Porsche gooit weer eens een knalfeest. Ter ere van hun 75-jarige bestaan hebben ze een absolute knaller van een conceptauto uit de hoge hoed getoverd: De Porsche Mission X.
Ontdek de magische Porsche Mission X
Porsche viert het feestje in stijl, met een spectaculaire onthulling in Stuttgart-Zuffenhausen. En man, wat een verschijning is de Mission X. Deze wagen is zonder twijfel een legendarische icoon in de Porsche-geschiedenis. Het vertegenwoordigt de moderne versie van een hypercar die de absolute top bereikt.
Haastig beestje
Natuurlijk willen we allemaal weten hoe snel dit beest is. Het is een vraag die op iedereens lippen brandt. Helaas houdt Porsche de informatie hierover nog even geheim. Omdat het volledig elektrisch is aangedreven belooft het wel een snelle bak te worden. Zo zou de Porsche Mission X het moeten kunnen opnemen tegen de Mercedes AMG One, een hybrid hypercar met meer dan 1000 pk. Deze Mercedes heeft op de Nürburgring-Nordschleife een recordtijd neergezet van 6:35.183, Porsche gaat hiermee graag de strijd aan. Ze beloven dat de Mission X meer downforce genereert dan de legendarische 911 GT3 RS. Dat wordt smullen.
High-tech cockpit
Zodra je de Porsche Mission X instapt, valt het glazen paneel achter de twee zitplaatsen meteen op. Als je naar beneden kijkt zie je het accupakket van deze elektrische hypercar liggen. Het bijzondere is dat dit beest twee keer zo snel wordt opgeladen als de Porsche Taycan Turbo S. Het stuur komt rechtsreeks uit de racewereld en is volledig digitaal aangedreven. Ook zie je schakelflippers, dat is voor een elektrische bolide vreemd, maar hier zal Porsche een goede verklaring voor hebben.
Verder zijn de stoelen van koolstofvezel, zit je goed vast met een zespuntsgordel en zit de auto vol camera’s. Aan de passagierskant zit een verwijderbare stopwatch op het dashboard. Dat betekent maar één ding: puur raceplezier!
Bekend rijtje aan modellen
Deze bad boy is dé mix van de legendarische Porsche 959 en Carrera GT. Met zijn ontwerp doet de Porsche Mission X denken aan zijn voorganger, de 918 Spyder, maar dan met een flinke dosis Le Mans-genen. De Mission X heeft een lengte van ongeveer 4,5 meter en een breedte van 2 meter. Hij is net iets korter, maar wel breder dan de 918. Ook is hij een tikkeltje hoger met 1,2 meter in het totaal. Met 20-inch wielen aan de voorkant en 21-inch wielen aan de achterkant staat deze bolide stevig op zijn poten. En check eens de vleugeldeuren, dat is toch een pareltje op zich.
Zichtbaar op de weg
De onthullingsdatum van de Mission X is dan ook niet zomaar gekozen. Het valt samen met de allereerste straatlegale Porsche, de 356 ‘No 1’ Roadster. Helaas hebben we nog geen informatie over de prijs of aantal exemplaren, omdat het nog niet duidelijk is wanneer deze wagen daadwerkelijk in productie gaat.
De Porsche Mission X is een feestbeest op wielen dat de grenzen van prestaties en design verlegt. Hij is ruig, snel en adembenemend. Laten we duimen dat we binnenkort meer te weten komen over dit beest en dat we hem uiteindelijk op de weg kunnen bewonderen. Happy Birthday, Porsche!