De MotoGP trekt ons maar al te graag. Brullende motoren, gierende remmen, brandend rubber en brandstofdampen. We voelen ons zeker geen Valentino Rossi, maar als een kans zich voordoet om een superbike zelf te testen, dan zijn we daar altijd voor te porren. En deze keer voelden we de BMW S1000 RR aan de tand. En in het geval van de BMW S1000 RR is dat een leeuw die je met grommend gebit aan staat de staren. Tijd om dit beestje eens te temmen.
BMW S1000 RR
We reden de BMW S1000 RR is de nieuwe ‘M’ kleur, ofwel de Light white uni/Racing blue metallic/Racing red uni. Een kleurstelling met een prachtige combinatie tussen wit, blauw, rood en brons. De kleurstelling is een hele mond vol en al snel merkten we dat de meningen erover verdeeld waren. Van super enthousiast, tot mensen die vonden dat de kleurstelling wel wat ouderwets was. De laatste groep slikte dat overigens vrij snel in, want zodra je de BMW S1000 RR startte wist je dat het een serieuze bedoeling was.
Pole position
Dat de BMW S1000 RR een serieuze motor is, zie je aan het uiterlijk, hoor je aan het geluid en lees je af aan de specs. De viercilinder motor perst namelijk 207 pk en ruim 100 Nm uit het blok. En dat voor een motor van nog geen 200 kg. Dankzij de quickshifter, launch- en wheeliecontrol en verschillende rijmodi kan je binnen 2,6 seconden naar de 100 km/h vliegen. Ze zeggen dat de eerste versnelling ongeveer 150 km/h haalt en de tweede je verder brengt naar de 250 km/h. Wij hebben het niet geprobeerd, maar nemen het maar al te graag aan. Want elk moment als je maar een beetje het gas opent, merk je dat er een berg aan koppel en vermogen achter zit.
Hangen
Als je rijdt op de S1000 RR, dan lijkt het alsof je er standaard een uitnodiging bij krijgt om de motor op alle plekken uit te proberen. Je wilt elke keer op zoek naar de lekkerste wegen, de beste bochten en het juiste moment van schakelen. Rustig in de trajectcontrole van 100 km/h rijden, daar is de BMW S1000 RR niet voor gemaakt. Al kom je er prima mee weg met de cruisecontrol.
Opties
Eindelijk heeft BMW dan toch ook afscheid genomen van het asymmetrische uiterlijk. De koplampen zitten prachtig naast elkaar en zoals je van BMW bent gewend, ziet dat er fantastisch en fel uit. Indien je gaat voor de unieke kleurstelling, kom je al uit bij het M pakket. Een pakket die je enkele duizenden euro’s extra kost, maar waar je wel veel voor terug krijgt. Nog meer rijmodi, stuurverwarming en een pit-lane limiter voor de circuitgekken onder ons. Voor ruim €22k is deze BMW S1000 RR van jou, maar wil je nog wat opties aanvinken, dan kom je snel richting de €30k.