De Porsche Macan is al jaren een vaste waarde in het SUV-segment. Waar de vorige generatie nog verkrijgbaar was met benzine- en dieselmotoren, gaat Porsche nu volledig elektrisch met de nieuwe Macan Turbo EV.
Porsche Macan Turbo: een nieuw tijdperk
Dit is geen verrassende keuze, aangezien de Porsche Taycan inmiddels ook niet meer weg te denken is. Porsche heeft alles uit de kast getrokken om de Macan Turbo EV de ultieme combinatie van design, prestaties en technologie te maken. Na een week met deze schoonheid gereden te hebben, kunnen we alleen maar concluderen: deze auto laat zien hoe de toekomst van de Porsche Macan eruitziet. Dit is niet zomaar een elektrische SUV, dit is luxe in een nieuw tijdperk. En hier kunnen we aan wennen.

Blik op de toekomst
De nieuwe Macan Turbo EV is zonder twijfel een eyecatcher. Het design is elegant en tegelijkertijd agressief, met vloeiende lijnen die perfect passen bij de coupé-achtige daklijn. Geen hoekig SUV-design, maar een gestroomlijnde vorm die luxe en sportiviteit uitstraalt. Het blijft een echte Porsche in uitstraling, met een ultramodern tintje.
Aan de voorkant heeft Porsche gekozen voor een minimalistisch en futuristisch design. Geen grote grille meer – want ja, die heb je niet nodig bij een EV – maar een glad en strak front dat zorgt voor een hypermoderne uitstraling. De slanke LED-matrixkoplampen geven hem een indringende blik die direct herkenbaar is als een Porsche, maar tegelijkertijd doet denken aan de nieuwe designtaal van BMW met de dubbele verlichting boven elkaar.

Magic is in the details
Maar de magie zit in de details. Denk aan subtiele carbon accenten en een doorlopende LED-lichtstrip aan de achterkant. Deze lichtbalk benadrukt de brede heupen en geeft hem een zelfverzekerde uitstraling op de weg. Je merkt dat mensen omkijken als je voorbijrijdt en vaak verbaasd zijn, aangezien de nieuwe Macan nog niet overal bekend is. De complimenten vloeiden dan ook rijkelijk onze kant op wanneer we de Macan hadden geparkeerd.
En over voorbijrijden gesproken: het ontbreken van motorgeluid betekent dat je bijna spookachtig stil over de weg zweeft – perfect voor een subtiele entree bij een chic event. Tegenwoordig laat het design voor zich spreken, in plaats van het motorgeluid. Noem het een vorm van volwassen worden. En voor de mensen die het geluid van een brullende V6 missen: Porsche heeft een synthetische rijgeluid-optie ontwikkeld, genaamd Porsche Electric Sport Sound. Dat verrassend goed klinkt. Het is misschien niet hetzelfde als een dikke uitlaat, maar het voegt net dat beetje extra drama toe. Voor ons een must-have optie.
Foto’s: J-ro Media
Interieur: een oase van luxe
Stap in de nieuwe Macan en je bevindt je meteen in een wereld van luxe en technologie. Porsche heeft echt alles uit de kast getrokken om het interieur een premium-uitstraling te geven. Denk aan zacht nappaleer, hoogwaardige aluminium accenten en subtiele ambient verlichting die het geheel een exclusieve sfeer geven. Toen we de Macan ophaalden, was het al donker en werden we meteen positief verrast door alle gadgets aan boord.
Het dashboard is een technologisch meesterwerk, met een 12,6-inch digitaal instrumentenpaneel en een groot 10,9-inch infotainmentscherm. En omdat Porsche graag iedereen blij maakt, is er zelfs een extra scherm voor de bijrijder. Zo kunnen zij meegenieten van de muziek of de navigatie instellen, terwijl jij je focust op het rijden. We delen graag onze ervaringen en onze bijrijders kregen dan ook vaak geen genoeg van de games die je op het passagiersdisplay kunt spelen. Daarvoor moet je wel rustig rijden, anders krijgt je bijrijder gegarandeerd een F1-training voor de nek door de extreme g-krachten.
De sportstoelen bieden perfecte ondersteuning en zijn volledig elektrisch verstelbaar, verwarmd én geventileerd. Ideaal voor lange ritten in stijl en comfort. Dit is niet zomaar een SUV-interieur; dit is businessclass op wielen. Wat we Porsche willen prijzen, is hoe het sportieve DNA van Porsche ook in de Macan EV voelbaar is. We love it.

Puur Porsche DNA
De Macan is een echte Porsche, dus verwacht scherpe handling en een precieze stuurrespons. De Macan Turbo EV rijdt licht en wendbaar, ondanks zijn formaat. Dit komt mede door het lage zwaartepunt dankzij de onderin geplaatste accu’s. Door de adaptive air suspension en Porsche Active Suspension Management (PASM) kun je met één druk op de knop wisselen van een comfortabele cruiser naar een sportwagen die aan het asfalt kleeft. Combineer dat met vierwielaandrijving en je hebt dagenlang grip, zelfs in de meest uitdagende weersomstandigheden.
We hebben het er al eens eerder over gehad, maar mag een EV een “Turbo” heten? Eén ding is zeker: de Macan EV laat de beruchte turbolag volledig achter zich. Elektromotoren reageren namelijk direct op je gaspedaal. Instant koppel en een acceleratie waar zelfs een 911 jaloers op kan zijn. Onder de vloer ligt een dual-motor setup die samen 640 pk levert.

Geen zorgen over ‘range anxiety’
De nieuwe Macan Turbo EV is niet alleen snel op de weg, maar ook verrassend efficiënt voor een elektrische SUV van dit kaliber. Met een actieradius tot bijna 600 km hoef je je geen zorgen te maken over ‘range anxiety’. En als je dan toch moet opladen, zorgt de 800V-snellaadtechnologie ervoor dat je in 20 minuten tot 80% kunt opladen.
De Macan Turbo EV heeft verschillende rijmodi die je kunt aanpassen aan je stemming. Van comfort voor fluisterstil cruisen tot sport plus voor een explosieve rijervaring. Onze voorkeur? Vol adrenaline. Het nadeel? Je ziet de actieradius verdwijnen zoals de euro’s in je portemonnee bij de aanschaf van deze Macan.
Prijskaartje
Natuurlijk hangt er een flink prijskaartje aan al dat moois. Wie naar de concurrentie kijkt, ziet dat de Macan Turbo EV zich prima kan meten met modellen zoals de Audi E-Tron of een goed uitgeruste Tesla Model X. Toch onderscheidt de Macan zich met onmiskenbaar Porsche DNA: een combinatie van sportiviteit, luxe en technologie zoals alleen Porsche dat kan. De Macan is geen nieuwkomer in de SUV-markt, maar in het EV-segment zet Porsche direct een sterke stap. Hij start bij €86.000, terwijl de Turbo-variant die wij reden €122.000 kostte. De uitvoering die wij testten? €143.807.
Aandrijflijn: Elektrisch
Vermogen: 640 pk
Actieradius: 490-590 km
0-100 km/h: 3,3 seconden
Topsnelheid: 260 km/h
Vanafprijs: €86.000 (basisversie) – €122.000 (Turbo)