We waren al bij de Europese introductie in Barcelona van de eerste volledig elektrische Harley-Davidson ooit: de LiveWire. De echte hardcore Harley-fans kregen een beroerte en baalden als een stekker toen ze hoorden dat hun favoriete merk een elektrische motor aan het ontwikkelen was. Volgetatoeëerde armen met logo’s werden nog net niet afgezet en bij het grofvuil gegooid.
Complete onzin, vinden wij. De LiveWire is op motorgebied een van de spannendste ontwikkelingen van de laatste tijd. Na 2 uurtjes rijden in Barcelona konden we dan ook niet wachten om deze nieuwe Harley-Davidson wat langer te testen en met jou te delen wat onze bevindingen zijn.
Harley-Davidson LiveWire
Looks
Laten we beginnen met het aangezicht. Na een week op de nieuwe LiveWire te hebben gereden, kunnen we concluderen dat het heel wat bekijks trekt. En dat voor een motor die compleet geruisloos is!
De LiveWire ziet er in eerste opzicht niet heel veel anders uit dan een andere motor, al heeft het zeker niet het silhouette dat je van het vroegere Harley-Davidson gewend bent. De LiveWire past qua looks absoluut wél bij de toekomstvisie die het merk in 2018 presenteerde en eigenlijk al in 2017 inzette met hun Softail-range. Mensen denken écht: zo, daar staat iets!
Kijk je wat beter, dan zie je dat de LiveWire geen iconische V-Twin heeft, maar een veel kleinere – maar nog steeds robuust ogende – elektromotor: de H-D Revelation. Deze zit helemaal onderop de immense batterij, welke te herkennen is aan de radiator-sleuven. Deze zijn bedoeld zijn om ‘m te koelen, maar zijn er daarnaast erg gestroomlijnd uit!
Op de plek waar normaal de tank zit, zit de boordcomputer én de plek waar je kan stekkeren.
De Harley is verder uitgerust met LED-verlichting. Vóór, verticaal gepositioneerd, zoals je ‘m ook terugziet bij bijvoorbeeld de Breakout. Achter, horizontaal gepositioneerd over het spatbord heen, dat je doet denken aan science fiction films. Standaard wordt de LiveWire geleverd met een klein kapje, waardoor je ampère last van de wind hebt.
Technologie
Op het stuur zit een 4,3 inch customizable, full-color touchscreen dat je up to date houd over je snelheid, accustatus en bereik. Koppel je je telefoon eraan met Bluetooth, dan zit er ook navigatie op en kun je muziek afspelen en bedienen.
In de Harley-Davidson app check je heel simpel hoe vol je batterij nog is en of je motor nog wel op de plek staat waar je hem gelaten hebt. Sterker nog, als er iemand aan zit krijg je een melding. Gaat iemand er mee op pad – op een of andere manier -, dan word je direct gewaarschuwd en kan je de politie inschakelen.
Customizable
We zien natuurlijk al langer motoren met verschillende rijmodi. Gashendels en schokdempers reageren anders in stedelijke omstandigheden dan op het circuit, als je dit zo instelt. Bij de LiveWire gaan ze een stukje verder. De elektromotor is helemaal in te stellen naar wens, met schuifbalkjes op het touchscreen. Er zijn vier presets: Wet, Range, Road en Sport. Stel je ‘m in op Wet, dan strekt de motor wat minder snel op en remt hij wat minder hard af op de motor. Ideaal als je nog niet helemaal geaard bent en ook als het regent blijf je zo beter in charge. Range? Haalt niet direct alle power uit de motor, maar remt wat harder af om de batterij op te laden. Bij Road wordt het écht leuk en zijn de mensen schaars die de ‘gas’-hendel in één keer helemaal open te gooien. Bij Sport gaat alles in een stroomversnelling en weet je niet meer wat je meemaakt. Het volledige vermogen van de motor is beschikbaar vanaf stilstand en ook als je 120 km/h rijdt, wil hij het liefste harder. Ongekend gevoel is dit en nergens mee te vergelijken.
Verder zijn er drie rijmodi zelf naar wens in te stellen, op basis van gasrespons, vermogen, regeneratie en tractiecontrole. Beetje spelen, beetje testen en je komt er vanzelf achter dat Sport het leukste is ;-).
Qua uiterlijk is de LiveWire te customizen met accessoires zoals een speed screen en hand- en voetbedieningselementen. Harley-Davidson is ondertussen nog flink bezig om meer accessoires te ontwikkelen voor hun eerste EV.
De motor is verkrijgbaar in drie kleuren: Yellow Fuse, Vivid Black en Orange Fuse.
Vermogen Harley-Davidson LiveWire
De LiveWire geeft motorrijden een compleet andere lading. Bij het starten begint het al: niks. Jijzelf en de mensen om je heen verwachten een momentje bij het starten van een mooie Harley. Maar het enige dat gebeurt bij het starten zijn de lampjes die op groen springen en de aanwezigheid van een subtiele heart beat, zodat je weet dat de motor alive is. Hét moment van de LiveWire komt daarna pas. Eén keer knipperen en je bent weg. Omstanders denken dat ze dromen, jij denkt dat je vliegt.
Bij het openen van de hendel komt er direct 116 Nm koppel vrij, iets dat normaal geleidelijk gebeurd en gepaard gaat met de nodige herrie. Schakelen is ook niet nodig, dus je laat werkelijk iedereen achter je. Dit is een rij-ervaring die je met géén andere motor kan vergelijken.
Elektrisch motorrijden
De absurde acceleratie en de afwezigheid van geluid geven je het gevoel dat je boven de wet staat. Regels zijn voor je benzine-slurpende mede-weggebruikers. Ondanks een gewicht van 251 kg is de Harley-Davidson LiveWire ontzettend wendbaar en zoef je zonder moeite langs alles en iedereen. Even vergeet je dat er ook op elektrische motoren een kentekenplaat achterop zit…
Het elektrisch rijden is heel even wennen, vooral als je erachter komt dat je al voor de tiende keer een koppeling probeert in te knijpen die er niet is. Maar het went snel. En dan ga je het enorm waarderen, met welk gemak je met dit apparaat rijdt. Saai? Als je gaat vergelijken met bulderende motoren die meer techniek vereisen om zich te laten temmen, ja misschien een beetje. Maar dan trek je die gashendel weer open en vergeet je alles, want dat went nooit!
Natuurlijk ga je elektrisch rijden vergelijken met wat we gewend zijn, maar als je het aan ons vraagt kan het heel goed naast elkaar bestaan. Het geeft allebei een enorme kick, maar beide op een andere manier.
De Harley-Davidson LiveWire heeft een fijne zithouding, die ook geschikt is voor wat langere mensen. Ondanks het sportieve korte zadel, is er plek voor een passagier, welke we wel willen adviseren de bestuurder goed vast te houden.
Zelf meemaken hoe de Harley-Davidson LiveWire rijdt? Boek dan een proefrit. Dit kunnen we iedereen (met een motorrijbewijs) aanraden!
Batterij en actieradius LiveWire
Het zal niet als een schok komen, maar de LiveWire haalt z’n stroom uit een 15,5 kWh batterij die netjes gepositioneerd zit tussen jouw benen. Met deze batterij kom je in de praktijk ergens tussen de 160 en 180 km ver. Dat is een stuk minder dan de eerder gecommuniceerde 240 km. Ga je dit vergelijken met andere motoren, dan is het niet eens zo weinig. Het punt is alleen dat tanken een stuk sneller gaat dan opladen. Je kan de LiveWire via een Fast Charge binnen 40 minuten voor 80% vol hebben. In een uur zit je op 100%. Laad je op via een standaard stopcontact, dan duurt dit een uurtje of 11.
We hopen dat Harley vooral het snelladen wordt verbeterd bij een nieuw model dat ze vast en zeker gaan pluggen.
En we zeiden het al bij de introductie van dit model: je telefoon, je Bluetooth koptelefoon, je laptop, alles moet opgeladen worden. Zoveel planning vergt het allemaal niet in de praktijk. En elke keer als je iemand ziet pinnen bij een tankstation is het voor jou een hard gelach!
Kosten LiveWire
Elektrisch motorrijden is nieuw, dus daar betaal je voor. Harley’s zijn een vak apart, dus daar betaal je voor. Het zal je dan ook niet verbazen: het kost een hoop, maar dan heb je ook Watt. Vanaf €34.000, wat echt niet gek is voor een Harley-Davidson, heb een ontzettend toffe en unieke motor. Je kan voortaan langs terrassen rijden zonder dat mensen je een lul vinden. Je kan over dijken rijden, zonder dat buurtbewoners klagen. En het allerleukste: je bent ongekend snel!