Waar techno zo’n twaalf, dertien jaar geleden nog voor de alternatieven onder ons was, is het BPM-klapgenre nu het populairst van allemaal.
Techno Stories
En dat is natuurlijk niet zomaar. Gelukkig hebben we met ons radicale broertje Mellowed en onze partner Festileaks veel kennis in huis over techno. Festileaks leende ons Timo Kragting uit – creatief randprogrammeur van o.a. Awakenings. Met hem duiken we in de oorsprong van techno, vertellen we waarom het zo ongekend populair is en stellen we een technobucketlist samen.
De oorsprong
Als we hélemaal naar het startpunt van techno stampen, dan komen we uit in Detroit. In de begin jaren ’80 had je Chicago House en Detroit Techno, en het laatstgenoemde genre werd geïntroduceerd door de Afro-Amerikaanse DJ Juan Atkins. Hij gebruikte de term techno en het was eigenlijk een muzikale vertaling van het leven als een tiener in Detroit. Het was een mix van funk, Chicago House, New York-disco, Duitse synth-pop, Italo-disco, motown, jazz en soul. In de underground scene van de stad wordt hij gezien als de ‘Originator’.
Samen met zijn schoolvrienden Derrick May en Kevin Saunderson maakte Juan muziek die werd beïnvloed door de rauwe realiteit en industriële sound van hun thuisstad. Later werden de drie jongens bekend als Belleville Three, genoemd naar de wijk waarin ze woonden. Belleville Three kreeg een podium in club Cheeks en dat werd later het spirituele thuis van techno: The Music Institute. Samen richtten de drie vrienden het label Metroplex op en met de track ‘Techno City’ was het de eerste keer dat de term werd gebruikt in de muziekwereld.
Europa in
Na Detroit en andere delen van de VS, zette techno langzaam maar zeker kinderstapjes in Europa. Timo vertelt ons hoe dat ging. ‘Het ging gepaard met de opkomst van xtc. Het genre werd gedraaid in legendarische Amsterdamse clubs zoals de RoXY en iT. De technomuziek kwam van een aantal pioniers uit de VS, destijds allemaal nog op lp’s en casettebandjes. Mannen als Speedy J en DJ Dimitri waren toen al degenen die de toon hebben gezet, en dat doen ze nu nog steeds. Dat is wel mooi. In Nederland was de platenzaak InDeep’n’Dance ook een voorloper op de rest, daar werd techno al snel aan de man gebracht.’
In het begin sloeg techno hier nog niet zo aan. In Duitsland wel, al nam daar techno een wat stevigere afslag. Die stevige afslag escaleerde in Nederland naar hardstyle en hardcore: de gabbercultuur. Dat in de jaren ’90 dus extreem populair werd, een puur Nederlands product was. Échte techno bleef dus hier een beetje onder de radar, al waren er nog steeds genoeg liefhebbers voor. Uiteindelijk kwam er toch een omslagpunt.
Populairder dan ooit
Waarom het nu zo populair is, vragen we aan Timo. ‘Een jaar of twaalf geleden was het echt nog alternatief. De mainstream evenementenbezoeker wist toen nog niet wat techno was. Armin van Buuren en David Guetta stonden als headliners op de megafestivals met hun grote hits. Maar ook dit soort jongens bewegen naar techno toe. Al doen ze dat vaak wel onder een andere naam. Vooral om verwarring te voorkomen, want dan kom je niet van de koude kermis thuis als je kaartjes koopt voor een bepaald feest. Enerzijds doen ze dat uit interesse, anderzijds uit commercieel oogpunt natuurlijk.
Corona heeft techno ook een boost gegeven. Er zijn verschillende onderzoeken te vinden over gedragsveranderingen van mensen in crisistijd. Tijdens corona werd alles wat grauwer en duisterder, bijvoorbeeld ook kledingstijl. En daar past techno bij, het is zelfs een beetje grimmig.
Nu wordt Charlotte de Witte geboekt als headliner op Tommorowland en staat Reinier Zonneveld op Paaspop. Een festival waar ook Anouk en Blof optreden, dus dat geeft wel aan wat voor draagvlak het genre nu heeft.’
Technobucketlist
Als je de laatste jaren ook het genre bent gaan omarmen, dan is het tijd om je technobucklist te gaan afvinken. We helpen je alvast een beetje op weg. Zo vertelt Timo aan ons dat je in Nederland goed kan beuken in de Amsterdamse club Shelter of in de BASIS in Utrecht. Zelf voegen we daar graag nog de bekende clubs De School en RADION aan toe, beide te vinden in Amsterdam.
Bij onze oosterburen is het natuurlijk hélemaal feest. Hoewel steden als Hamburg en Leipzig héél lekker gaan, is Berlijn nog steeds de te kloppen stad. Geen club komt qua status in de buurt van de legendarische Berghain en ook Tresor in de Duitse hoofdstad moet elke liefhebber een keer hebben gezien. Goed, oké, qua status komt misschien fabric in Londen een beetje in de buurt, dus die mag je ook meteen opschrijven. En om het af te maken sommen we nog vijf ware technobunkers voor je op:
- Concrete, Parijs
- Moog, Barcelona
- Goa Club, Rome
- Drugstore Belgrade, Belgrado
- Nowadays, New York
Deze clubs mogen niet ontbreken op je bucketlist, maar ze moeten worden vergezeld door échte feesten en festivals, natuurlijk. Deze schieten sowieso als paddo’s – ho, paddenstoelen – uit de grond, alleen er zijn nog steeds een aantal échte afstrepers die op je lijstje horen.
Eén daarvan is het al eerdergenoemde Awakenings. Het technofeest laat jaar in jaar uit (al een kwart eeuw lang) zien dat het tot de crème de la crème behoort. Fans komen van alle uithoeken van de wereld overgevlogen naar Amsterdam en omstreken. Het begon allemaal in de Gashouder, maar nu moet de ene na de andere locatie eraan geloven. Daarnaast zijn Drumcode van de Zweed Adam Beyer en Time Warp in Mannheim ook wel echt een dingentje. Drumcode is een platenlabel, maar geeft ook dikke feesten – zelfs in samenwerking met Awakenings. Afgelopen zomer werd Malta nog volledig onveilig gemaakt. Het Duitse Time Warp is op zijn beurt één van de grootste technofestivals qua bezoekersaantallen.
Nog iets heel anders, maar zeker het benoemen waard: ook technoparades horen op je bucketlist. De Techno Parade van Parijs is er al sinds 1998 en de welbekende Berlijnse Love Parade heeft ook veel betekend voor de scene. Love Parade staat natuurlijk ook bekend om het verschrikkelijke verdrukkingsongeval in 2010. Dit jaar is het weer teruggekomen als Rave the Planet. Een mooi rond verhaal om mee af te sluiten.