Is ’t allemaal nodig? Mwoa… Maar de BMW M2 Performance Parts is wel puur genieten

CREDITS: DB Studios

Of we een week lang willen rondrijden in de BMW M2 Performance Parts, door weer en wind?Maar natuurlijk. Met álle plezier, zelfs.

We komen namelijk al sinds jaar en dag met veel plezier bij BMW Nederland in Berkel en Rodenrijs. En ook nu, want vanaf het eerst moment was het genieten geblazen. Letterlijk.

Een week op pad met de BMW M2 Performance Parts

Omdat elke dag weer anders is, hebben we per dag beschreven wat er door ons heenging. Gevoelige dieren die we zijn…

Dag 1: Wow-gevoel bij het zien van onze weekly driver

We leveren onze afgeschreven burgerbak in en krijgen de sleutels van de M2 M Performance in handen. Eerste reactie: WOW. Gouden velgen van 21-inch achter en 20-inch voor, en aan de achterzijde een kleine én een grote spoiler van carbon. Het dak is ook van carbon, evenals de side skirts. Alsof dat nog niet opvallend genoeg is: de vier uitlaten zitten twee aan twee boven elkaar, wat je eigenlijk alleen ziet bij een NASA-raket. Geniaal.

BMW M2 Performance Parts
Foto: DB Studios

Dag 2: Snoeiharde regenOp de snelweg met een gangetje van 120 km/u rijdt de BMW M2 heerlijk. Hij schakelt vlot door naar de achtste versnelling en het is prinsheerlijk cruisen. De snelheidswaarschuwing schakel je uit door SET ingedrukt te houden en ook Lane Assist is eenvoudig uit te zetten.

Ja, en dan word je overvallen door die kneiterharde oer-Hollandse regenbuien. Je weet wel, van die buien waarbij alles in één keer uit der Luft komt vallen. En dan is 120 km/u in iedere auto wel spannend. ‘Onze’ M2 is uitgerust met zomerbandjes en om die reden kiezen we ervoor om de snelheid terug te brengen tot zo’n 90 km/u. Een veilige keuze, want aquaplaning ligt op de loer. Uiteraard is het met iedere auto oppassen geblazen bij zware regenval, maar met de M2 was het echt even glibberen en glijden.

Gelukkig was de shoot wel in ’t zonnetje:

Foto’s: DB Studios

Dag 3: Weekend vieren in de BMW M2 M Performance Parts

Na regen komt zonneschijn. Het weekend voorspelt veel goeds met heerlijk weer. Ideaal om de M2, volgestouwd met Performance Parts, uit te laten. En die M Performance Parts trekken best wat bekijks. Alles wat optioneel besteld kan worden, lijkt te zijn aangevinkt. Denk aan een carbon fibre dak (€2.776), het M Driver’s Pack (€2.795), M Sportstoelen (€1.058) en de Saphirschwarz metallic lak (€1.050). Maar ook aan je veiligheidsmatties zoals Driving Assistant (€908), Parking Assistant (€640), Adaptieve LED-koplampen (€695) en M Compound remsysteem (€321). Dit is een luxeweekend, hoor.

Foto’s: DB Studios

Dag 4: In de spits rijden

We kennen veel mensen die het heerlijk vinden om te autorijden. Echter niemand die het leuk vindt om in de file te staan. En toch maakt de BMW M2 M Performance Parts filerijden meer dan draaglijk. Godzijdank heb je adaptive cruisecontrol, dus je kunt eenvoudig het stuur vasthouden en de auto zijn werk laten doen.

Met een getunede M2 trek je veel bekijks. Héél veel bekijks. Mensen geven duimpjes, maken foto’s en zelfs video’s terwijl ze naast je in de file rijden. De M2 M Performance Parts als daily driver is een tough cookie. Het kan, maar houd rekening met wat ongemakken. Drempels neem je extreem schuin en voorzichtig om dat pijnlijke schavende geluid te vermijden. In de stad rijden gaat prima in Eco-stand, maar doe je dit in Sport Plus, dan voelt het alsof je een wild paard aan het temmen bent. De auto reageert dan namelijk hypergevoelig.

Foto’s: DB Studios

Dag 5: Hoe harder je rijdt, hoe comfortabeler

Komen we gelijk bij het volgende punt. Hoe langzamer je in de BMW M2 M Performance Parts rijdt, hoe idioter je je voelt. Deze auto is namelijk helemaal niet gemaakt voor lage snelheden. Hij komt pas echt tot leven als je een bocht strak instuurt of extreem snel invoegt. Dán merk je pas dat de combinatie van gewichtsbesparing (1800 kg) en veel vermogen (459 pk en 338 kW) de perfecte mix is voor een legale straatraceauto. Over de topsnelheid zwijgen we maar even, maar die ligt ver boven de 200 km/u.

Dag 6: Grote gewenning

Het leven van een verwende autojournalist… Op een gegeven moment went alles. Het extreme koppel, het heerlijk snerpende geluid uit de uitlaten, de Harman Kardon-speakers en ook de carbon kuipstoelen die je telkens het gevoel geven dat je een raceauto in moet wurmen. Invoegen op de snelweg met 180 km/u? Ook een kwestie van gewenning.

BMW M2 Performance Parts
Foto: DB Studios

Dag 7: Inleveren van de BMW M2 M Performance Parts

Tanken. Weer die slurf erin en met gespannen blik naar de teller kijken. Het komt niet vaak voor dat we in één week meer dan vier keer moeten tanken, maar we hebben het met veel plezier gedaan. Omdat het zoveel leuke herinneringen heeft opgeleverd én een mooi verhaal. Eenmaal de BMW M2 M Performance Parts ingeleverd en weer nederig in onze afgeschreven middenklasser gestapt, kunnen we maar één conclusie trekken: koop je een M2 en vink je álles aan wat er op de optielijst te vinden is, dan heb je lef.

Of het allemaal nodig is (M Performance-benzinetankdop?), is een andere vraag. Maar gewaagd ziet het er in ieder geval uit. Sommigen vinden het nét over het randje, anderen gaan er helemaal op aan. Voor nét geen €133.000 kun je een BMW M2 M Performance Parts rijden. Doen? Dat laten we aan jou over.

Specs BMW M2

Motor: 3.0 liter benzine
Vermogen: 338 kW / 459 pk
Gewicht: 1800 kg
Bijzonderheden: Volledig uitgerust met M Performance Parts
Vanafprijs: € 123.969
De versie die wij reden: € 132.528

Source:
LEES OOK
Een portretschets van Oman
Een portretschets van Oman
O-man. Het is een woordgrap die onze redactie éigenlijk niet meer kan luchten of zien. Of lezen. En toch durven we het nog één keer aan, want…