Geregeld zien we barn finds compleet viral gaan. Bijvoorbeeld als er weer oude, verslonsde supercars zijn gevonden op een boerderij in Minnesota. Of in Idaho.
Maar dat gebeurt ook gewoon hier in Nederland. Soms kan een garage uitmonden in een vierwielergoudmijn waar je u tegen zegt.
Barn Finds
Omdat we de laatste tijd hele fijne voorbeelden voorbij hebben zien komen, zetten we onze favorieten op rij voor je. Daar krijgen wij weer een glimlach van op ons gezicht. En jij hopelijk ook.
Vintage Ferrari’s
We beginnen met één van de meest bijzonder barn finds ooit, die direct ook geveild werd op RM Sotheby’s. Op de veilig The Lost & Found Collection werden 20 vintage Ferrari’s verkocht om je vingers bij af te likken. De ene in elkaar gevouwen Ferrari was er erger aan toe dan de ander, maar één ding is zeker: het waren stuk voor stuk plaatjes.
Voor de Amerikanen was deze Ferrari stash al bekend. Zo’n twintig jaar geleden raasde orkaan Charley door Florida. De sporen die achter werden gelaten waren immens, en een schuur vol Ferraris in Kissimmee was geen uitzondering op de regel. Nu zijn ze weer in handen van liefhebbers, en niet de minsten: 1956 Ferrari 250 GT Coupe Speciale by Pinin Farina, een1964 Ferrari 250 GT/L Berlinetta Lusso by Scaglietti en een wrakstuk van een 1954 Ferrari 500 Mondial Spider Series I by Pinin Farina kwamen voorbij.
Barn finds ook in Nederland
Als je de gemiddelde autogalerij binnenloopt, spot je hier en daar echt wel wat leuke bolides. Maar als je de verwaarloosde schuren van ene meneer Palmen uit Dordrecht zag, dan gingen je ogen als liefhebber glunderen.
In de twee schuurtjes en de kerk van meneer Palmen stonden namelijk maar liefst 230(!) uiteenlopende klassiekers. Het verhaal werd destijds onder meer opgepakt door RTL en was groot nieuws in Nederland. De beste man was veertig jaar geleden gestart met het verzamelen van klassieke autootjes, en die plaatste hij eigenlijk puur en alleen voor decoratie in zijn pandjes. Daardoor waren ze nog in bijzonder goede staat.
Door gezondheidsredenen kon hij zijn eigendommen niet meer beheren en werd uiteindelijk onder bewind gesteld. Uiteindelijk moesten, onder meer een Jaguar MK2, Facel Vega, Lancia’s Aurelia, Jaguar XJS, verschillende Ferrari’s, een Mazda RX-7 Cabriolet en een Chevrolets Corvair verkocht worden. De gelukkige die er met de collectie vandoor ging, was de eigenaar van Gallery Aaldering, een autogalerij uit het pittoreske dorpje Brummen. De collectie werd direct geveild:
Urban explorers
Enkele urban explorers gingen een aantal jaar geleden een dichtgetimmerde oude garage onderzoeken. Ze hadden de locatie al een langere tijd in de gaten, maar het juiste moment was daar. Ze betraden het pand en vonden een goudmijn aan klassieke auto’s. Van sportwagens tot taxi’s tot zelfs een F1-auto. Urban explorers Ben en Eran wisten niet wat hen overkwam toen ze de verborgen garage zagen.
Het gebouw bleek op naam te staan van Bristol, een Brits sportwagenmerk. Er stonden veel klassieke auto’s, met her en der een uitschieter. Er stond een buitengewoon zeldzame Bristol Bullet, een proefmodel voor het 70-jarig jubileum van het merk, een vintage Beardmore-taxi uit ’57, een Silver Bristol 409 Bullet Speedster (die nooit op de markt is gekomen) en een concept car voor de Formule 1.
Nadat de video viraal ging kwam Bristol via Daily Mail met een statement naar buiten. Het was allemaal ’troep’. Nou ja, dat leek destijds meer op het weghouden van pottenkijkers…
Letterlijk uit de kunst
Dan een vreemde eend in de bijt. De Italiaanse 3D-artiest The Dizzy Viper – echte naam: Fabian Oberhammer – speelt in op barn finds met viralpotentie. Nee, hij gaat niet elke boederijgarage af, maar hij maakt de barn finds gewoon zelf. Dat doet hij door middel van renders: digitale 3D-afbeeldingen waarbij geen camera aan te pas komt.
Dizzy heeft dat goed ingeschat, want zijn gemaakte barn finds worden door de grootste jongens in de mediawereld. Zo maakten volgers van HighSnobiety al kennis met de Italiaan en kwam hij in het lijstje ‘Most Influential 3D Artists’ van Expert Photography. Check hier waarom, en laat de beelden tot de verbeelding spreken.