Het blijft toch een testosterondingentje: het cijfer dat voor de letters p en k staat in een artikel over auto’s. Logisch, want iedereen gaat toch vragen: ‘Maarehh, hoeveel pk heeft-ie dan?’
5 x boven de 500 pk
Goed, zonder iets of iemand tekort te doen: als we een auto testen, heeft-ie vaak heel veel trappelende paarden klaarstaan voor ons. Deze exclusieve auto’s testen is een luxe. Omdat we weten dat er luxepaarden en werkpaarden zijn beseffen we dat ons, maar is wel extra lekker om de auto’s met meer dan 500 trappelende paarden nogmaals onder de aandacht te brengen. Volledige bezineslurpers, half elektrische jongens en complete stekkerdozen. We nemen het allemaal mee.
Jaguar F-Pace SVR
De laatste der mohikanen. Als je de kans krijgt om anno 2023 ooit nog eens een auto met een brullende V8 te rijden; grijp je kans. Want voor je het weet houdt het toch echt op. We gingen een week op pad met de Jaguar F-Pace SVR en dat hebben we geweten ook. Zijn 550 pk heeft ons meegenomen naar een andere wereld:
‘Een 5.0 liter V8 blok waar maar liefst 550 pk uit geperst wordt zingt, schreeuwt en brult bij iedere dot gas die je geeft. Ga je er wat mee sturen in binnenwegen, dan galmt het geluid heerlijk. Met 2100 kg is de power-SUV geen lichtgewicht, maar ondanks dat heeft Jag de 8-cilinder redelijk lichtvoetig kunnen houden.’
Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat ze het bij Jaguar Land Rover nog steeds begrepen hebben. De Engelsen voelen zonder al te veel woorden aan wat mannen drijft, wat we leuk vinden. Rijden is een beleving, de bestemming is een bijzaak. Zie je een Jaguar F-Pace SVR rijden, steek dan je duim omhoog, of knik de bestuurder even toe. Je zit waarschijnlijk op dezelfde golflengte zonder elkaar ooit gezien of gesproken te hebben.
Range Rover Sport P510e
A footballers car, een PC Hooft-trekker. We hebben de geuzennamen voor de Range Rover Sport allemaal weleens voorbij horen komen.
Maar in welke bevolkingsklasse je je ook bevindt, je wil waarschijnlijk toch graag verduurzamen. Bij Land Rover hebben ze dit begrepen en de Range Rover Sport is sindsdien te verkrijgen als plug-in hyrbide versie. We gingen op pad met de 510 pk sterke mastodont.
De nieuwe Ranger Rover Sport heeft van binnen én buiten wat cosmetische ingrepen gekregen. De achterlichten lijken te zijn platgeslagen, wat een minimalistische look geeft. De handgrepen zijn weggewerkt in de deur en springen er pas uit als je het slot vergrendeld. Maar gelukkig is het allerbelangrijkste nog intact gebleven: hij lijkt nog steeds op een Range Rover Sport. Het hoekige, het bonkige, het holy-shit-wat-komt-daar-op-me-af-rijden-gevoel is er nog altijd.
BMW M4 Competition M xDrive Coupé
Toen de eerder geteste BMW M3 Competition uitkwam, stond Instagram op zijn kop. Er ontstonden namelijk twee kampen: mensen die de auto verafschuwden (‘Kijk eens naar die veel te grote nieren’), maar ook een groep die de auto direct omarmde. Hate it or love it . Bijna twee jaar later hoor je er niemand meer over. Wat betekent dat iedereen aan het nieuwe design gewend is. Waar ook de M4 Competition sterk van profiteert, want ook die heeft nu de grote nieren gekregen
De 510 pk sterke M TwinPower Turbo-motor in ons testmodel lag ook in onze geteste M3 Competition, dus we waren in positieve zin al wat bevooroordeeld over de prestaties. Want die zijn krankzinnig. BMW is het gelukt om een circuitwaardige auto te ontwikkelen die straatlegaal is.
KIa EV6 GT
Met de Kia EV6 GT onder de bips hadden we veel te maken met regen, flinke sneeuw en keiharde hagelbuien. Uitdaging genoeg dus om het Koreaans vlaggenschip met 585 pk op de weg te houden.
We benoemen meteen het aantal pk’s, want ja, dat is toch even iets anders dan we gewend zijn. Vijfhonderdvijfentachtig pk in een Kia. Dat is toch echt in de categorie supercar-waardig. Nadat we eerder al ondersteboven waren van de Kia Stinger GT (met 370 pk) zijn de grenzen wederom verlegd.
In de EV6 GT ligt een 77 kWh accupakket waarmee je zo’n 425 kilometer kan rijden volgens de WLTP-statuten. Wij hakten er, door winterse omstandigheden en een zware rechtervoet, daar zo’n 100 kilometer vanaf. We hielden een acceptabele 320 kilometer over. Alleen je mag het ons wel vergeven. Je rijdt namelijk in een Kia met 585 pk… Zoals eerder geanalyseerd tijdens onze Zweedse test: je rijdt supercarmerken het snot voor de ogen. Dat verwacht je gewoon niet en dat wil je zelf testen.
BMW i7 xDrive60
De BMW i7 is een elektrisch bakbeest van enorme proporties. Hij is 5,3 meter lang, bijna 2 meter breed en een bescheiden 1,5 meter hoog. In een parkeervak past-ie niet, maar iedereen zal het je vergeven. Er staat namelijk écht iets.
Twee elektromotoren zorgen voor 544 pk, waardoor je in een mum van tijd tegen de begrenzer aan loopt te rammen. En die begrenzer staat ingesteld op 240 km/h. Had best wat later gemogen, want je voelt aan alles dat de auto op hogere snelheden nog steeds stevig op de weg ligt. Helaas is 240 km/h de juiste rationele keuze: anders trek je de accu in een mum van tijd leeg.
Als je tegenwoordig niet aan verduurzamen doet, tel je gewoon niet meer mee. Door het rijden (of laten rijden) van een elektrische toplimousine laat je in ieder geval aan de buitenwereld zien dat je het beste voor hebt met Moeder Natuur. BMW heeft het weer dik voor elkaar met het lanceren van de BMW i7. Een chauffeurswaardige bolide waar je achterin echt even kunt ontspannen en geconcentreerd zal kunnen werken. Door de de juiste kleurensamenstelling te kiezen kan de auto best ingetogen overkomen, ondanks het forse formaat. Verduurzamen kan ook best mooi zijn.