Cilinderinhoud: 3,8 liter Met sommige auto’s groei je op. Omdat het model al decennialang meegaat en je de vorm al vanaf een afstandje herkent. Denk aan een Volkswagen Golf, een BMW X5 of een Range Rover. Je ziet ze altijd in het straatbeeld, en om de zoveel tijd komt er een facelift uit. Maar de herkenning is er. Dat geldt ook voor Porsche 911, die alleen al door de vorm direct te herkennen is als Porsche. We gingen op pad met de állersnelste straatversie: de 911 Turbo S. De 911 kent vele versies. Als we deze onderverdelen in ‘goed, beter, best’ dan begint het bij de Carrera. Met 385 pk en een prijs van €143.000,- is de term instapmodel heftig, maar hier begint het wel. Dan volgt de Carrera 4 en dan de eerder geteste Carrera S (450 pk, € 161.000). Daarna maakt de Carrera 4S (450 pk, € 170.000) zijn intrede. Maar je bent er nog niet, want de grote jongens komen nog. De 911 Turbo heeft 580 PK en is vanaf €240.000 te verkrijgen. En als klapper komt ons testmodel: de 911 Turbo S met 650 pk in de gelederen en een vanafprijs van € 272.500. Voor het gemak hebben we de cabrio’s, Carrera T, GT’s en Targa-modellen er tussenuit gehaald. Maar inderdaad, die behoren ook nog tot de 911-modellenreeks. Om maar even aan te geven hoe insane een 911 Turbo S is: de auto weegt 1675 kg, is slechts 1.30 meter hoog en 1.90 meter breed. En dan ligt er achterin, tussen jou en een heel klein achterbankje, een 3,8 liter motor met maar liefst 650 pk. Echt krankzinnig. Korte stoplichtsprintjes ga je beslist winnen, want van 0-100 km/h doe je in 2,7 seconden. Mocht er nog wat extra asfalt op de weg liggen: van 0 tot 200 km/h knal je in slechts 8,9 seconden. Wat misschien nog interessanter is zijn de ‘tussensprintjes’. Van 80 km/h tot 120 km/h doe je in slechts 1,6 seconden. Launch Control is een geniale functie. Op het stuur zit rechtsonder een ronde knop waar je aan kan draaien. Van Normaal, naar Sport, naar Sport+. Eenmaal in de Sport+ stand gaan echt alle registers open. Houd je linkervoet op de rem en je druk met je rechtervoet het gaspedaal vol in. Doe een schietgebedje en laat je linkervoet los. Wat volgt is een lancering binnen 2,7 seconden naar de 100 km/h. Dit gaat gepaard met zoveel geweld dat zelfs tractiecontrole soms voor Jan Lul aanstaat én je hebt toch nog wel eens last va wheelspin. Heerlijk! Overigens kun je in standje ‘normal’ ook gewoon als een brave burger rijden, zonder dat mensen je een hooligan vinden. In deze stand start de auto zonder gegrom en bij het stoplicht kun je ook nog eens heel netjes wegrijden. Zonder alle straatstenen uit de grond te trekken. In deze stand is de Porsche 911 Turbo S eigenlijk een hele comfortabele auto. Eenmaal ingestapt vallen er een paar dingen gelijk op. Een prachtig leder zwart-krijt interieur waar je toch wel even stil van bent. Zo mooi ziet het er uit. Niet dat we iedere dag een Porsche rijden, maar zou het ooit gaan wennen om in zo’n mooi interieur plaats te nemen? Het interieur is by far een van de fraaiste die we ooit hebben gezien. Alcantara gecombineerd met leer en metaal; hoe mooi wil je het hebben. De toerenteller zit in het midden gepositioneerd en kenmerkt zich doordat het nog een heerlijk ouderwetse naald is. Alles er omheen is redelijk gedigitaliseerd, maar dat mag ook wel voor een auto uit 2020. Juist de combinatie van het analoge met het digitale kunnen we erg waarderen. En het ziet er niet alleen gelikt uit, want de indeling is ook nog eens erg intuïtief en logisch te noemen. Behalve de contactsleutel dan. Zoals altijd zit bij Porsche de startsleutel aan de linkerkant. Dit kent zijn oorsprong uit de racerij. Vroeger moesten de de coureurs bij het starten naar de auto rennen, hun positie in de auto innemen en vervolgens als een maniak de auto uit de pitstraat te rijden. Om snelheid te winnen heeft Porsche het contactslot aan de linkerzijde van het stuurwiel geplaatst, zodat een coureur met zijn rechterhand de versnellingspook kan bedienen. Porsche heeft dit altijd in ere gelaten, wat weer aangeeft hoe zuinig het merk met haar heritage omgaat. Neemt niet weg dat het altijd weer even zoeken is als je voor de eerste keer instapt. Wat direct opvalt aan ons diepzwarte metallic testmodel: de achterwielen zijn groter dan de voorwielen. Aan de vooras zijn 20-inch Turbo S wielen gemonteerd en aan de achteras 21-inch. Scheelt niet zo heel veel zou je denken, maar als je er naast staat is het verschil toch aanzienlijk aanwezig. Meer grip, maar ook een agressieve uitstraling. Over bijkomende voordelen gesproken: de diepzwarte 911 Turbo S is ook nog eens voorzien van extra zwarte details. Zo zijn de luchtinlaten, sierlijsten, spiegelhuizen en de modelaanduiding allen gespoten in zwart hoogglans. Wat. Een. Genot. Wat? Die 8-traps Porsche Doppelkupplung-transmissie, ofwel een PDK automaat met 8 versnellingen. Daardoor knal je binnen no time naar de 330 km/h. De wegligging is fantastisch. Zelden hebben we zo’n nauwkeurig sturende auto mogen testen die iedere bocht weet te vernederen. Rijd je zo’n 100 km/h, dan komt het spoilertje kwispelend tevoorschijn. Trap je nog dieper het gas in, dan zie je dat de spoiler nog wat hoger van zijn plek komt. Het zal vast met downforce te maken hebben, maar het ziet er gewoon rete-vet uit als je in je achteruitkijkspiegel kijkt. Hoewel het Hollandse weer ons af en toe flink parten heeft gespeeld, is het ons toch gelukt om snelheden te behalen waar je eigenlijk je rijbewijs voor moeten inleveren. Wat vooral is opgevallen: het acceleratievermogen. Dit gaat zo ongehoord hard dat we af en toe echt even moeten bijkomen na een stuk boenderen. Kun je het je voorstellen? Met je vrienden een stuk gaan rijden en dan de auto even langs de kant moeten zetten om bij te komen. En als je dan aan het bijkomen bent, dan komt er altijd wel iemand naar je toe om de auto te bewonderen. Of om een praatje te maken over vroeger. Iedereen heeft wel een mooie herinnering waar een Porsche in voor komt. Wat dat betreft voel je jezelf soms net een sociaal werker. Tsja, en dan moet je opeens de sleutels inleveren om een weloverwogen eindoordeel vellen. Misschien maar goed ook. Je kunt er nauwelijks boodschappen in kwijt en met een volle tank kun je slechts 480 kilometer rijden. Als de spoiler omhoog komt zie je geen reet in je achteruitkijkspiegel en het in- en uitstappen is veel lager. Daardoor is het een stuk moeilijker dan in een normale auto. Aan BPM ben je €49.000 kwijt waardoor je in totaal € 302.500 kwijt bent aan een kleine zwart autootje. En toch, als we het geld hebben, zouden we deze auto altijd kopen. Altijd. Een icoon op wielen is het eigenlijk. Een succesnummer die al zó lang mee gaat. De 911 zal áltijd prestaties afleveren en eigenlijk door iedereen aanbeden moet worden. De engineers van Porsche hebben weer een knap staaltje werk geleverd. Het model heeft zijn herkenbaarheid behouden én is met zijn tijd meegegaan. Lang leve het nieuwe straatbeeld.
650 PK / 478 kW
Topsnelheid: 330 km/h:
0-100 km/h: 2,7 seconden
Vanafprijs: € 271.000
De versie die wij reden: € 302.500Porsche 911 Turbo S (992): het straatbeeld is weer volledig up-to-date
Raket op wielen
Launch Control
Interieur
Black on black
Bijkomen
Verdict
1939. Het legendarische jaar waarin Enzo Ferrari wegging bij Alfa Romeo en zijn eigen pad insloeg. ‘Ferrari’ werd een eigen merk, en fungeerde eindelijk niet meer als…