Piramides, Stonehenge, mensen die witte schoenen met zwarte sokken combineren en gigantische olieplatformen in het midden van de Atlantische Oceaan.
Het zijn slechts enkele voorbeelden van de grootste mysteries ter wereld. Gelukkig zijn wij er nog om jouw antwoorden te bieden.
Zo worden olieplatformen in het midden van de oceaan gebouwd
Of, nouja, enkelvoud in dit geval. We zijn nog altijd geen wetenschappers, maar door Jasper Storm, beter bekend als de Master of Engineering, weten we nu wel hoe megabouwwerken zoals olieplatformen in de zee terechtkomen. En nee, het is niet simpelweg een kwestie van ‘eerst het olieplatform, dan de oceaan’. In plaats daarvan wordt er drie tot vijf jaar lang gewerkt om het geraamte te bouwen, waarna de stalen constructies met enorme schepen worden vervoerd over de oceaan.
Verschillende platformen, verschillende dieptes
Nu de stalen constructie op zee is, begint het echte werk pas. Want het olieplatform vervolgens in zee krijgen is weer een totaal ander verhaal. Bij een vast platform wordt de enorme constructie via lange poten rechtstreeks aan de oceaanbodem geïnstalleerd, terwijl er ook nog andere platforms zijn met andere vormen van installaties. Een vast platform heeft namelijk een maximale diepte van 520 meter, omdat het anders simpelweg te kostbaar is om poten te bouwen die lang genoeg zijn om de bodem te bereiken. En ja, bij olie draait het natuurlijk alleen om de dollartekens die erbij komen kijken.
Drijvende giganten op water
Voor diepere wateren worden vaak half-afzinkbare olieplatforms gebruikt. Deze drijvende giganten worden gebruikt om te boren in water tot maximaal 6.000(!) meter diep. Deze worden niet aan de bodem vastgemaakt – de ingenieurs van vandaag hebben ook grenzen – maar worden met gigantische ankers gestabiliseerd. En nu maar hopen dat Poseidon niet in een slechte bui is. Door lucht in of uit de onderste romp van het half-afzinkbare platform te pompen, kan het weer makkelijk worden verplaatst. Voor de uitleg van een expert kan je deze video hieronder checken.