De stijlgeneratie van nu: oud

CREDITS: KITH

‘Vroeger’ moesten fashionmodellen graatmager zijn, geen rimpeltje op het voorhoofd hebben en was het (bijna) ‘hoe jonger, hoe beter’.

Hoe anders is dat nu? Goed, we worden ook steeds ouder, maar dat wil niet zeggen dat het alleen maar om hen draait. Toch hebben ‘de oudjes’ het momentum te pakken. Zéker op het gebied van fashion. We nemen je mee in die wereld.

Oud bepaalt, ook in de fashion scene 

En voordat we worden beticht van leeftijdsdiscriminatie: we juichen dit als ‘jonge mensen’ alleen maar toe. We weten dat leeftijd slechts een getal is. We weten dat het niet alleen maar gaat om een nieuw gehoorapparaat. Oud zijn is juist stijlvol.

Streetwear is dood, quiet luxury (de antithese) is aan

Ergens is het ook niet zo gek, dat de stijl van opa’s en oma’s weer wordt omarmd. De stijlbeweging retro is al jaren dominant en nu gaat die richting het eind van zijn levenscyclus. Dan kom je dus uit bij de hogere leeftijdscategorie.

Op TikTok en Pinterest was ‘grandpa core’ vorig jaar veruit de meest gezochte trend. Voor de verwarde lezers onder ons: nee, grandpa core is geen vage hardcore variant voor pensionado’s die nog een keertje uit hun plaat willen gaan. Je kan het beter aanschouwen als de Gen Z-benaming voor ‘old money’. Een stijl die de laatste jaren weer vaker werd geadopteerd door fashion-forwards, maar ondertussen ook steeds vaker op de catwalks van de Fashion Week verschijnt.

Ook de cijfers geven dat aan. Zo deed Highsnobiety onderzoek naar de stromingen die nu golven door de modewereld. Het resultaat? Streetwear is eigenlijk dood, quiet luxury (de antithese) is aan. De kledingstijl van de ouden en rijken is een inspiratiebron voor de jonge garderobes. Niet gek ook, want wanneer we naar de outfits van onze opa’s op oude zwart-witfoto’s kijken, zie je het meteen: de mannen van toen wisten wat stijl inhield. Het tijdperk waar kleding simpel was en de kleuren neutraal waren.

Ouderen bepalen de lookbooks

Daarom is er in lookbooks geen ruimte meer voor jonge modellen met strakke lijnen. Nee, de ouderen stelen de (mode)show. Insta-pagina’s van kledingmerken staan bol met oude Hollywoodsterren of stijliconen van weleer, al kun je dus dat weleer weglaten.

Zo heeft KITH in de laatste jaren namen als Bryan Cranston, Wesley Snipes, Pierce Brosnan en Brian Cox gestrikt, maar ook op de socials gaan de cijfers van stijlopa’s door het dak. Check maar eens het account van @jaadiee, die de persoonlijke fotograaf is van zijn op Gramps. De beste (oude) man heeft regelmatig collabs met merken als Dior, Louis Vuitton of Supreme. En dat is niet voor niets, natuurlijk.

Veroudering in plaats van vernieuwing

In één ander specifiek element komt het ook sterk naar voren: schoenen. Sneakerheads zijn toe aan vernieuwing. Of, in dit geval veroudering. De nieuwe generatie ontwerpers haalt namelijk al een tijdje inspiratie uit de schoenenkast van je opa. Waar eerst veel Nike-afstammelingen op de markt kwamen, zijn klassieke herenschoenen tegenwoordig het favoriete silhouet van de meest toonaangevende merken.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het merk Fugazi. Eerst werd de bootleg Air Jordans hier als dé schoen van het merk gezien, terwijl de Two Cent Loafer – een variant van opa’s penny loafers – tegenwoordig de status als populairste model heeft overgenomen. Het zijn stuk voor stuk schoenen die perfect zijn om eerst chique te dineren met je schoonouders, om er daarna keihard op te stampen in de meest exclusieve nachtclub van Berlijn. Dan weet je echt dat je een baanbrekend ontwerp hebt. Multifunctioneel, stijlvol en tijdloos tegelijk. Dat waarderen we.

Net té

Oké, té is eigenlijk nooit goed. Behalve… Nou ja, je kent het riedeltje wel. De overvloed aan invloeden het straatbeeld, en dat is precies waar onze liefde voor deze stijl een beetje begint te schuren. De old money-look draait namelijk om kleding die je door de jaren heen met veel zorg hebt verzameld. Helaas gebeurt dit tegenwoordig niet meer op die manier. Zoals wel vaker met trends het geval is, willen de mensen die eerder dit jaar nog op de MotoGP-wave surfden opeens vintage loafers en gebreide kabeltruien in hun kledingkast. Tja, dan gaat het mis. Check daarom hier onze inspiratie-guide (want daar leer je hoe het wél moet).

Voordeel is wel: waar je vroeger maanden bezig was om die ene tweed blazer te vinden, ligt diezelfde blazer tegenwoordig waarschijnlijk gewoon bij de thriftshop om de hoek. Een klein verschilletje. Op die manier is het ook heel makkelijk om de granddad-aesthetics te adopteren. Het gaat er alleen om dat je de stijl je eigen kan maken.

Source:
LEES OOK
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
De klassieke, Britse stijl van Bentley Motors lijkt gemaakt voor op maat gemaakt krijtstreeppakken of ligt in één lijn met de dandy-stroming. Máár het historische automerk zet…
Penthouse-alert: 3 ultieme kunststukjes
Penthouse-alert: 3 ultieme kunststukjes
Waar het voor velen een onmogelijke opgave lijkt om een ‘normaal’ huis te vinden, tikken anderen optrekjes op de kop die rechtstreek uit een droom lijken te…