– 2.0 TSI benzine motor
– 300 PK /221 Kw
– Topsnelheid: 247 km/h
– 0 – 100 km/h: 5,2 seconden
– Vanafprijs: € 58.000[/powerkit_alert]
Cupra, Ateca… het zijn namen die je allicht al een keer voorbij hebt zien of horen komen. Dus een totaal nieuw automerk? Ja! Toch wel. We vlogen naar Barcelona om het ‘nieuwe’ merk te testen!
De nieuwe Cupra Ateca
Het nieuwe Cupra
Yes, de wereld heeft een nieuw automerk onder haar gelederen. Namelijk Cupra. En grote kans dat er nu een belletje bij je gaat rinkelen, want dit zijn inderdaad merken van Seat. Geweest. Want Cupra start in 2018 als een stand alone brand, ofwel een zelfstandig merk en zal in Nederland verkocht worden bij vier dealers in Amsterdam, Groningen, Rotterdam en Den Bosch.
Hoe herken je een Cupra ten opzichte van een Seat?
Liefhebbers opgelet: Een Cupra herken je uiteraard eerst aan het nieuwe eigen logo. Want die ziet er best wel bad ass uit en heel anders dan het reguliere Seat embleem. Onder de voorbumper en op de achterklep zie je wat lomp de matzwarte CUPRA letters staan. Ook zie je vier verchroomde uitlaatpijpen en her en der hoogglans zwarte exterieur details. Daarnaast staat de Cupra Ateca 10 mm lager op haar pootjes dan een Seat Ateca.
Binnenin is het Cupra-logo terug te vinden op het stuur, de vloermatten en het welkomstscherm van je navi. En mocht je echt vergeten wat voor auto je rijdt: ook zijn de Cupra-letters op de aluminium instaplijsten zijn verlicht.
Interieur
Het interieur is sowieso fraai te noemen. Uitgevoerd in zwart, met leer op het multifunctionele sportstuur en zwarte Alcantara bekleding op de deurpanelen en de sportstoelen. Voor het contrast zorgen koperkleurige stiksels, carbondetails en zilverkleurige lijsten rondom de ventilatieroosters.
Voor de rest is de Cupra Ateca identiek aan de eerder geteste Seat Ateca FR.
Het grootste verschil: de motor
Maar voordat je een sprintje trekt naar de dealer vertellen we je eerst onze rijervaringen. De Seat Ateca FR hebben we dus eerder aan de tand gevoeld, ofwel we hadden prima vergelijkingsmateriaal.
De Cupra Ateca is uitgerust met een 2.0 benzine motor waar maar liefst 300 pk uit geperst wordt. En dat is dus wel even 110 pk meer dan de eerder genoemde Ateca FR, die ook al niet mis is. En dat een overdaad aan power heerlijk rijden is kunnen we alleen maar beamen. In Barcelona werd een stuk openbare weg speciaal voor ons afgezet. Maar niet zomaar een lullige straat. Nee, een heel stuk openbare weg in een bergachtige gebied, waar we de auto dus echt flink op zijn staart hebben kunnen trappen.
En hier komt het veelvoud aan extra pk en vermogen uitstekend tot zijn recht. Doordat de Cupra Ateca 10 mm lager staat stuurt ‘ie veel directiever, en door de Brembo remschijven kun je echt keihard remmen, corrigeren en bijsturen, wat in ons geval nog wel eens nodig was.
Launch Control
Extra funfactor: launch control! Houd je linker voet op de rem, zet de auto in Cupra stand en zet de traction control uit. Geef met je rechtervoet gas tot 2000 toeren en laat vervolgens de rem los. Gevolg is dat je als een raket wordt gelanceerd. Fenomenaal. Na dit 6x te hebben gedaan waren we het nog steeds niet zat.
De Cupra Ateca is in verschillende rijmodi in te stellen, van Offroad, Comfort, Sport tot standje Cupra. Dat is logischerwijs ook meteen de meest sportieve modus. Ofwel, je hoeft dus niet altijd de straatstenen uit de grond te rijden. Je kan er ook heel relaxed naar je werk mee gaan. Zonder al te veel poespas.
The Verdict
Bij Cupra noemen ze hun eerste model een performance SUV. En dat is eigenlijk wel een goede benaming, vinden we. Maak een goede SUV nog wat bruter door er idioot veel vermogen onder de motorkap te leggen en dan heb je inderdaad een performance SUV. We zijn benieuwd of de vanafprijs van € 58.000 niet wat te hoog zal zijn voor de Nederlandse markt, want voor dit geld heb je ook al heel wat andere SUV’s voor je deur staan. Wél met minder vermogen. De Cupra Ateca moet toch wel een van de leukste SUV’s zijn die er dit moment te verkrijgen is. Uitstekende wegligging met daarnaast ook nog eens de juiste looks.
Cupra heeft aangekondigd aankomende jaren meer modellen van Seat om te gaan toveren. Wat het merk met verschillende modellen in haar gamma nog meer body zal geven.