Op drie continenten tegelijk werd de Porsche Taycan vanmiddag gepresenteerd. Dit is de eerste volledig elektrische sportwagen die het Duitse sportwagenmerk uitbrengt. Voor Porsche is de Taycan de schakel tussen traditie en toekomst. Hiermee willen ze het succesverhaal van het merk voorzetten en boren ze vanmiddag een nieuwe tijdperk aan. De vraag is: is dit een oorlogsverklaring aan Tesla?
Porsche Taycan: De schakel tussen traditie en toekomst
Volledig elektrisch rijden is volgens veel merken de toekomst en Porsche stapt met de Taycan ook in bij het collectief. De Taycan is nu gelanceerd in twee uitvoeringen. De Taycan Turbo en een Turbo S versie moeten de vaandeldragers vormen van de E-Performance divisie van Porsche. Later zal het automerk ook minder krachtige modellen gaan aanbieden die niet vierwielaangedreven zijn.
Dubbel vermogen
Als de Taycan Turbo S het paradepaardje van de serie moet zijn, dan mag die flink wat power naar het asfalt verplaatsen. Met een vermogen van 560 kW of 761 pk jaagt deze emissieloze hengst in 2.8 seconden naar de honderd. Zijn broertje de Turbo doet hier 0.4 seconden langer over met een vermogen van 500 kW (680pk). De top voor beiden ligt om 260 km/u.
Het normale systeemvoltage van een elektrisch aangedreven auto is 400 volt. Met de Taycan is gekozen voor een voltage van 800 volt en dit brengt een aantal voordelen met zich mee. Door dit hogere vermogen is de auto in staat om in 22.5 minuten van vijf naar 80 procent te laden. Even een bakkie doen en je bent weer op weg!
Aandrijflijn
Zoals we vaker zien bij sportieve elektrische bolides is een motor op de voor- en achteras. Zo kun je het vermogen goed verdelen en dit komt de efficiëntie ten goede. Ook de Taycan beschikt over twee motoren. Wat Porsche slim heeft gedaan is het inbouwen van een tweetraps transmissie. Hierdoor kan de Taycan een supersnelle acceleratie garanderen zonder veel accuvermogen te gebruiken bij een hoge snelheid, wanneer de tweede ‘versnelling’ is ingeschakeld.
Design by Porsche
Ondanks het hagelnieuwe ontwerp kun je nog steeds iconische Porsche design kenmerken terugvinden rondom de bolide. Zo is het gezichtje van de sportwagen nog steeds even ondeugend en is het geen straf naar zijn kontje te kijken als hij met z’n topsnelheid van 260 km/u langszij komt zetten. Ook het interieur ademt Porsche. Veel fysieke knoppen zijn vervangen door touchscreen, een moderne toch! Je kunt hem nu bestellen bij de dealer. En doet dat ook maar, want wij zien hem graag terug op de Nederlandse snelweg in 2020!