Het verhaal achter Drugs From Amsterdam van Mau P

CREDITS: Tommy Reerink

In één van onze dikste shoots ooit schitterde Mau P op de cover van MANIFY Magazine #6. En het interview dat die shoot versterkt, is minstens zo waardevol.

Zo vertelt hij in detail over hoe zijn megahit Drugs From Amsterdam tot stand is gekomen. Een les voor iedereen die ooit wil doorbreken.

Hoe Drugs From Amsterdam de wereld veroverde

Als we aan hem vragen of dit nummer zijn doorbraak was, zegt hij stellig: ‘Zeker, 100%.’ Daarvoor draaiden hij ál jaren, maar zijn doorbraak bleef uit. ‘Het enige wat je kan doen, is niet stoppen,’ waren zijn woorden. En dat wierp (en werpt) zijn vruchten af. Drugs From Amsterdam heeft alleen al op Spotify meer dan 183 miljoen streams. Plus hij verovert op dit momenten de harten van fans vér buiten Amsterdam. Van LA tot Roemenië en van zijn Essential Mix bij BBC Radio 1 tot samen draaien met Diplo op Coachella: Mau P is aan.

Drugs From Amsterdam, Het verhaal achter <strong>Drugs From Amsterdam van Mau P</strong>
Foto: Tommy Reerink

Daarom is het tijd om zijn verhaal achter de hit te horen. En dat gaat zo:

Sinds een jaar of vier ben ik veel oude platen gaan luisteren uit de 00’s. Ook nummers die niet eens op Spotify staan, maar alleen op vinyl zijn uitgebracht. Dat waren platen van acht tot tien minuten, waardoor een producer heel lang de tijd heeft genomen om een verhaal te vertellen. Veel dancemuziek is daar vandaag de dag nog steeds op geïnspireerd. Daar was ik ook heel veel mee bezig toen ik Drugs From Amsterdam maakte en de melodie van Metro (zijn andere plaat, red.) komt van een oude tranceplaat uit dat tijdperk. Ik had een melodie in mijn hoofd en heb altijd gedacht: deze werkt zó goed met de sound van nu. Ik kon gewoon niet begrijpen waarom het er nog niet was. Dus toen ben ik het zelf gaan doen.’ 

Wat er nog niet was in de 00’s, is social media. Maar dat heeft Drugs From Amsterdam wel groot gemaakt, vertelt hij:

Drugs From Amsterdam heeft heel veel te danken aan TikTok. Het ging al viral voordat ik het had uitgebracht. Ik vond een filmpje vanuit New York van iemand die Drugs From Amsterdam draaide, en iedere keer als ik dat filmpje checkte waren er 100.000 views bij. Daarom heb ik snel die guy gevraagd om mij te taggen, want Mau P was toen nog helemaal niets. Ik had letterlijk net mijn naam veranderd. Omdat alles zó snel ging hebben we direct al mijn socials omgegooid en de user names aangepast.

Omdat ik wist hoe het werkte en wat er voor nodig is om hard te gaan op social media, heb ik daar wel mijn voordeel uitgehaald. Daarna hebben we ook de release-schema’s aangepakt. Ik draai heel veel platen die nog niet uit zijn, en sommigen worden illegaal op Soundcloud gezet met meteen honderdduizenden plays. Dan weten we: dat wordt de volgende. Het is heel waardevol als je daarop kan sturen. Het is direct (gratis) de marketingstrategie.’

Drugs From Amsterdam, Het verhaal achter <strong>Drugs From Amsterdam van Mau P</strong>
Foto: Tommy Reerink
Source:
Tommy Reerink
LEES OOK
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
De klassieke, Britse stijl van Bentley Motors lijkt gemaakt voor op maat gemaakt krijtstreeppakken of ligt in één lijn met de dandy-stroming. Máár het historische automerk zet…