Iedereen kent wel een oom of broer die tijdens het kerstdiner of de paasbrunch met de meest bijzondere verhalen komt. Het verhaal van Emile Leray zal zelfs die oom of broer versteld doen staan. Wij nemen je mee in het ongelooflijke avontuur van deze doe-het-zelver.
Van kapotte kar naar lifesaving tweewieler
Het is 1993 en de doorgewinterde automonteur – Emile Leray – rijdt door Marokko in zijn favoriete bolide: de good old Citroën 2CV. Emile stuit op een politiecontrole en hij wordt vriendelijk verzocht om om te draaien naar de dichtstbijzijnde grote stad. Hij doet alsof ‘ie gehoorzaamt en rijdt een aantal kilometers terug om vervolgens off-road om te draaien. Hij denkt oom agent te slim af te zijn, en pakt de bumpy roads van Marokko.

Gestrand in de woestijn
De auto is niet opgewassen tegen de onverharde Marokkaanse wegen en het chassis breekt. Leray kon niet meer verder rijden. Sta je dan, in een vreemd land, midden in de woestijn en de bewoonde wereld op tientallen kilometers afstand. Lopen is geen optie, smartphones waren er toen nog niet en geen mens in velden of wegen te bekennen. Shit just got real…
DYI: Do It Yourself
Emile Leray kreeg zijn auto niet meer aan de praat. Gelukkig kende hij de Citroën 2CV van binnen en van buiten. Met zijn technische kennis bouwde hij van de losse onderdelen een soort geïmproviseerde motor. De carrosserie gebruikte hij als tent om ’s nachts in te slapen. Met slechts een kleine voorraad eten en drinken wist hij zichzelf in leven te houden. Na 12 dagen (!) sleutelen had hij een rijdend voertuig gebouwd waarmee hij zijn weg terug naar de bewoonde wereld kon vinden. Van rubber en glas wist hij een bril te maken waarmee hij door de woestijn kon karren.
Zijn terugkeer naar de bewoonde wereld had hij zich toch net wat anders voorgesteld. De politie die hem uiteindelijk tegenkwam, was een stuk minder onder de indruk van zijn zelfgebouwde voertuig en het bijbehorende verhaal. De ‘motor’ voldeed volgens hen niet aan de officiële specificaties van de geregistreerde Citroën 2CV. In plaats van applaus kreeg Leray een flinke boete van 4.550 dirham, zo’n 450 euro.
Business as usual
Nadat Emile Leray als held terugkeerde in zijn woonplaats, ging hij doodleuk verder met het sleutelen aan zijn Citroën 2CV’s. Uiteindelijk maakte hij nog meer vreemde creaties van onderdelen van dit autotype, zoals een boot, een rugbybal en een tafelzaag.