Ouderwets gasgeven en schakelen met de Porsche 911 (992) Carrera T

We moesten, letterlijk en figuurlijk, even schakelen toen we de Porsche 911 Carrera T voorgeschoteld kregen. Want zo vaak rijden we geen auto’s meer met een handbak. En vooral geen handbak met maar liefst zeven versnellingen. Toch voelde het uiteindelijk weer ouderwets lekker.

Porsche 911 (992) Carrera T

We hebben al heel wat ‘Duitse elfjes’ mogen testen, zoals de Porsche 911 GT3 en de Porsche 911 Turbo S. Deze jongens zijn goed voor respectievelijk 510 en 650 pk. Hierin reden we met Porsche Doppelkupplung, oftewel een  automatische versnellingsbak die al het werk voor je doet. Al zaten er wel twee flippers aan het stuur, mocht je je vervelen… De 911 Carrera T (De T staat voor Touring) heeft ‘slechts’ 385 pk. Dat steekt wat schril af tegen het vermogen van de GT3 en Turbo S. Daarbij heeft-ie ook nog eens een ouderwetse handbak. En toch hebben we kunnen concluderen dat 385 pk meer dan voldoende is om iedere dag met een glimlach uit je auto te stappen.

Porsche 911 Carrera T, Ouderwets gasgeven en schakelen met de <strong>Porsche 911 (992) Carrera T</strong>

Even wennen

Kijk je naar de versnellingspook, dan zit het zevende verzet recht van de vijfde, en ‘schuin’ rechts boven de zesde versnelling.  Het is even wennen, en vooral: zoeken.

Vanaf de zesde versnelling zul je ‘m schuin naar rechtsboven moeten steken, wil je niet de fout maken (zoals wij) om ‘m terug in zijn vijf te zetten. De zevende versnelling kun je zien als een soort overdrive, want je zit net iets lager in zijn toeren dan in de zesde versnelling. Vooral op lange afstanden kan dit best comfortabel zijn. Je verbruikt minder brandstof én je hebt minder ‘last’ van het motorgeluid. Geen zorgen: zijn topsnelheid (291 km/h) haal je ook zonder de zevende versnelling.

Tinus Tussengas

Het allerleukste van rijden in een handgeschakelde 911 Carrera T is de functie Auto Blip. In de volksmond ook wel bekend als Tinus Tussengas. Schakel je een versnelling terug, dan wordt er automatisch een klein beetje gas gegeven, wat resulteert in een hoor- en voelbaar schel, agressief roffeltje. Dit is oorspronkelijk uitgevonden in de racerij om op toeren te blijven en niet veel snelheid te verliezen. Deze functie is met een simpele druk op het display aan en uit te zetten.

Hoe rijdt het?

Een stoplichtsprintje van 0 to 100 km/h zou je volgens de theorie in 4,5 seconden moeten kunnen doen. Met een automaat (PDK) moet dit een halve seconde sneller kunnen, namelijk in 4,0 seconden. Van 0 tot 200 km/h doe je in 15,1 seconden en met een automaat in 14,2 seconden, wat dus net geen volle seconde trager is. Volgens de technische gegevens, dan.

Want tot zover de theorie. Met een handbak waren we namelijk veel en veel trager. Je moet echt heel goed kunnen schakelen en vooral durven om pas bij zo’n 7500 toeren op te schakelen. Vanaf de eerste en tweede versnelling lukt dat nog best goed, maar om dit bij alle versnellingen vol te houden én ook nog scherp zijn op het overige verkeer, is haast onbegonnen werk om een PDK-bak bij te houden.

Neemt niet weg dat het rijden in een schakelbak velen malen leuker is. Hoe leuk is het om zelf te bepalen of je een bocht aanvliegt in de tweede of derde versnelling, zonder dat het systeem ingrijpt. De autorijder pur sang zal smullen van deze schakelbak. Het maakt het autorijden net wat minder saai in ons vlakke landje. En die files moet je dan maar voor lief nemen.

Porsche 911 Carrera T, Ouderwets gasgeven en schakelen met de <strong>Porsche 911 (992) Carrera T</strong>

Bijzonderheden?

Die zijn er zeker, want de Carrera T is eigenzinnig. Zo is er géén achterbank om gewicht te besparen, maar wel een brandstoftank van 90 liter. 90 liter! Kun je het je voorstellen in een kleine auto als een Porsche 911? Maar ja, hard rijden betekent nu eenmaal veel tanken, dus het was ook wel nodig.

Verder zijn de achterwielen zijn 21-inch groot, voor heb je wielen van 20-inch. Daardoor heb je niet alleen een betere wegligging bij hoge snelheden, het ziet er ook nog eens erg agressief uit.

Verdict

De Porsche Carrera T heeft ons overtuigd. Op het begin waren we nog ietwat sceptisch, omdat de specs volledig in het niet vielen bij de eerder geteste 911’s. Toch heeft de  fun van het schakelen ons zó positief verrast, dat we ons afvragen je niet beter voor een Carrera T kan gaan in plaats van een GT3 of een Turbo S. Scheelt je ook nog eens knaken.

Hoe dan ook: de Porsche Carrera T is de allerleukste schakelbak om mee in de file te staan. En mocht die file ooit opgelost zijn, kan het gas open. And remember: ieder verzet tot zo’n 7500 toeren, hè.

Specs
Kleur: Indisch rood
Motor: 3,0
Vermogen: 385 pk / 283kw
Gewicht: 1445 kg
Vanaf prijs: € 184.700
De versie die wij reden: € 208.070
LEES OOK
MANIFY Fashion Favorites
MANIFY Fashion Favorites
Doelloos scrollen is, helaas, gewoon geworden. En dat is zonde, want het kán een goede bron zijn voor inspiratie. Daarom helpen we je een handje. We zetten…
Music voor alle Rebels
Music voor alle Rebels
Terwijl de één erg goed gaat op ‘oud en vertrouwd’ of ‘huisje, boompje, beestje’, wil de ander tegen álle stromingen in. Gewoon omdat gewoon ook maar zo…
De verfijnde, luxe charmes van Quinta do Lago
De verfijnde, luxe charmes van Quinta do Lago
Een golfbal die zacht neerkomt op een perfect gemaaide green, omringd door de Portugese natuur. Rijden langs architectonische kunststukjes die niet misstaan in Hollywoodfilms. Sporten in een…