De nieuwe Peugeot 308 SW is een lust voor het oog. Zijn voorganger stamde nog uit 2013, dus de echte fans zaten al lang te wachten op een opvolger. Eindelijk is hij daar, én hoe! Peugeot heeft flinke stappen gemaakt op het gebied van design, dat valt direct op. Veel scherpe lijnen, agressief ogende lampen en een imposante gril, waarop natuurlijk het nieuwe logo van het merk siert.
Peugeot 308 SW
Nederlanders zijn dol op station wagons. Er is geen land waar dit soort auto’s zo gewaardeerd wordt als bij ons. Vooral sportieve station wagons zijn erg in trek bij jonge vaders die hun familie in stijl van A naar B wil krijgen. Voel je je aangesproken? Top, dan presenteren we u de gloednieuwe Peugeot 308!
De station is een stukje langer én lager dan zijn voorganger, maar heeft daarentegen meer hoofdruimte. De ontwerpers hebben hiervoor alles uit de kast gehaald. En slim en strak lijnenspel zorgt dat de auto alsnog sportief oogt én – let op, spoiler alert – aan het einde van de aflopende daklijn maakt de spoiler het af.
In de nieuwe Peugeot 308 SW kan je zo’n 1634 liter kwijt. Denk je: dat is me wat veel, ik heb wat meer man nodig om dat op te krijgen? Klap dan de achterbank omhoog, dan kan je drie personen extra en houd je 608 liter laadruimte over. Mits je voor een 308 met een klassieke motor gaat, want de hybride modellen hebben 60 liter laadruimte minder. Desalniettemin blijft het een aardige klus om dit op te krijgen…
Best seat in the house
De bestuurder heeft in de Peugeot 308 SW the best seat in the house. Met stuurwielverwarming en een 3D head up display wordt het leven er niet lastiger op. Drive Assist 2.0 zorgt er ook nog eens voor dat je als bestuurder niet heel veel van je besturende taken hoeft uit te voeren. De nieuwe 308 rijdt praktisch zelf. Het semi-autonome systeem, bestaande uit adaptive cruise control met stop & go en lane keeping, heeft ons zonder al te veel ingrepen helemaal naar Zweden gebracht.
Ook het infotainment systeem heeft een flinke update gekregen. Het nieuwe 10″ HD touchscreen met daaronder ‘i-toggles’, in plaats van fysieke knoppen, zijn een enorme upgrade ten opzichte van het vorige model. De knoppen zijn volledig te personaliseren en de interface van het scherm is mooi en intuïtief. Mooi extraatje: je kan twee telefoons tegelijk verbinden!
Is Spotify connected, via CarPlay of Android Auto, dan kan je je favoriete tracks door de Focal speakers vlammen. Mits je die optie aan hebt gevinkt, of course. Wij raden je aan dit te doen, want het geluid uit deze speakers klink écht heel goed.
Ook de rest van het interieur voel luxueus, helemaal voor een auto in deze prijsklasse. Dit draagt wat ons betreft bij aan een fijne, premium ervaring.
Qua rijervaring scoort de nieuwe Peugeot 308 ook echt punten, wat ons betreft. Het ligt er natuurlijk helemaal aan welke uitvoering je hebt, maar over het algemeen is het niet alleen het uiterlijk dat agressief is aan dit nieuwe model. Er zit écht wel pit in!
Naast de klassieke benzine- en dieselmodellen (tussen de 110 en 130pk), zijn er ook plug-in hybride uitvoeringen. Eén met 180 pk en één met 225 pk. Op termijn zal er ook een volledig elektrische versie komen van de 308. Wil je je nieuwe Peugeot ook nog upgraden, dan kan je voor een GT pack kiezen die de auto een nóg sportievere look geeft.