Een vraag die wij vaak krijgen: “Welke motor zou je kiezen als je de wereld rond ging rijden.” Ons antwoord is steevast: de Ducati Multistrada. De motor is een geweldige mix tussen comfort en sportiviteit. En daarnaast het summum van wat Ducati te bieden heeft qua technologie. We namen de Multistrada 1260S een weekje mee op pad!
Ducati Multistrada 1260S
Tourmotoren
Tourers zijn veruit de meest comfortabele motoren die er zijn, daar is geen twijfel over mogelijk. Ze hebben een lage zit, een draaicirkel van een botsauto en een perfecte vermogensbalans. Het is niet voor niets dat motoragenten op dit soort type motoren rijden. Maar er is één minpuntje aan de meeste tourers: ze zijn vaak oersaai. Gelukkig heeft Ducati hier een stokje voor gestoken!
Ducati Mulitstrada
De Multistrada wordt gemaakt sinds 2003 en wordt elk jaar mooier. We kunnen tegenwoordig spreken van een ‘sportstourer’, waarbij het woord saai niet eens in je op komt!
Met de Mulistrada 1260 heb je gloednieuwe Testastretta DVT 1262 cm3 Euro 4 motor onder je kont, welke een koppel heeft van 129,5 Nm bij 4.000 toeren per minuut. Dat staat gelijk aan 158 paarden! De meeste auto’s hebben dat niet eens.
Toen we z’n kleine broertje, de 950 S, testten durfden we de gashendel vol open te trekken. Bij deze Multi hebben we het één keer geprobeerd met een kleine wheelie in z’n drie als gevolg.
Design en technologie
Oké, snel is ‘ie. Mede door die heerlijke quickshifter. En zijn uiterlijk weerspiegeld dit. De 1260 heeft een vloeiend design, met daarnaast ook strakke agressieve lijnen. Karakteristiek element van de Multistrada 1260 S: de Y-vormige 5-spaakswielen.
Voor je neus zit een gloednieuw kleuren TFT-instrumentenpaneel. Overzichtelijk, makkelijk te besturen en dé HUB voor alle verschillende instellingen die de motor rijk is. Zoals we zeiden: Ducati heeft alles uit de kast gehaald qua technologie: maximale veiligheid met het inertial platform (IMU) dat zowel de werking van alle systemen beheert. Denk aan Cornering ABS, Cornering Light, Traction Control, Ducati Wheelie Control, de hoog aangeprezen Skyhook ophangingen en de Vehicle Hold Control, wat wel lekker is bij een motor van 235 kg.
Het systeem heeft een een oneindig aantal instellingen en biedt tot wel 400 verschillende combinaties van de parameters die de bestuurder met de nieuwe interface elektronisch kan instellen. Heftig. Je kan ook de presets van Ducati gebruiken en kiezen uit vier verschillende rijmodi: Sport, Touring, Urban en Enduro.
Verschillende Multi’s
Dus of jij nou wil off-roaden, de snelheid van het geluid wil behalen of een lange zit met passagier hebt gepland, de Multistrada gaat op alle vlakken je beste maat zijn. De nieuwe Multistrada 1260 is verkrijgbaar in vier versies, elk met een eigen karakter: Multistrada 1260, Multistrada 1260 S D|Air, Multistrada 1260 Pikes Peak en de Multistrada 1260 S, die wij getest hebben.
Op de stoep
Voor een motor als deze moet je natuurlijk wel wat neertellen. Met een vanafprijs van €24.390 kan je zeker praten van het hogere segment. Maar dan heb je ook écht wat! Reken er trouwens nog even een kleine 10% voor zo’n fijne Termignoni uitlaat, want je wil wel een lekker geluidje hebben toch?