijl er al wel honderden woorden op digitaal papier stonden.
Na de voorpret was het tijd voor het echte werk. Karren. De Range Rover is 5 meter lang en 2.20 meter hoog en heeft een gewicht van bijna 2600 kg. Een kolos van een auto, dus. Maar dankzij de 530 pk aan boord knal je ‘m toch in zo’n 4,6 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt op 250 km/h en door die heerlijke V8-motor zit je hier binnen een mum van tijd aan. Het is haast niet te beschrijven hoe majestueus het voelt om met zo’n groot apparaat zó ontzettend hard te kunnen rijden…
Bentley Continental GT Speed: race-auto als gentlemans car
Sommige merken hebben geen introductie nodig. Zo ook Bentley. Het Britse merk wat al sinds 1919 bekendstaat om haar extravagante auto’s. We hadden het genoegen om op pad te gaan met de Bentley Continental GT Speed. Een jongensdroom pur sang.
Met maar liefst 650 pk wisten we soms niet wat we meemaakten. Een 6.0 liter twin-turbocharged W12 motor helpt je om binnen 3,6 seconden de 100 km/h per uur aan te tikken. De maximum topsnelheid ligt op zo’n 335 km/h en we laten voor het gemak even in het midden of jullie scribent dit wel of niet gehaald heeft. Maar we kunnen je verklappen: Nederland is opeens best een klein landje.
Onze Britse klapper had vier Akrapović-uitlaten die zich in de Sport-stand overduidelijk lieten horen. Zo zijn de kleine plofjes bij het loslaten van de uitlaat nauwelijks te missen. Een overheerlijk gevoel, all the time. Dat gevoel trekt door omdat het schakelpunt pas bij zo’n 6000 toeren ligt, alleen omdat je met plankgas zó snel illegale snelheden aantikt, hebben we té vaak té snel onze voet moeten liften. Maar goed, dat mocht de pret niet drukken, hoor.
Jaguar I-Pace EV400
De heritage van Jaguar is erg groot en geliefd. Maar gelukkig kijkt het merk verder en brengt het fantastische elektrische modellen op de markt. En zo ook de Jaguar I-Pace EV400. Een 400 pk sterke volledig elektrische auto uit de Britse renstal. Aan ons destijds de eer om deze Jaguar te temmen.
De 400 pk sterke elektromotor zorgt ervoor dat je in 4,8 seconden op de 100 km/h zit en stopt pas bij een begrensde 200 km/h. Erg lekker, helemaal als je het naast de bijna 700 Nm koppel legt. Al was dat niet het enige waar we goed op gingen. We werden we ook heel gelukkig van diverse snufjes in de Jaguar I-Pace EV400. Denk hierbij aan handvaten die uit de deur komen, dynamische knipperlichten en een zeer sportieve verschijning.
In de categorie ‘rijden’ wisten we direct: een Jaguar is geen Jaguar als-ie niet lekker op de weg ligt. Dankzij de accu heeft de Jaguar I-Pace EV400 een zeer uitgebalanceerd laag zwaartepunt. Voeg daar een Active air suspension aan toe en je weet dat je letterlijk op lucht gedragen wordt. Dat is pas Brtis.
Land Rover Defender 110 P400E
Er zijn van die auto’s waar je mee opgroeit. Ze zijn herkenbaar voor ie-de-reen: van de Volkswagen Golf tot de Porsche 911. Eigenlijk lijkt alleen het straatbeeld te veranderen, deze vormen blijven hetzelfde. De Land Rover Defender hoort ook in dat rijtje thuis… Totdat het allerlaatste model van de tekentafel kwam. Die is zó modern getekend, waardoor het in eerste instantie lijkt alsof je met een prototype te maken hebt.
Dat ‘de 110′ imponerende afmetingen heeft is een understatement. De Defender is 1,97 meter hoog, 4.80 meter lang en 2.10 meter breed. Je merkt het bij het instappen, inparkeren en andere auto’s voorbijrijden. Niets wijst erop dat deze auto zich wil meten met een ander voertuig. Zet er een BMW X5 of een Audi Q7 naast en ze verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Hoewel de Land Rover Defender 110 is uitgerust met een 2.0 liter benzinemotor, wordt er toch maar even 404 pk uitgeperst. Met 2.600 kg is-ie echt aan de zware kant, maar hij knalt toch van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden. De topsnelheid van 191 km/h lijkt laag – alleen dat is het allesbehalve met zo’n immense auto. Dus: we waren écht onder de indruk.