Het is feest in de elektrische autowereld. De een na de ander komt een release van een dikke elektrisch aangedreven wagen. Het is duidelijk waar de toekomst heen wil. Géén ronkende V12’s meer. Geluidloze batterijen op wielen, daar gaan we naartoe. Mercedes slaat nu ook zijn slag. Ze vallen de markt binnen met de EQS van Mercedes-EQ, de elektrische afdeling van het Duitse merk. Ondanks dat sommigen nog in de ontkenningsfase zitten als het aankomt op elektrische auto’s, kan je niet ontkennen dat deze EQS gewoon ontzettend dik is. Qua design én specs.
Mercedes betreedt elektrische automarkt met de strakke EQS
Mercedes heeft weer flink hun best gedaan om de mensen weg te blazen met deze auto. En dat is gelukt. Deze wagen heeft statistieken en looks waar je u tegen zegt. De auto ademt Mercedes aan alle kanten. Luxe en efficiëntie in combinatie met sportiviteit is waar het bij deze auto om draait.
Gestroomlijnd
Deze wagen wordt niet alleen door stroom aangedreven, maar ziet er ook nog eens strak uit. De gladde carrosserie is niet alleen lekker voor ’t je ogen, het is ook nog eens positief voor de aerodynamica. Zo helpt het de auto om nóg meer actieradius te produceren.
Naast het bodywork is het interieur ook ongekend Mercedes-waardig. Bijvoorbeeld het dashboard dat vanaf de bestuurderskant tot aan de passagierskant volledig bestaat uit een digitaal scherm. Niet te vergeten dat de rest van het interieur natuurlijk ook gewoon pure luxe uitstraalt.
Indrukwekkende specs
Bij de elektrische auto’s draait het om de actieradius en oplaadsnelheid. Vooral de actieradius van deze bak is verbluffend. De EQS kan namelijk met een volle batterij zo’n 770 kilometer rijden. Indrukwekkend dus. Het laadsysteem is prima, maar niet zo snel als de Model S van Tesla en de Porsche Taycan. Toch kun je met een kwartiertje laden zo’n 300 kilometer verder komen. In een halfuur vliegt de batterij van 10 naar 80 procent onder de ideale omstandigheden en ben je dus na een kleine Netflix-sessie weer on the road.
Verder bezit dit stroomvretende monster flink wat technische snufjes. De deuren gaan automatisch open als je dichtbij bent en de auto heeft 350 sensoren aan boord. Hiermee worden auto’s en objecten waargenomen, maar word jij als bestuurder ook goed in de gaten gehouden. Mercedes heeft zich flink uitgesloofd met de Digital Light functie waarbij er door middel van Augmented Reality waarschuwingen en instructies op het wegdek worden getoond.
Prijs
De prijs van de EQS is helaas nog niet bekend. Maar we kunnen wel zeggen dat deze auto niet voor iedereen is weggelegd. Waarschijnlijk zal je een flink bedrag neer moeten leggen om deze wagen mee te nemen voor een roadtrip. Tot die tijd kun je je spaarpot nog een keer binnenstebuiten keren.