Merken die de marketingwereld hebben uitgespeeld

CREDITS: Nike x Jacquemus

Elk jaar barst de wereld van de nieuwe startups – zo’n 50 miljoen ongeveer. Maar slechts 30% van hen mag op de tiende verjaardag nog de kaarsen uitblazen.

En nee, dat is niet omdat de ideeën zuigen. Echt niet. Het probleem is simpel: ze snappen niks van marketing.

DÉ merken die de marketingwereld hebben uitgespeeld

Want een briljant idee of een fantastisch product? Leuk en aardig, maar het is slechts het topje van de ijsberg. Een goed begin is het halve werk, maar als je daarna in een zwart gat valt, is het alsnog game over. Als je geen flauw benul hebt hoe je jouw product aan de man brengt, kun je dat geweldige idee dus net zo goed door de wc spoelen. Precies waar merken of een online marketing bureau uren wakker van kunnen liggen.

Daarom is het begrijpen van marketing cruciaal voor een merk. En wij hebben precies dé grootmeesters gevonden die de marketinggame volledig hebben uitgespeeld.

Jacquemus

Ah, Jacquemus. Het merk van visionair, Simon Porte Jacquemus – beter bekend als de man die zijn campagnes vult met levensgrote broodroosters, Bambino handtassen en oversized handtassen op wielen die door Parijs scheuren. Je moet er maar op komen. En Jacquemus doet dat. Elke keer weer. Zijn vermogen om surrealisme om te zetten in opvallende marketingstrategieën is precies de reden waarom zijn merk zo’n daverend succes is. Zijn publiek wordt continu ondergedompeld in een wereld van speelse avant-garde ontwerpen en campagnes, zoals alleen Jacquemus dat kan. De online campagnes zijn niet zomaar reclames:, het zijn ervaringsgerichte en meeslepende evenementen die je volledig opslokken. En laten we de pop-ups op locaties die de wauw-factor benadrukken niet vergeten. Combineer dat met samenwerkingen met moderne supermodellen en je hebt de marketingwereld volledig uitgespeeld.

Vetements

Een fashionmerk dat groot is geworden door hun anti-fashion filosofie: Vetements. Make it make sense. Wat betreft de aanpak komt het een beetje overeen met Balenciaga, alleen weet Vetements wél de grens te bewaken tussen marketing en overdrijven. Ze breken met traditionele mode door alledaagse kledingstukken een high-fashion twist te geven zoals alleen zij dat kunnen. Onconventionele materialen en ontwerpen die afwijken van de norm zijn de standaard, waardoor je vaak een absurdistisch gevoel krijgt bij de campagnes van Vetements. En door samenwerkingen met namen als DHL en Levi’s, positioneert het zich binnen de modewereld ook als cultheld wat alleen maar verder bijdraagt aan de aantrekkingskracht van dit merk.

HEMA

Toen de crompouce een hype werd, zette HEMA dat letterlijk en figuurlijk even recht. Want, waarom iets crom maken wat recht is? De enige (r)echte tompouce ligt gewoon in de schappen van de HEMA. Zonder poucepas. Oké, nu zijn wij ook klaar met de flauwe grappen. Maar dit is precies de reden waarom HEMA zo populair is en ondertussen een cultstatus heeft verdiend. Ze gaan continu mee in de actualiteit en spelen daarop in met een flinke dosis humor. Ook laten ze stagiairs tegenwoordig stunt uitvoeren om de kortingen te reclameren. Geen grap. Hopelijk stond het in de stageovereenkomst en krijgt deze arme meid netjes haar maandelijkse vergoeding binnen.

 

Aimé Leon Dore

Soms schijnen de lichten het felst, wanneer je de spotlights niet continu opzoekt. En in een wereld waar opdringerige marketing de boventoon voert, lijkt alleen Aimé Leon Dore deze uitgestorven kunststroming nog te beheersen. Terwijl high-end merken vaak op de fashion weeks pronken met de nieuwste collecties, kiest dit merk er bewust voor om alleen bij de geselecteerde winkels hun nieuwste items te tonen. Juist door die exclusieve benadering, creëert ALD een gevoel van mysterie en verlangen. Een gevoel wat geen enkel ander merk op dezelfde manier weet over te brengen. Marketingmeesters in optima forma.

RyanAir

Slechte publiciteit is ook publiciteit.’ Een uitspraak van Amerikaanse showman en circusdirecteur, P.T. Barnum, wat ondertussen de lijfspreuk van RyanAir is geworden.  Als er iemand via sociale media klaagt over de service van de vliegmaatschappij, trekken ze zich daar niks van aan. ‘Je hebt 20 euro betaald voor een retourtje Sarah, wat had je verwacht? Champagne bij het boarden?’. Dat is een beetje hoe de reactie waarschijnlijk zal klinken. Door die humoristische content, genereren ze een enorme massa aan publiciteit. We hebben onze favoriete interacties even op een rijtje gezet.

 

 

LEES OOK
Hier is de ultieme Architecture Watchlist
Hier is de ultieme Architecture Watchlist
Onze liefde voor architectuur reikt ver. Dat delen vaak: van mooie Stories tijdens onze trip tot architectonische hoogtepunten via ons platform. Die hartstocht is niet aan komen…
Weekend Desires #365
Weekend Desires #365

Eén van de laatste vakantieweekenden staat voor de deur. Begin ‘m zoals je gewend bent: met de allermooiste dames van The Gram.