Een uitgesproken uiterlijk. De een gaat er goed op, de ander gaat liever wat anoniemer door het leven. De nieuwe BMW XM is op zijn zachtst gezegd uitgesproken.
Zelden hebben we een auto getest waarover mensen zó vaak ongevraagd hun mening gaven. We gingen een week op pad met de BMW XM, en dat is in ieder geval één van de conclusies.
Rijtest: BMW XM
Daar sta je dan, met een auto van € 191.841 bij de lokale Lidl. Een mens moet immers eten. Eenmaal het winkelwagentje gevuld met de wekelijkse aanbiedingen lopen we terug naar de parkeerplaats. We treffen een groepje mannen aan van middelbare leeftijd die afkeurend staan te kijken…
Kiloknaller
‘Je zou er maar in moeten rijden’, krijgen we mompelend maar nét hard genoeg te horen. ‘Je zou er maar mee op je werk aan komen’, horen we vanuit een andere hoek. Weemoedig sluiten we aan bij het gesprek. ‘Ik vind ‘m eigenlijk wel mooi’, is ons repliek met een grote grijns. Er ontstaat vrolijk hoongelach met daarop ‘Ja, hij is zeker van jou?’ Waarna we schaapachtig meelachen en onze kaarten op tafel leggen.
De auto is uiteraard niet van ons, maar we lenen ‘m een weekje van BMW Nederland. Voor verslaglegging. Opeens zijn de kritische mannen meer dan geïnteresseerd, vooral als het knopje van de sleutel klinkt en de deuren opengaan. De motor wordt gestart en er wordt wat gas gegeven om de V8 te laten brullen. Als een stel nieuwsgierige apen wordt het interieur bekeken en besnuffeld, gevolgd door foto’s en filmpjes voor het thuisfront. De mening verandert van ‘oerlelijk’ naar ‘stiekem toch best wel vet’.
Wanneer zie je nou zoiets excentrieks rijden?
Dat BMW niet vies is van een cosmetische make-over, zijn we inmiddels wel gewend. Toen de nieuwe BMW M3 uitkwam ontstonden er ook twee kampen. Het was met name de grote grill die het moest ontgelden, want we waren het simpelweg niet gewend. En wat de boer niet kent, vreet-ie niet. Inmiddels zijn we er al helemaal aan gewend en vinden we het met zijn allen hartstikke mooi. Toen de BMW M760e kwam kregen we wéér een gezamenlijke hartverzakking, want waar zijn die ontwerpers van BMW toch mee bezig?
En zie hier de BMW XM. Eentje die weer de confrontatie aangaat met de gevestigde orde. Oordeel vooral door te smullen van alle shots die we gemaakt hebben, want wij vinden ‘m namelijk geweldig. Wanneer zie je nou zoiets excentrieks rijden? Een lomp vierkante BMW die er totaal niet aerodynamisch uitziet, inclusief een waanzinnige excentrieke neus die ook nog eens licht geeft in het donker. Aan de achterzijde vind je vier uitlaten waar een heerlijk bulderend V8-geluid uitkomt. En dát in combinatie met een plug-in hybride systeem. Waanzinnig.
Niet het échte gooi- en smijtwerk
Het is vooral de combinatie van de V8-motor en het plug-in hybride gedeelte wat de BMW XM zo bijzonder maakt. Je kan er tamelijk rustig mee rijden en in de normale X-Mode heb je dankzij een 25 kWh-accu zo’n 94 km actieradius. Je kunt dus geruisloos en stil de auto starten en wegrijden, als je dat zou willen. In volledige EV-modus rijd je begrensd tot 140 km/h. De pleuris breekt echter uit in de M-Mode, waarin de heerlijke V8-roffel ten gehore komt. Door het gewicht van 2.785 kg sleep je echt ongelofelijk veel kilo’s mee, maar met een gecombineerd vermogen van 653 pk (489 pk verbrandingsmotor en 197 pk elektrisch) knal je écht richting illegale snelheden.
De auto voelt erg zwaar en pompeus aan, alsof je een ouderwetse Amerikaanse auto berijdt. Ondanks dat de BMW XM een echte M High-Performance-aandrijflijn heeft, blijft het gewicht een factor waardoor hij zich niet heel fijn voelt in bochtige wegen. Het betere gooi- en smijtwerk werd ons door de zwaarlijvigheid erg moeilijk gemaakt.
Voor de scherpste messen in de la: het klopt dat beide getallen opgeteld niet komen tot 653 pk, maar zelfs iets meer. Dit vanwege het feit dat je niet zomaar het elektrische vermogen kan optellen bij het vermogen van een verbrandingsmotor. Men kijkt namelijk naar het vermogen van de motor én het accupakket. Iets met appels en peren vergelijken, zullen we maar zeggen.
Als je dan toch bezig bent…
De BMW XM heeft voor €12.000 aan opties. Wat vreselijk veel is, maar voor BMW-begrippen nog best meevalt. Zo heeft ons testmodel 22-inch M-velgen, die komen voor een meerprijs van €1.879. De elektrische trekhaak met wegklapbare kogel is aan te vinken voor €1.441. Driving Assistant Professional is een optie die voor € 2.829 van jou is. Let op, dit betekent helaas nog niet dat de XM volledig autonoom rijdt. Wil je heerlijk geluid, dan vink je Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound aan voor €4.750. Het M Drivers-pack vinkje kost je € 2.795 extra. En als je dan toch bezig bent: voor €321 extra pak je de M Hoogglans Shadow Line-optie ook nog mee. Shinen zul je, potverdomme.
De nieuwe supercargeneratie
Bijna alle lichaamsdelen die te groot zijn, vinden we lelijk. Een grote mond, grote oren, grote voeten, een grote neus. Behalve een groot hart, want dan ben je onbaatzuchtig. Enfin, de BMW XM heeft een grote neus. Echt loeigroot. En maakt bovendien een dik statement over hoe een nieuwe supercar eruit moet zien.
De BMW XM is niet übergestroomlijnd, verre van dat. Hij is ook niet lichtvoetig, integendeel zelfs. Maar ondanks dat weten we zeker dat de BMW XM de weg baant voor wat de nieuwe generatie een supercar noemt. Hij heeft belachelijk veel vermogen en extreme looks. Die combinatie is precies waar BMW op inspeelt, omdat we tegenwoordig naar die twee elementen kijken. De verkoopcijfers zullen niet sky-high zijn, maar we vinden het weer een bold move. Als slagroom op de taart is ook de BMW Label Red geïntroduceerd. Die (schrik niet) een gecombineerd vermogen heeft van 748 pk. Wij kunnen in ieder geval niet wachten.
Uitvoering: Plug-in hybride
Cilinderinhoud: 4.4 liter
Max vermogen: 480 kW / 653 pk (gecombineerd)
0-100 km/h: 4,3 seconden
Gewicht: 2.785 kg
Vanafprijs: € 131.414
De versie die wij reden: € 191.841