Op de emmerlijst: Audi Driving Experience in Lapland

CREDITS: Audi

Je zult waarschijnlijk een bucketlist hebben. Een lijst met ervaringen die je een keer gedaan moet hebben. Meedoen aan een Audi Driving Experience is zo’n item. We gingen op pad naar Fins Lapland om een driftcursus te volgen op een ijsmeer.

IJsdriften met de Audi S5 Avant in Fins Lapland

‘Ik doe het één keer voor, goed? Dus dan stuur je in, geef je één keer flink gas en dan houd je je stuur op een kwart ingestuurd. Vervolgens blijf je gedoseerd gas geven en dan maak je vanzelf een mooie drift. Zo, nu jij.’ Mikaela Ahlin-Kottulinsky heet onze instructrice. Een vriendelijke, charmante Zweedse die ook nog eens uit een racefamilie komt. Haar vader, Jerry Ahlin, is een oud-rallycoureur en heeft geracet in legendarische auto’s zoals de Audi 90 Quattro en de Mitsubishi Lancer Evo V.

Mikaela werkt al enige tijd voor Audi en heeft in de racewereld een palmares opgebouwd. En zoals het bij iedere Scandinaviër lijkt, heeft ze driftgenen waar menig man jaloers op is. Vol goede moed proberen we na te bootsen wat onze instructrice ons net geleerd heeft. Het gevolg? We staan na tien seconden achterstevoren op een verlaten, bevroren meer. ‘Nice try’, zegt ze beleefd over de portofoon. Dat beloven drie lange dagen te worden.

Een uur tijdsverschil, maar een halve dag reizen

Hoog in het noorden van Fins Lapland ligt Muonio, waar je via een vlucht van Helsinki naar Kittilä komt. Dan nog een uur met de bus en je bent er. Je bevindt je in een andere tijdzone, dus je hebt te maken met een uur tijdsverschil. Ondanks dat het niet heel ver van Amsterdam ligt, ben je toch meer dan een halve dag bezig met reizen. Bij aankomst ligt er een bevroren meer, ofwel een ijsmeer, van meters dik op je te wachten. Wat niet vreemd is aangezien het min 20 graden Celsius kan vriezen.

En stiekem geeft het een prettig gevoel dat het ijs meters dik is, want hier gaan we namelijk drie dagen driften met zo’n twintig gloednieuwe Audi S5 Avants. En beland je naast de baan, dan komt er een tractor je er vakkundig uitslepen. Ook deze tractor moet niet door het ijs zakken.

Op de eerste dag ben je praktisch alleen maar aan het reizen en in de avond kun je aansluiten voor het diner en een borrel. Leuk om zo elkaar op een laagdrempelige manier te leren kennen. Een grote groep van ongeveer twintig man deelt één gezamenlijke passie: auto’s. Het is uiteraard geen toeval dat er een sterke merkvoorkeur is voor Audi. En om met een gloednieuwe Audi S5 Avant te mogen rijden én dat ook nog eens op spijkerbanden op een ijsmeer, dat belooft wat. De sfeer is tot nu toe nog gemoedelijk.

Een lesje trackrules

Op dag twee volgt de briefing. Het ontbijt is om 07:00 uur geopend en de briefing begint strak om 08:00 uur. Iedereen heeft nog wat kleine oogjes van de avond daarvoor, maar iedereen heeft er merkbaar zin in. De sfeer is nog steeds ontspannen, al is iedereen razend benieuwd naar wat er komen gaat.

De briefing vindt plaats in het hotel en de nodige handtekeningen worden op de formulieren gezet, die we snel doornemen. Aan merchandise geen gebrek, want er is een handig pakket samengesteld. Denk aan een muts, handschoenen waarmee je nog steeds je telefoon kunt bedienen, een Audi-bodywarmer, Audi-desinfectiegel en zelfs Audi-lippenbalsem.

Dan de uitleg. Die is wel even noodzakelijk. Want driften met zijn allen is leuk, alleen gelden er wel een paar strenge regels. Regel één is: afstand houden. Het heeft geen zin om op je voorganger te bumperkleven. Sterker nog, het kan gevaarlijk zijn en eigenlijk ook heel irritant. Iedereen wil een mooie drift maken en daarbij is het belangrijk dat je geen rekening hoeft te houden met auto’s achter je. Het parcours is ook zo’n zes kilometer lang, dus je hebt ruimte zat. Tijdens de briefing worden de trackrules uitgelegd. Hoe ziet het parcours eruit en wat moet je vooral niet, maar ook wél doen? Waar houd je je handen en hoe speel je met de griplimits? De Audi S5 Avant is uiteraard quattro-aangedreven, wat betekent dat je vierwielaandrijving hebt. Je hebt vijftig procent vermogen op de voorwielen en hetzelfde op de achterwielen. De mild-hybrid heeft maar liefst 376 pk en een koppel van 550 Nm.

Zit strak tegen het stuur aan, zet je rugleuning rechtop. Doe de gordel onder je trui en zet ESC uit als je op het circuit bent. Zet de auto altijd in Sportstand zodat het start/stop-systeem uitgeschakeld wordt. De instructeur zal via een portofoon tegen je autonummer praten en volg altijd zijn aanwijzingen op. Na even kort en streng toegesproken te zijn, kan de echte fun beginnen. We gaan rijden.

, Op de emmerlijst: <strong>Audi Driving Experience in Lapland</strong>

Hoe relaxter, hoe beter

Een uur later rijd je dus in het pikkedonker naar het ijsmeer. De zon gaat pas om 10:15 uur op en rond 15:30 uur alweer onder. Hebben we het toch iets beter getroffen in Nederland. Met zo’n twintig Audi’s naar het ijsmeer rijden met een gangetje van 80 km/u op spijkerbanden is al een mooi schouwspel an sich. Het spierwitte landschap in combinatie met de doorgetrokken Audi-verlichting aan de achterkant heeft iets mystieks. Eenmaal gearriveerd doen we met zijn allen een verkenningsronde over het circuit, zodat we ongeveer weten waar we naartoe rijden.

Om ons niet gelijk in het diepe te gooien, zijn er eerst een paar oefenrondes ingepland. Zo leren we op een klein geïmproviseerd baantje hoe we een kleine, korte drift moeten maken. Ook leren we een ‘Snake’, een parcours dat als een ratelslang kort van links naar rechts loopt. Alleen al dit soort kleine oefeningen maken je nederig, want voor je het gevoel echt goed te pakken hebt, ben je al een paar rondes verder. Wil je te graag, dan ga je forceren en dan mislukt het. Hoe relaxter je bezig bent, hoe beter het gaat.

Remmen met links, gas geven met rechts

Na een heerlijke lunch volgt het echte werk. Het parcours wordt groter gemaakt en er kunnen eindelijk wat meer kilometers gemaakt worden. Na wederom een verkenningsronde mag iedereen twee rondes rijden en laten zien wat-ie kan. Sommigen hebben al eerder ervaring opgedaan, anderen zijn nieuw. Sommigen gaan met veel bravoure direct keihard de baan af, anderen doen het vooralsnog even rustig aan.

Een gemêleerde groep van volwassen liefhebbers wordt opeens een groep van kwispelende jonge honden die eindeloos hun gang kunnen gaan. Ook wij hebben ons als een kind in de speeltuin gedragen. Wat een heerlijk gevoel geeft het als je een drift van een paar seconden goed voor elkaar krijgt en dan ook nog heel wat snelheid kan meenemen. En wat frustrerend is het als je zo erg je best doet en hetgeen wat je in je hoofd had, compleet mislukt. Na een complete dag bezig te zijn geweest, zijn we kapot maar als een kind zo blij.

, Op de emmerlijst: <strong>Audi Driving Experience in Lapland</strong>

Tractorkaart

De volgende dag gaan we direct de kennis toepassen. Na het ontbijt gaan we weer naar het circuit en het echte werk kan beginnen. Het parcours is waanzinnig groot en in het donker wordt er een verkenningsronde gereden. We krijgen een zogeheten tractorkaart mee. Mocht je in de berm belanden en vastkomen te zitten, kun je via de portofoon de tractor oproepen die je eruit komt slepen. Je staat er dus niet heel goed op als je knipkaart vol is. Ook benadeel je andere bestuurders, omdat iedereen wordt geacht rustig te rijden als de tractor je komt redden. Houd dus rekening met minachtende blikken bij het langzaam passeren van andere auto’s.

We gaan hard, keihard, over het circuit heen. Althans, dat gevoel hebben we. De Audi S5 Avant reageert feilloos op iedere gashendel die we geven en de quattro helpt ons om op het circuit te blijven. Godzijdank is er nergens een lantaarnpaal te bekennen, maar hoe gaaf is het als je de auto vanuit een mooie drift nog net onder controle weet te houden? Af en toe krijgen we over de boordradio wat venijnige opmerkingen te horen dat het circuit lijkt op een ‘war zone’ als wij erdoorheen zijn gedrift, maar ach. Een man moet immers zijn grenzen opzoeken.

, Op de emmerlijst: <strong>Audi Driving Experience in Lapland</strong>

Captain Slow

Na weer urenlang te hebben gespeeld, is het tijd om wat scherpe rondetijden neer te zetten. Wat geheel tegen ons gevoel in gaat, want is driften nou functioneel om een snelle tijd neer te zetten óf is het meer spielerei om een lekker gevoel te krijgen? Een combinatie van beide is dus de waarheid. Een drift kan functioneel worden ingezet, mits je het niet te overdreven en dramatisch doet. Zoals eerder gezegd, hadden we dus het gevoel ontzettend snel en functioneel het parcours over te gaan, maar deze hoop was verdwenen toen we onze rondetijden met andere deelnemers vergeleken. Het leek wel alsof de handrem er nog op zat…

Captain Slow of niet, we hebben ons meer dan vermaakt. Een goeie drift is te vergelijken met een mooie wijn, een goed gesprek of simpelweg perfecte seks. Een mens kan hier zo intens van genieten dat je je afvraagt of je dit op doktersrecept niet iedere maand voorgeschreven zou kunnen krijgen.

De Audi Driving Experience is te boeken in Oostenrijk, Noorwegen en Finland. Hier hangen verschillende programma’s en prijskaartjes aan vast. De deelnamekosten in Muonio (Finland) bedragen € 5.450, maar hey, daar zit dan wel een huskytocht bij in en je kunt een paar dagen rendiervlees eten. Weet je ook weer hoe dat is.

Schiphol VIP Shuttle met Audi

Als je met Audi mee bent, weet je dat het goed zit. Het feest begint al op Schiphol, waar je ontvangen wordt in het VIP Center van Schiphol. Je parkeert je auto voor de ingang en wordt verwelkomd door een vriendelijke hostess. Je levert je paspoort en autosleutel in en via een lift ga je naar de loungeruimtes. Eenmaal gearriveerd, word je ook boven weer opgewacht en begeleid naar een van de lounges. De ruimtes zijn smaakvol ingericht, alsof je ergens landelijk in een woonkamer zit. Je kunt rustig genieten van een smaakvol ontbijt en nog even ontspannen voor vertrek. Inmiddels heeft de hostess je al ingecheckt en word je begeleid naar buiten. Je gaat door een privé douane-ingang waar je handbagage wordt gecheckt. Daarna word je door een Audi A8 of Q7 recht voor het vliegtuig afgezet. Wat een luxe.

LEES OOK
Pinterest Drop #80: sailing
Pinterest Drop #80: sailing
Pinterest is een onderschat fenomeen. Deze inspiratiesite heeft alles om jou te inspireren voor een onderdeel van leven: van mode tot interieur en van lifestyle-tips tot reiscontent.…