Kroatische roadtrip in het Japanse meesterwerk, de Mazda MX-5

CREDITS: J-ro Media | Jereau van den Heuvel

Een Kroatische roadtrip? Wij zijn erbij. In de vernieuwde Mazda MX-5? Dan zijn we er dubbel en dwars bij. Het Japanse merk had route voor ons uitgestippeld zoals alleen zij dat kunnen, met een hoog gastvrijheids-gehalte.

De ideale roadtrippartner: Mazda MX-5

De Mazda MX-5: een tijdloos meesterwerk, al zeggen ze het zelf… Maar daar hebben ze ook zeker een punt. De Mazda MX-5 is namelijk zowel voor Mazda als in het algemeen echt een unieke auto. Deze tweezitsroadster zorgde bij zijn introductie in 1989 voor een paar verbaasde blikken. Gebouwd als een klassieke sportwagen met achterwielaandrijving, maar met een baanbrekende lay-out: voor- en middelmotor voor een optimale gewichtsverdeling in de lengterichting. De Japanse roadster blies een toen bijna uitgestorven autosegment nieuw leven in. Met de focus op rijplezier en fun sloeg Mazda een nieuwe weg in.

Mazda MX-5
Foto: J-RO Media

Een weg die succesvol is gebleken

Nu, inmiddels 35 jaar later, zijn er een aantal generaties van de MX-5 gepresenteerd en zijn er ruim 1,2 miljoen MX-5’en verkocht. De Mazda-ingenieurs bereikten dit door vast te houden aan de traditionele Japanse filosofie van Jinba-Ittai, oftewel het samenkomen van mens en machine. Afgelopen jaar heeft Mazda de MX-5 naar nog een net iets hoger niveau getild door middel van een lekkere facelift en een paar kleine aanpassingen.

Kan goed nog beter?

Dat de MX-5 iconisch is, is een understatement. Maar is het op een gegeven moment niet gewoon goed? Volgens Mazda kon de MX-5 nog wel een extra stapje gebruiken. De voor- en achterlichten in turbinevorm, nieuw infotainment met de nieuwste snufjes, een nieuwe ‘Track Mode’ en een sperdifferentieel zorgen ervoor dat er nóg meer fun uit te halen is. De lichtgewichtlegende is wendbaar, comfortabel en kan veilig door de bochten navigeren. Dit door middel van de 1.5 liter Skyactiv met 132 pk. Toch heeft Mazda in onze ogen een foutje gemaakt, namelijk het uit het gamma halen van de 2.0 liter met een stukje meer vermogen.

De MX-5 is ter wereld gekomen als een compacte sportauto, en dat is het ook wel degelijk. Het is ook niet voor niets dat er een aparte raceklasse, genaamd (je raadt het nooit) de MX-5 cup. Zelfs met de 1.5 liter levert de MX-5 continu een glimlach op het gezicht. Door de gewichtsverdeling en het compacte stuurwerk wordt het meteen een kart met het gooi-en-smijt-gevoel.

De combinatie met het open dak en het ervaren van de elementen maakt het gewoon echt een enorm leuke auto. Toch is voor ons het motto ‘haren in de wind’ niet per se de beste kant van een cabrio. De haren moeten praktisch gezien vastgesmeerd worden met siliconenkit om nog een hand voor ogen te kunnen zien met onze pruik. Daarom kan het dakje ook lekker dicht, dit gaat supermakkelijk en kan tot 50 km/u, dus dat is super. Zo ook wanneer het weer omslaat, kan er snel geschakeld worden.

Mazda MX-5
Foto: J-RO Media

FUN met hoofdletters

Over snel schakelen gesproken: de MX-5 die wij door de bergpassen van Kroatië gooiden, was uitgerust met een handbak. En dat is toch wel weer erg lekker. Beetje roeren en trappen met dat extra pedaaltje, dat laat ons terugkeren naar ‘vroeger’.

Want het autorijden pur sang wordt vaak gekoppeld aan een handbak en wij zien wel in waarom. Het feit dat de MX-5 achterwielaangedreven is, zorgt daarbij nog voor een stukje extra fun, vooral met de waanzinnige route die Mazda voor ons had uitgestippeld. Met een beetje toveren met de hulpprogramma’s kan de achterkant ook zeker een mooie uitstap maken en dwars gaan. Dit hebben we zelf niet getest, we zouden niet durven om de wegen- en verkeerswet van Kroatië te overtreden.

Toen we aankwamen in het mooie Kroatië stond er een hele rits MX-5’en voor ons klaar. Voor ons was de keuze snel gemaakt: de MX-5 in de kleur Soul Red Crystal. Deze fantastische kleur wordt volgens een geheel speciale wijze aangebracht op de auto, wat zorgt voor een hele mooie diepte en fantastische sprankeling. De kleur komt ook in het interieur weer terug, wat een tof detail is. Het diep-rood kan afhankelijk van de zon meerdere kleuren bevatten, zoals ook een oranje gloed.

Mazda MX-5
Foto: J-RO Media

Het canvas Kroatië

Het canvas in Kroatië lijkt gemaakt voor de MX-5. Tijdens een van onze routes hebben we in een tijdsbestek van twee uur alle facetten van de MX-5 ervaren: regenbui? Dak dicht! 28 graden met zon? Dak neer en zonnebril op. Bergpas naar beneden om bij de kust uit te komen? Trappen met dat ding en genieten met een glimlach van oor tot oor. Het was dan ook een genot om vier dezelfde auto’s in colonne door deze kronkelende wegen te zien gaan. Ultiem genot met het heerlijke asfalt dat Kroatië ons te bieden heeft. Wij zetten Kroatië daarom ook bovenaan in onze lijst om ooit nog een heerlijke roadtrip te gaan maken.

Verdeeld over twee dagen hebben we bijna 1000 km gereden in onze Mazda MX-5 en kunnen we dus ook oprecht zeggen dat alles wat we hierboven hebben benoemd rondom de MX-5 zeer gegrond was aan de hand van onze ervaringen. De routes die ons gepresenteerd werden, leidden ons langs prachtige bochtige bergpassen, kustwegen en mooie bosgebieden. We zijn dan ook regelmatig gestopt om het even allemaal in ons op te nemen. Eén om jullie te verheerlijken met mooie foto’s en twee om zelf te genieten.

Alles was tot in de puntjes verzorgd. We verbleven in een prachtig resort, genoten van heerlijk eten en werden als prinsen rondgeshutteld. Op een van de dagen werden we zelfs naar een sterrenrestaurant gebracht met de boot tijdens zonsondergang.

Jinba-Ittai rijstijl

Dan nog even over de Jinba-Ittai filosofie, namelijk de connectie tussen mens en machine. Het voelen van de weg en verbonden zijn met de auto, zoals coureurs uit hoge klassenvaak zeggen: de auto als verlengstuk van jezelf gebruiken.

Dat is precies wat de MX-5 ook erg goed doet, en dat zorgt er tevens voor dat verwende gasten zoals wij, die de meest krankzinnige auto’s hebben gereden, deze puurheid nog steeds waarderen. Toen we de MX-5 langs de kust scheurden, hebben wij continu het gevoel met de weg gehouden. De MX-5 verrast je dus niet op het moment dat je op de limiet gaat rijden. Er is op den duur wel een punt in het stuurbereik waar het even switcht, maar dat is een kwestie van wennen.

Wel blijft het natuurlijk een compacte auto is. Ben je dus een flinke twee meter, dan zit je wel behoorlijk opgevouwen in de MX-5. Doordat wij vele uren in de auto doorbrachten, hebben we ook alle interieurelementen uitvoerig getest. Stap 1: het uitzetten van de tegenwoordig verplichte veiligheidssystemen, die piepjes ben je al snel beu. Stap 2: zet je favoriete beukerlijst aan op Spotify, want het Bose-geluidssysteem klinkt geweldig. Stap 3: geniet en ga lekker sturen, want dat is waar de MX-5 voor bedoeld is.

Match made in heaven

Wij zouden iedereen aanraden om een heerlijke roadtrip te maken door Kroatië en de kustplaats Zadar is een fantastische uitvalsbasis. Heerlijk weer, adembenemende uitzichten, lekker eten en een prachtige plek met fantastisch asfalt. Zowel op de motor als per auto een enorme aanrader. En dan in de laatstgenoemde categorie natuurlijk de MX-5. Een heerlijke sportauto (ja, die naam mag deze auto dragen) die voor talloze mooie momenten in de auto zorgt. In onze optiek de ideale match voor een mooie roadtrip.

Source:
LEES OOK