Wij Nederlanders houden ervan om nieuwe technieken te combineren met het sentiment van vroeger. Deze combinatie zien we steeds vaker terug omdat we verlangen naar het authentieke gevoel van ’toen’ maar wel de nieuwste technologieën willen uitproberen.
De Nederlandse start-up Icon Motorcycles snapt dat. De motorfietsen worden geproduceerd met de technieken van nu maar met de looks van toen. Het design van de authentieke caféracers is geïnspireerd op het straatbeeld van Londen in de jaren ’50 en ’60.
Icon Motorcycles – Authentieke Britse Caféracers
Een Nederlands motormerk dat authentieke Britse caféracers produceert? Jazeker, dat lees je goed. Icon Motorcycles eert de ‘Icons‘ uit de Britse geschiedenis van motoren. In de jaren ’50 en ’60 kwamen de café racers helemaal op. Die tijd staat in de geschiedenis ook wel bekend als het caféracer-tijdperk. Misschien wel de meest invloedrijke motorbeweging die de wereld ooit heeft gezien. De cultuur die destijds is opgebloeid is nog steeds overal ter wereld te zien.
De passie en de grote drijfveer achter het merk is duidelijk: ‘Keep the authentic british cafe racers alive.’ Icon Motorcycles wil de kenmerken van toen zo overdragen dat het gevoel weer helemaal terugkomt.
Handmade craftsmanship
De motoren van Icon Motorcycles worden volledig met de hand geproduceerd. Het merk laat hun handen het werk doen en leggen in elk model hun ziel en zaligheid. Gecombineerd met de techniek van nu, de authentieke uitstraling en de ‘hoffelijke eigenschappen’ maken de motorfietsen helemaal af.
Cultuur
‘Café racen’ is meer dan alleen de motoren zelf. Destijds, in de jaren ’50 en ’60, was het een manier van leven voor veel motorrijders. In die tijd wilden mensen vrijheid, ze waren opstandig en ze hadden een passie voor mooie motoren. Met een motor werd indruk gemaakt. Daarbij kwam veel emotie om de hoek kijken.
Een caféracer wordt dan ook ‘een koninklijke klootzak’ genoemd. De motoren zijn van hoogwaardige kwaliteit waardoor er kan worden gereden als een king. Daarentegen is een racer rebels, geeft gas als een verkeersbord aangeeft dat hij maar 80 km/h mag en pakt zijn vrijheid als hem wordt verteld dat hij ergens moet zijn.