De A2 die als circuit voelt. Dat is ons gevoel na een ritje op de BMW M 1000 RR. Een aerodynamische superbike, volledig gehuld in koolstofvezel, tapes in M-design en een intense boze blik. Zo’n beestje dat alleen voor poleposition gaat.
BMW M 1000 RR
Alles draait om pure performance. Dat zie, voel en merk je aan alles. Zo heeft de BMW M 1000 RR een enorme luchtinlaat tussen de koplampen in de voorkuip en naast de koplampen heeft-ie winglets die zorgen voor bijna 23 kilo downforce bij een snelheid van 300 km/u. Tel daarbij op dat de motor van kuip tot velg overgoten is met carbon, waardoor hij ook vijf kilo lichter is dan de S 1000 RR, en je weet dat snelheid key is. Des te fijner dat er een hoger windscherm is meegnomen in de designschets, want zo worden hoge snelheden comfortabeler.
Specs
De krachtpatser van BMW Motorrad heeft een blok met een vermogen van 212 pk bij 14.500 toeren per minuut (156kW) en een gewicht van 192 kg. Deze combi, loeiveel pk’s en het lichte gewicht, zorgt ervoor dat de M 1000 RR een maximumsnelheid van 314km/u kan behalen. In de rijmodus Race Pro is-ie helemaal in zijn element, maar dan komen de boetes ook snel binnendruppelen. Een klein beetje gas betekent (bijna) meteen te hard rijden, dus de andere rijmodi, Road, Dynamic, Race en Rain, zijn ook weleens lekker. Daarnaast vind je ook opties als Wheelie Control, Launch Control en handvatverwarming terug op het scherm.
In de basis is de M 1000 RR al de ultieme straatlegale circuitmotor, maar mocht dit beestje nog niet helemaal naar wens zijn, dan zijn er altijd de BMW Motorrad-accessoires en opties. Zo kun je de voetsteunenset in zes standen verstellen en kan de buddyseatafdekking als houder voor de actiecamera of GPS-mouse dienen. Daarnaast kun je blijven aanvinken met de opties als asprotector, dB-eater en tandwielbeschermkap. Echt die hards kunnen nog een stapje verder gaan met een GPS laptimer om te checken wat je rondetijden zijn. Al deze opties zijn te vinden in de BMW Motorrad-configurator.
Rijervaring
De BMW M 1000 RR is ontworpen met het oog op comfortabel rijden. Maar het is en blijft een topsporter met wielen. De zithouding is sportief, waardoor je wat leunt op je polsen en dat is voor een langdurige rit wat minder prettig. Daarbij heeft de M 1000 RR zó veel vermogen dat je eigenlijk niet weet wat je met die 212 pk aanmoet. We reden op de openbare weg, terwijl je eigenlijk verlangt naar het circuit. Onze ervaring beperkte zich dus tot het verkennen van de stabiliteit in snelle bochten, de acceleratie, de wendbaarheid en niet te vergeten het sirene-achtige gegil boven de tienduizend toeren.
De looks verklappen het al, maar op de weg voel je het pas: dit is echt rijden op topniveau. Met een druk op de startknop komt de motor tot leven met een diepe grom, en dan weet je dat het menens is. Bij het optrekken van deze dikke viercilinder voel je een ongekende kracht en rijervaring die zich vooral uit bij het hard insturen in de bochten en strakke lijnen aan houden, op zeer hoge snelheid. De M-winglets genereren aerodynamische aandrijfkrachten om te voorkomen dat je de macht over het stuur verliest, waardoor de motor een geweldige wegligging heeft en je niks anders kan doen dan genieten. De M 1000 RR daagt je eigenlijk constant uit om harder te gaan en dat is de reden dat we hem niet alleen in de racemodus hebben gereden. Oké, we hebben de M 1000 RR wel even opengetrokken, want we waren wel benieuwd hoe snel die nou écht van 0 naar 200 km/u gaat.
Prijskaartje
Je hebt met een vanafprijs van € 39.800 een hele fraaie M 1000 RR in de garage staan. Mocht dat nog niet dik genoeg zijn, dan kun je gaan voor het M Competition Package. Dan krijg je het volgende lijstje mee: GPS laptrigger, bijbehorende activeringscode, M Aero Wheel Covers, M Endurance ketting met DLC-coating en het Carbon-pakket. Deze uitvoering hadden wij onder de bips en kost je €46.111,01. De BMW M 1000 RR is verkrijgbaar in twee kleuren: de Light White M Motorsport en de Blackstorm metallic M Motorsport. De laatstgenoemde hadden wij onder de bips. Beide motoren zijn uitgerust met tapes in M-design, dat het sportieve karakter van BMW nog eens benadrukt. Toch?