Zero Motorcycles presenteerde dit jaar opnieuw een indrukwekkende en vooral toegankelijke line-up motorfietsen. En waar kon de lancering van deze elektrische motoren nou beter plaatsvinden dan bij de historische oude energiecentrale Transfo Zwevegem?
Bucketlistdingen: met de nieuwe Zero DSR & SR door de Ardennen
Zero hing haar nieuwe paradepaardjes voor ons aan de stekker, zodat wij vanuit hier konden vertrekken met de DSR & SR voor een stevige rit door Pays des Collines en de Vlaamse Ardennen… Okay, stevig natuurlijk, maar wel geluidloos.
Aftrap
Daar staan ze dan, de nieuwe SR & DSR van Zero Motorcycles. De laatstgenoemde is geen onbekende voor ons, want met haar oudere broer, de DSR/X, mochten we eerder vlammen over de Etna. Op het eerste gezicht lijkt de DSR identiek aan de DSR/X, maar er zijn toch zeker verschillen. De DSR heeft een nieuwe accu, nieuwe styling, is A2-rijbewijs conform en heeft nog een tal van nieuwe opties. Naast de DSR staat de SR, dit is een naked bike en tot nu toe de krachtigste SR die Zero ooit heeft gemaakt. Ook deze motorfiets is A2-conform en kan worden overgezet naar A, heeft een actieradius van 253 km en nog meer nieuwe specs.
Zero SR
Na een korte presentatie in Transfo Zwevegem is het tijd om te vertrekken voor het eerste deel van de rit. De SR is als eerste aan de beurt en de zithouding is, zoals bij een echte naked, een tikkeltje sportief, maar ook comfortabel genoeg voor lange ritten. De motor stuurt strak en is behendig, wat voornamelijk komt door het lage zwaartepunt. We reden de standaard SR in A2-uitvoering, maar hier merk je eigenlijk weinig van. Hij accelereert snel genoeg en heeft een topsnelheid van 150 km/u.
De SR heeft een zithoogte van 787 mm en een rijklaar-gewicht van 223 kg, wat de motor ook erg makkelijk bestuurbaar maakt voor kleinere rijders. Na de eerste tientallen kilometers moeten we toegeven dat we aardig onder de indruk zijn van deze Zero. Als we een verbeterpunt mogen noemen, is het toch wel het zadel. Na een kilometer of 50 krijg je toch een beetje een pijnlijke bips.
Zero DSR
Next ride: de Zero DSR. Deze motorfiets is in tegenstelling tot de SR een echte dual-sport motor. De motor voelt zich eigenlijk op elk terrein thuis, net zoals de DSR/X. De DSR heeft dan ook de looks van de DSR/X, maar er zijn een paar grote verschillen, zoals het Z-Force 15,6 accupakket. De lithium-ion-accu is onderhoudsvrij en geeft de DSR een bereik van 249 km in de stad. Met de Power Tank-module kun je dit zelfs nog uitbreiden. Hij voelt wat zwaarder dan de SR. Dit merk je vooral tijdens het maken van bochten, maar door de houding krijgt deze Zero toch een lichte voorkeur.
Wat kunnen ze nou echt?
De SR gaat tot 253 km in de stad en heeft een gecombineerd bereik van 164 km op stad en snelweg. De Zero heeft 140 Nm koppel en 70 pk (52 kW) bij 5000 toeren. Met een topsnelheid van 150 km/u en een accucapaciteit van 15,6 kWh laad je hem standaard in 3,9 uur op, of in 1,4 uur met de 6 kW Rapid Charger. Hij weegt 223 kg en de zadelhoogte is 787 mm. Plus: een garantie van 5 jaar.
De actieradius van de DSR is iets korter, namelijk 249 km in de stad en 161 km gecombineerd. Deze fiets heeft een koppel van 170 Nm en ook 70 pk (52 kW), bij 3800 toeren. Ook hier een topsnelheid van 150 km/u en dezelfde accucapaciteit en oplaadtijden. Hij is iets zwaarder met 242 kg en een hogere zadelhoogte van 828 mm. En ook hier 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking.
Goedkoop rijden
Na een rit van ongeveer 100 km gaf het dashboard aan dat er nog 200 km gereden kon worden. Dit lijkt misschien vreemd, aangezien de motoren een maximale actieradius van rond de 250 km hebben, maar hier hebben ze iets slims voor bedacht. Zero Motorcycles heeft een remsysteem ontwikkeld dat energie terugwint tijdens het afremmen. In plaats van dat de energie verloren gaat, wordt het omgezet in elektriciteit en opgeslagen in de batterij. Dit verlengt de actieradius dus aanzienlijk en maakt de rit niet alleen groener, maar ook goedkoper.
Premium-pakket
Mocht de SR of DSR bevallen, dan biedt Zero Motorcycles de mogelijkheid om de motorfiets te verbeteren met een speciaal premium-pakket. Dit pakket, dat normaal €4.500 kost, is in 2024 beschikbaar voor slechts €350. Het grote voordeel: de 6 kW Rapid Charger. Met deze oplader kan de motorfiets tot drie keer sneller worden opgeladen. Daarnaast bestaat het pakket uit een prestatieverbeteringsset waarmee de volledige capaciteit van de Zero kan worden ontgrendeld voor maximale topsnelheid en koppel.