Cilinderinhoud: 4,0 liter V8
Vermogen: 338 kW / 460 PK
0-100 km/h: 4,5 seconden
Topsnelheid: 270 km/h
Basisprijs: € 185.000
De versie die wij reden: € 225.000
Niet de 911, maar de Cayenne en de Macan zijn in aantallen dé succesnummers van Porsche. De introductie van deze hoge luxe krachtpatser vond al plaats in 2003 en is sindsdien niet meer uit het straatbeeld verdwenen. Zeventien jaar verder kunnen we stellen dat de Cayenne steeds knapper is geworden. Maar ook het innerlijk heeft een stevige opkikker gekregen. Zo ook de ijzersterke Cayenne GTS Coupé, die uitgerust is met een heerlijke V8. Wij hebben ‘m aan de tand gevoeld.
Porsche Cayenne GTS Coupé
Hoe kan een luxe-merk zo in verkoopaantallen kan stijgen?
De stijgende verkoopaantallen komen niet per se vanuit ons eigen continent. Met name China en de Verenigde Staten hebben de luxe SUV’s definitief omarmd. Daar is Porsche hét merk om in te rijden en gezien te worden. En we vinden het niet opmerkelijk dat de groeicijfers met name zitten in beide SUV-modellen. Want comfort en status is iets waar the rich and whealthy op beide continenten erg op gesteld zijn.
Zo is de Cayenne wereldwijd in 2019 iets meer dan 92.000 keer over de toonbank gegaan. Wat een stijging betekent van 29% ten opzichte van een jaar eerder. En ook de kleinere Macan legt het merk geen windeieren op: maar liefst 99.500 klanten hebben deze in 2019 onder hun bips gekregen.
Wat is er zo nice?
Het is lang geleden dat we zo heerlijk hebben gereden in een SUV. En met heerlijk bedoelen we meerdere dingen. Ten eerste is de GTS Cayenne Coupé voorzien van een heerlijke 4.0 liter motor V8, waar 460 PK in verstopt zit. Dit betekent dat je te allen tijde een heerlijke brul onder de motorkap vandaan hoort komen.
Máár nog belangrijker: je trekt echt de straatstenen uit de grond, met een SUV nota bene. In 4,5 seconden zit je op 100 km/h. Ennnn… We hebben uit journalistiek oogpunt ook maar even de beschreven topsnelheid voor getest: 270 km/h klopt inderdaad.
Wat valt op aan het exterieur?
Allereerst: hij is echt mooi. Hij lijkt wat breder, agressiever en vooral beter kloppend dan zijn voorgangers. Als je snel kijkt, lijkt ‘ie identiek aan zijn kleinere broertje: de Macan. De aflopende daklijn maakt ’m een stuk sportiever en minder hoekig, wat er gewoon erg cool uit ziet.
De karmijnrode uitvoering, die wij onder onze bips kregen, was voorzien van 21 inch RS Spyder designvelgen. In zijdeglans gespoten. Zoals het hoort. Denk even aan de achterkant van je Samsung of iPhone, dat type glans dus op je 21 velgen. Zijdeglans matcht op zijn beurt weer perfect met donkere accenten zoals de doorgetrokken LED achterstrip. Oordeel zelf, maar wij verzekeren dat je geen verlegen type moet zijn om in deze uitvoering uit te stappen. Opvallen doe je in ieder geval zeker.
En aan het interieur?
Het interieur van de Porsche Cayenne GTS Coupé is eigenlijk te vergelijken met het lichaam van Geraldine Kemper; het klopt gewoon. Eenmaal ingestapt moet je even een moment nemen om alles te bekijken. Zo mooi is het. Daarna draai je de sleutel om, die links van het stuur zit. En dan kan opnieuw het bewonderen beginnen.
De analoge toerenteller pontificaal in het midden. Net als de kilometerteller. Dat gegeven blijft toch het allerfijnste. De rest is digitaal en door handige knoppen te verstellen. Aan het stuur heb je rechtsonder een kleiner knopje dat je kan ronddraaien is en in te stellen is in de modi Comfort, Normal, Sport en Sportplus.
Het infotainmentsysteem is zoals je van Porsche zou kunnen verwachten: duidelijk en overzichtelijk. Daarnaast is het middenconsole clean and smooth. Wat we écht kunnen waarderen zijn alle rode stiksels en GTS-details. Zo zijn alle gordels karmijnrood, evenals de GTS-letters op de hoofdsteunen.
Genoeg geluld. Hoe rijdt de Porsche Cayenne GTS Coupé?
Als een sportwagen. En dat is erg knap, want SUV’s rijden doorgaans echt als SUV’s. Net te groot, net te lomp en net iets té veel van alles. Bij de Porsche Cayenne GTS Coupé krijg je echt het gevoel dat je in een opgehoogde sportauto zit. Iedere bocht kun je zo ontzettend strak aansnijden, zonder enig gevoel van overstuur.
Het GTS model beschikt over een 20 mm verlaagd onderstel met adaptieve luchtvering. Dit rijdt me een partijtje lekker. Ook is de GTS Coupé voorzien van het Porsche Torque Vectorting Plus (PVT Plus) systeem, dat zorgt voor nog meer rijdynamiek en stabiliteit.
En dan die heerlijke 4,0 liter V8 bi-turbo motor waar 460 pk uitgepompt wordt en een koppel van 620 Nm heeft. Het is verslavend. De combinatie van een schreeuwende V8 onder je motorkap en de constante drang om nog harder te gaan, maken de auto buitengewoon leuk om in te rijden. Uiteraard is dit alles wel in Sport+, dé hooligan-modus waar je wel dood in gevonden wil worden. In deze stand is het leven net wat leuker. De auto is harder afgeveerd, hij blijft langer in zijn toeren hangen en je hoort daarom ook de V8 langer ronken.
Verdict
Ben je op zoek naar een unieke familiewagen waar je én prinsheerlijk in rond kunt toeren én jezelf twee bakken koffie per ochtend kunt besparen (want die adrenaline kick krijg je toch wel): de Porsche Cayenne GTS Coupé is er voor jou. Gun jezelf eens wat.
Zodra vrouwlief en kinders thuis afgezet zijn in stand Normal, kun je zelf nog even een halfuurtje voor jezelf pakken in de Sport+ modus. Dan is €225.000,- uitgeven voor een auto meer dan gerechtvaardigd.