Crossen op het circuit is in de loop der jaren een hobby geworden. Elke keer weer is het een jongensdroom die uitkomt. Máár: ook een jongensdroom kan nog een upgrade krijgen. Wat nou als je een circuitwagen op kenteken zet en op de openbare weg gaat rijden? Dat weten we nu, want we gingen op pad met de Porsche 911 GT3 en zochten het voor je uit.
Porsche 911 GT3
Als er een heuse rolkooi inzit én zelfs een brandblusser voor het geval dat, dan weet je dat het menens is. Je kan absoluut niet plaatsnemen op de achterbank. Of je moet zo klein en wendbaar zijn dat een baantje bij Cirque Du Soleil op je lijf geschreven is.
Eenmaal ingestapt plof je neer op keiharde volledige kuipstoelen. Die rechtstreeks uit de racerij lijken te komen, zo stijf zijn ze. De rugleuning is niet verstelbaar, waardoor je noodgedwongen in een racepositie blijft zitten. Lekker rechtop dus. In aanvang voelt dit nogal knudde en gedwongen aan, maar als je eenmaal de motor start begrijp je ineens waarom dit is. Het is namelijk opletten geblazen in de GT3.
Pure, pure snelheid
Deze heerlijke circuitwagen blaast je in 3,9 seconden richting de 100 km/h en het feest houdt pas op bij 320 km/h. We hebben al eens eerder in de Porsche 911 (992) Turbo S gereden. Deze patser heeft met 650 pk(!) meer vermogen, alleen de GT3 is een stuk rauwer. Dat komt het beste naar voren als je de heerlijke atmosferische 4.0 liter motor zingen.
De 7-traps Porsche DoppelKupplung (PDK) bak zorgt er ‘automagisch’ voor dat je hard richting de 9000 toeren schiet. Pas dan vindt het schakelmoment plaats. Kun je het je voorstellen? Bij 9000 toeren? Ter vergelijking: in onze modale Golf vinden we het in een sportieve bui al bij 3500 toeren tijd om een verzet hoger te gaan.
En dan te bedenken dat we de auto in standtje ‘Normaal’ hadden staan. Je kan ‘m ook in ‘Sport’ en ‘Track’ zetten. Iedere standje wordt de auto weer een stukje rauwer. Daarbij is het ook nog mogelijk om met één druk op de knop de uitlaatkleppen net een stukje verder open te zetten. Het gejank van de motor bij vol indrukken wordt daardoor alleen maar indrukwekkender.
Kleur: Haaiblauw
Cilinderinhoud: 4,0
Vermogen: 510 PK / 375 kW
0-100 km/h: 3,9 seconden
Topsnelheid: 320 km/h
Basisprijs: € 235.056
De versie die wij reden: € 265.026
Hoe rijdt het?
Rijden in een Porsche is voor velen een droom. In deze GT3 wordt deze droom natgemaakt. De Duitsers hebben het voor elkaar gekregen om een auto te bouwen die steeds stijver op de weg ligt naarmate de snelheid stijgt. Een gegeven dat verslavend werkt. Iedere bocht die je neemt probeer je perfect aan te snijden. Daardoor wil het nog weleens voorkomen dat je geen rekening houdt met de lijnen op het wegdek. En, eerlijk is eerlijk, soms ook niet met andere weggebruikers. Waanzin natuurlijk, maar deze auto is simpelweg te goed voor de openbare weg.
We hebben meerdere malen nagedacht hoe het zou zijn om zonder rijbewijs verder te moeten. Hier moesten we aan denken nadat onze rechtervoet weer van het gaspedaal ging. Ons testmodel was overigens niet voorzien van keramische remmen, wat eigenlijk net zo prima werkt als mét. Sterker nog, het ontbreken ervan maakte dat onze remweg een stuk gedoseerder was in plaats van ‘bijtend’. Dat voelt veel natuurlijker aan.
Slimme trucjes
Buiten al dat extreme, heeft de GT3 ook nog eens nuttige functies. Zoals de ‘nose lift’ met GPS-functie. Als je een drempel nadert kun je met een druk op de knop de voorzijde met 4 centimeter verhogen. Op basis van locatie slaat de GT3 dit op, zodat de volgende keer bij exact dezelfde drempel de neus weer omhoog wordt gelift.
Ook geinig: er zit een zogeheten rev/soft-limiter op de auto. Dit betekent dat als je niet zomaar indruk kan maken op je vrienden. Vanuit stilstand kan je namelijk het gas indrukken, maar Porsche heeft het begrensd tot 4000 toeren. Misschien maar goed ook, want waarom zou je een motor naar de gallemiezen helpen door aso (stilstaand) gas te geven?
Mocht je dat toch wél willen doen (aso ;), dan hebben we een ‘cheat’ voor je gevonden. Zet de auto in manueel in de eerste versnelling en trek beide flipperschakelaars naar je toe. In je display zie je de 1 knipperen waarna je de rev/soft limiter hebt uitgeschakeld.
Exterieur
Het exterieur is op zijn minst opvallend te noemen. De auto is samengesteld in de kleur ‘haaiblauw’. Nou valt de Porsche 911 GT3 door zijn joekel van een spoiler sowieso al op, maar door deze kleursamenstelling hebben we menig autospotter wakker weten te schudden. Bij iedere tankstop of een fotomoment kregen we elke keer een duimpje, een ongevraagde mening of juist commentaar te horen.
De 21 inch-achterwielen en de 20 inch-voorwielen zijn zogeheten center lock wielen. De velgen hoef je dus niet met bouten los te maken. De jongens lijken rechtstreeks uit de racerij te komen. Je zou à la een F1-team binnen enkele seconden een bandenwissel kunnen uitvoeren. Daarnaast zijn de wielen uitgerust in zijdeglans en hebben ze een gespoten haaiblauwe rand. Dit detail zie je binnen ook terug bij de haaiblauwe gordels. Fraai, zéér fraai.
Verdict Porsche 911 GT3
Auto’s verbroederen. Zet een Porsche 911 GT3 bij een groep mannen en het worden binnen de no-time meningmachines die de allergrootste lol hebben. En zo zouden wij deze auto ook omschrijven. Lol op 4 wielen. We hebben zelden zó veel aanspraak gekregen bij een testauto. Dat zegt eigenlijk genoeg over de bolide. Net zoals het veel zegt dat een 90 liter tank in deze auto eigenlijk ontzettend weinig is, want rijden zul je in deze auto.
Foto’s: J-ro Media