Rijdt er een G-Wagon door je straat, dan kijk je sowieso even om.
De G-Wagon is al decennia lang een symbool van succes. Dat weten we allemaal. Maar er zijn ook genoeg dingen die jij nog niet wist over de G-Wagon van Mercedes. Wij vertellen je vijf dingen die jij moet weten over de Duitse trots.
5 feiten over de Mercedes G-Wagon
Militair voertuig voor Iran
Dat de G-Wagon nu vaak door het leven gaat als Mercedes occasion, wil niet zeggen dat-ie daar ook in eerste instantie voor is gebouwd. Het cross-country voertuig is namelijk ontstaan als militair voertuig in opdracht van de Sjah van Iran. Dat verklaart dan ook meteen waarom de G-Wagon gebouwd is om moeilijke terreinen en extreme omstandigheden te trotseren. Maar ja, de G-Wagon was zodanig dik, dat ook de burgers zichzelf er wel in zagen rijden. Tegenwoordig worden er nog altijd zo’n 5.000 G-Wagons per jaar aan het leger geleverd.
Alles in dezelfde fabriek
Of je nou in Los Angeles of in Australië met je G-Wagon rijdt: elke G-Wagon wordt op dezelfde plek geproduceerd. De productie van het pareltje van Mercedes vindt plaats in de Magna Steyr fabriek in Oostenrijk. Sinds 1979 is deze fabriek al verantwoordelijk voor het in elkaar zetten van de G-Wagons. De fabriek is de grootste autofabrikant ter wereld, omdat ze ondertussen ook nog eens de auto’s van BMW, Jaguar en Toyota in elkaar zetten. Elk jaar produceert de fabriek zo’n 25.000 G-klasse voertuigen, waarvan er dus 5.000 naar het leger gaan.
Waar staat die ‘G’ van G-Wagon voor?
De vraag der vragen: waar staat die ‘G’ van G-Wagon nou eigenlijk voor? Gigantisch? Glamoreus? Nou, nee. Allebei hartstikke fout. De ‘G’ staat voor “Geländewagen”, gewoon lekker Duits dus. Misschien niet het antwoord waar je op hoopte, maar hé, die naam geeft je wel het gevoeld dat je de wildernis gaat trotseren. En daar is de Geländewagen ook eigenlijk voor bedoeld.
G-Wagon al getest voordat je instapt
Nog zo’n uniek dingetje aan de wagen: er wordt al ingereden voordat die überhaupt de fabriek uitgaat. Wacht, wat? Nou, Mercedes wil alleen maar topnotch kwaliteit leveren en daarom hebben ze speciaal voor de G-Wagon een challenge bedacht die hij moet voltooien. Anders is het geen G-Wagon waardig blijkbaar. De challenge die Mercedes hiervoor heeft bedacht is het trotseren van de Shöckl berg in Oostenrijk. Deze route is 5,6 kilometer lang en is volgens Mercedes een van de grootste uitdagingen voor mens en techniek met hellingen tot wel 60%.
Ontworpen voor schuddende koppen
Aangezien de wagen oorspronkelijk als militair voertuig de deur uitging, heeft hij bepaalde kenmerken die heel handig zijn voor militairen. Zo ook de cabine: in het ontwerp is voldoende ruimte meegenomen voor soldaten die volledig uitgerust waren. Deze proporties van de G-Wagon zijn anno 2023 nog steeds accuraat, en ja, dat is niet heel gek als je beseft dat er nog steeds in 40 landen wereldwijd militairen rondrijden in de G-klasse van Mercedes.