We hebben een wandelende auto-encyclopedie én rides-fotograaf in één op kantoor: Jereau van den Heuvel. En naast dat hij een muisarm krijgt van het bewerken van de foto’s, tikt hij ook nog uitgebreide autotests weg.
Heerlijk zo iemand in ’t team. Daarom zetten we hem vandaag in het zonnetje door zijn beste autofotoseries op rij te zetten.
Wandelende auto-encyclopedie Én rides-fotograaf in ÉÉn: Jereau van den Heuvel
We kunnen namelijk dagen genieten van een goed vastgelegde vierwieler. Het is dat soort content dat je meteen weer laat verlangen naar een nieuwe occasion kopen. Dus let’s go:
Porsche Taycan Turbo S 2024
Porsche besloot de Taycan in 2024 een facelift te geven, zoals alleen Porsche dat kan. Er werd langs de kliniek gereden en het een en ander werd strakgetrokken.
Waar een facelift bij mensen enkel de huid strak trekt, wordt in de auto-industrie zowel het uiterlijk als het innerlijk vaak aangepakt. De Taycan is daarop geen uitzondering. Zowel de buitenkant als de interne componenten hebben een opfrisbeurt gehad. Zo zijn de nieuwe koplampen direct zichtbaar, die wat gestroomlijnder in de neus zitten. Dit komt ook door de geheel nieuwe bumper die op de Taycan is gemonteerd. Verder is er een verlicht Porsche-opschrift verwerkt in de achterlichten, en geloof ons, dat ziet er erg bruut uit. Vooral met de lichtanimatie wanneer de Taycan van het slot wordt gehaald om uitgelaten te worden.
Want uitgelaten worden is wat de Taycan uniek maakt. Ondanks dat de autoliefhebber pur sang misschien geen fan is van elektrisch rijden, evenals de benaming Turbo S voor een elektrische auto, blijft de Taycan wel een echte Porsche. Daar hebben we niets anders dan lof voor. Dat is wat Porsche, en vooral ook de Taycan, uniek maakt. En dat levert heerlijke beelden op:
BMW i5 M60
Voor de één is het een droom om ‘m pontificaal op de oprit te stationeren, de ander kijkt ‘m met knijpende pupillen schuwig na. Een statusblik uit de 5-serie van Bayerische Motoren Werke maakt sinds ’72 al tongen los. Op én langs de snelweg, maar ook bij het koffiezetautomaat in de kantoortuin of op statafelfeestjes.
Dat er twee kampen zijn, en geen gulden middenweg, maakt de 5-serie een beetje de Lewis Hamilton van de businessauto’s. En waar Lewis de grid omtovert tot catwalk voor streetwear, heeft BMW zijn lange-wielbasiskanon in een elektrisch maatpak gegoten. Onder de noemer BMW i5 M60 xDrive Sedan is er een nieuw tijdperk aangebroken in de zakensedanwereld, dat ooit gestart is onder de vleugels van designlegende Paul Bracq. Aan ons om dat te vieren met een heerlijke nachtfotoserie.
The American Dream op wielen
Jereau maakte zijn American Dream waar. Hij crosste een aantal maanden kriskras door de VS om de reis van zijn leven te maken. Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, legde hij de dikste rides vast die voor zijn lens verschenen. Deze heerlijke platen deelde hij een tijd geleden met de wereld in MANIFY Magazine #5.
Hij spotte in onder meer San Diego, Austin, Miami en Los Angeles bolides die alleszeggend zijn voor de Amerikaanse cultuur. Van Bugatti’s op boulevards tot een ware bijeenkomst van lowriders in de late avonduren. Alles is mogelijk in the U.S.A. en dat heeft hij geweten ook.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is het absolute topmodel van Alfa Romeo, een auto waar petrolheads al bij het horen van de naam van gaan watertanden. Want over het algemeen vindt iedereen de ‘normale’ Giulia al een mooie auto als die de hoek om komt.
De QV komt echter net even met iets meer furore de hoek om. Wij mochten met deze 520 pk sterke raket op pad en dat vergeten we nooit meer… Want de emotie van deze temperamentvolle Italiaan echt tot uiting. Is hij dan modern en technisch helemaal van deze tijd? Nee, dat niet. Maar dat hoeft bij de Giulia ook niet, want zo is deze auto nu eenmaal. Typisch Italiaans, en we houden ervan.
Lotus Eletre S
Lotus, we kennen het merk allemaal. Die kleine, platgeslagen raceauto’s die je zo nu en dan rond ziet rijden. Toffe modellen met een enorm kartgevoel. Maar in 2024 gooit Lotus het roer om met de Lotus Eletre S.
Tijdens de afgelopen editie van het Goodwood Festival of Speed (een feestje voor autoliefhebbers) werd de terugkeer van Lotus aangekondigd. Inderdaad: een terugkeer. Lotus heeft namelijk al een behoorlijke poos geen auto’s meer geproduceerd, en dat is zonde. Lotus heeft namelijk een enorm rijke historie op vele fronten. Denk aan de kleine straatraceauto’s met daadwerkelijke circuitvarianten en een heus Formule 1-team met legend Kimi achter het stuur.
Bij de aankondiging heeft Lotus wel vermeld dat de nieuwe modellen wel een nieuw jasje hebben aangetrokken. Verschillende uitvoeringen met de nieuwste aandrijflijnen. Elektrisch, dus. De Lotus Eletre kwam daaruit voort: een volledig elektrische SUV. Dat nieuwe jasje had vooral te maken met de verduurzaming van het bedrijf en deze bijpassende modernisatie. Want de looks van deze nieuwe modellen zijn op zijn minst gruwelijk te noemen. Uniek en daarmee ook echt passend bij het merk Lotus.
De Lotus Eletre die we aan de tand voelden de middelste variant van de drie mogelijkheden. De Eletre komt namelijk in drie smaken: Eletre, Eletre S en Eletre R. Hierbij hebben de gewone en S-variant hetzelfde vermogen, maar is de S wat luxer uitgerust. Kijk maar:
Roadtrip door Zweeds Lapland met Volvo
Lapland. Voor velen een van de plekken die op de travelbucketlist staat. Wij kregen van Volvo de uitnodiging om de Zweedse gronden van Lapland met hen te verkennen.
Er stond namelijk een megadikke lifestyletrip op ons te wachten in Luleå. Hier mochten we naast de adembenemende hotels en ijskoude activiteiten, ook onze adrenaline niveau op peil houden door het aan de tand voelen van de volledig nieuwe Volvo EX30. Dwars door het Zweedse landschap en zelfs op het ijs. De uitgestrekte landschappen van Zweden maakt de roadtrip automatisch een feestje. En doordat het zo mooi is, haast rustgevend zouden we zeggen, hebben we er deze keer totaal geen moeite mee dat onze auto fluisterstil is.