Als wij moesten kiezen wat de mooiste auto ooit gemaakt is, zouden we absoluut niet weten waar we moesten beginnen.
Gelukkig hoeven wij die keuze ook helemaal niet te maken, amigo. Die keuze moeten we al maken als we nadenken over private leasen. Dat laten we maar lekker aan de experts over. Tijdens de SpeedWeek organiseerde Goodwood namelijk een Design Forum, waar drie gerenommeerde experts de beste en meest significante auto’s ooit bespraken.
Hete discussies over beste auto ontwerp ooit
Voor deze benoeming werden architect Sir Norman Foster, productontwerper Sir Jony Ive en industrieel ontwerper Marc Newson CBE bij elkaar geroepen door Mai Ikuzawa, beter bekend als de dochter van autosportlegende Tetsu Ikuzawa. Samen discussieerden zij zorgvuldig over een selectie van maar liefst 24 auto’s die uiteindelijk werden onderverdeeld in de categorieën: stijliconen, technische meesterwerken en democratisering van de motoren. Je zou denken dat een Bugatti, Ferrari of Porsche met alle trofeeën aan de haal zou gaan, maar niets is minder waar. Het is de iconische Citroën DS die met de titel aan de haal ging.
Lijstje van iconische auto’s
Bij de stijliconen werd het aantal teruggebracht tot de Bugatti Type 57SC Atlantic uit de swingende jaren 30, de Citroën DS die regeerde van ’55 tot ’75, de sexy Jaguar E-type uit ’61 tot ’75, en last but not least, de vroege Porsche 911. Foster, met zijn architectonische finesse, beschreef de Bugatti als ‘een rijdend stukje luxe.‘ Ive, de ex-magiër van Apple, voegde eraan toe: ‘Het is opmerkelijk en zeer ambitieus,‘ terwijl Newson de wagen bestempelde als: ‘Een uiterst zeldzaam en exotisch object.’
De Jaguar E-type kreeg natuurlijk ook haar welverdiende lof: ‘Het ademt pure perfectie,’ vertelde Foster. Newson en Ive stemden daar snel mee in. Ook de Porsche 911 kreeg een ware lofzang toegeworpen en werd bestempeld als ‘puur en fantastisch.‘
De magie van een oude Citroën
Tja, leuke woorden allemaal, maar blijkbaar is er geen enkele wagen die de magie van een oude Citroën overtreft.
De Citroën DS ging er namelijk als underdog met de trofee van stijlicoon vandoor. ‘De eerste echte futuristische auto, radicaal en vandaag de dag nog steeds relevant.’ Zo concludeerde het drietal. Dan weet je nu ook welke auto op je lijstje moet na het behalen van je theorie. Je mag zelf oordelen of de Citroën DS de oorkonde voor mooiste auto ontwerp ooit heeft verdiend:
Andere twee benoemingen krijgen ook iconische winnaars
En hoe zit het dan met de andere twee benoemingen? Nou, zoals je misschien wel ziet aankomen, zijn daar ook twee hele iconische auto’s als winnaar uit de bus gekomen. De Ford Model T. (video onder) won in de klasse van ‘Democratisering van de Automobiel’, terwijl de Fiat 500 daar ook nog een eervolle vermelding ontving van Marc Newson. Bij de klasse ‘Technische Meestwerken’ werd onder andere de Benz ‘Patent-Motorwagen’, oftewel de eerste wagen ooit besproken uit 1886. Maar de winnaar? Dat was de BMC/BL Mini uit 1959-2000. ‘Een buitengewoon product dat die zeldzame plaats bereikte en een icoon werd.’ Zo vertelde Ive. Wij sluiten ons volledig aan bij de experts.