Believe it or not, maar de Mazda MX-5 bestaat dit jaar 30 jaar. En als een model het 30 jaar volhoudt in de auto-industrie betekent dat maar 1 ding: het is een succesnummer. Om dat te vieren zijn er zogeheten 3000 verjaardagsmodellen uitgebracht. Wij vlogen naar München om het desbetreffende model uit te testen.
Mazda MX-5 30th Anniversary Edition
Een oude bekende
Mocht je ons al een tijdje volgen, dan zal je de Mazda MX-5 al eens eerder voorbij hebben zien komen. We hebben deze namelijk al eens in Barcelona aan de tand gevoeld. Maar omdat we niet de beroerdste zijn en destijds goede ervaringen hebben overgehouden aan dit achterwiel aangedreven bommetje op wielen, wilden we graag bij het verjaardagspartijtje zijn.
Hoe herken je deze Anniversary Edition?
Ten eerste, hij is knal oranje. Racing Orange, zoals ze het zelf noemen. Echt Koningsdag-oranje, zo fel is het. Niet te missen. Maar mocht je nog twijfelen: kijk naar het interieur en neem de Recaro sportstoelen waar, die lekker hard zitten. Door de 17 inch velgen heen zie je mooie knalgele Bremo remschijven. Overigens klinkt 17 inch vrij bescheiden, maar de Mazda MX5 is van klein formaat waardoor het geheel uitstekend bij elkaar past.
Ook een leuk detail: aan de binnenzijde zijn de ventilatieroosters uitgerust met oranje accenten. Overigens is ieder verjaardags-exemplaar te herkennen aan een badge met serienummer, waarin te zien is in welke van de 3000 gelimiteerde oplages je aan het rijden bent.
Hoe rijdt het?
184 PK’s zorgen er voor dat je een maximum snelheid haalt van 219 km/h. Een overdaad aan vermogen en topsnelheid heeft deze auto niet, maar vooral het stuurgedrag, de lol die je in bochten zult beleven maken de Mazda MX-5 een echte funauto. Zoals het dat eigenlijk al sinds het begin is. Niet gek dat we onze racelicentie ook gehaald hebben in een ouder model van de MX-5.
We gingen in München het eerste op pad met een zogeheten RF, wat staat voor Retractable Fastback. In de volksmond noemen we dit een hard top. En niet alleen het inklapsysteem vinden we meer dan geslaagd, ook rijdt deze auto veel lekkerder dan zijn lichtere broertje met de soft top. Wegligging is wat stijver of strakker zouden we bijna zeggen. En toch heeft de soft top ook zijn voordelen. Hij is een stuk lichter en heeft minder last van mechanische storingen, omdat het een simpel systeem is wat je met je handen op en dicht kunt doen.
Bochtenwonder
Met een handgeschakelde 6-bak gingen we de Duitse landschappen door richting Augsburg en daar komt de Mazda MX-5 goed tot zijn recht. Mooie lange bochten neem je soepel in zijn 3 en voor het korte bochtenwerk schakel je terug naar zijn 2. En met heel veel vertrouwen, want hij blijft netjes vastkleven op de weg.
Ga je echter lekker toeren met dakkie open dan kun je doorschakelen naar zijn 6 en de cruise control zijn werk laten doen. Geen overdaad aan PK’s is dan opeens helemaal prima. Zolang je maar met lekker weer in een cabrio in een mooie omgeving bent.
Geluk zit ’m vaak ook in kleine dingen.
Bijzonderheden?
Ondanks zijn Koningshuisgezinde kleur komt de Mazda MX-5 in een oplage van slechts tien stuks naar Nederland. En mocht je interesse hebben: ze zijn helaas alle tien al over de toonbank gegaan. Een prijskaartje van € 47.000 hebben alle kopers er niet van weerhouden om ze te kopen, en dat snappen wij heel er goed. Nu maar hopen dat we ze ook echt op de Nederlandse wegen zullen tegenkomen in plaats van in een museum te laten verstoffen.