Generaties lang zag het plaatje van opgroeien er hetzelfde uit. Je gaat naar school, je studeert, haalt je diploma’s, daarna ga je werken en vervolgens koop je een huis. Een huis kopen? Nu al?
Droom je er ook liever van om alle uithoeken van de wereld te bezoeken en ben je nog lang niet uitgereisd? You are not alone! Volgens onderzoek van Airbnb blijkt namelijk dat jongvolwassenen meer waarde hechten aan reizen dan aan het hebben van een huis.
Liever reizen dan een huis kopen
Airbnb onderzocht de voorkeuren en prioriteiten van een groep jongvolwassenen. Deze groep bestond uit 18 tot 35 jarigen uit verschillende landen. In de resultaten van alle drie de landen gaven de ondervraagde jongvolwassen aan, reizen belangrijker te vinden dan het kopen van een huis.
De jongvolwassen-generatie a.k.a. de millenials staan natuurlijk bekend als echte – online – sociale dieren die connected willen blijven en hun horizon verbreden. Dit onderzoek is dan ook perfect bewijs voor de gedachte dat jongvolwassenen inderdaad liever geld uitgeven aan ervaringen dan aan bezittingen.
Volgens een ander onderzoek, uitgevoerd door the White House, is de kans dat jongvolwassenen tussen de 18 en 34 jaar van nu een huis kopen, vaak veel lager. Zeker wanneer je het vergelijkt met eerdere generaties. Al sinds 1980 blijkt deze kans te dalen.
Onderdeel van de identiteit
In het onderzoek van Airbnb, geeft meer dan 70% aan dat reizen een belangrijk deel is van wie ze zijn. Het blijkt zelfs zo belangrijk te zijn, dat de ondervraagden uit het Verenigd Koninkrijk aangeven dat reizen meer prioriteit heeft dan het afbetalen van hun studieschuld. Ook hebben zij liever unieke reiservaringen. Voor hen houdt dit in om het leven van de locals te kunnen ontdekken, in plaats van kant-en-klare pakketreizen. It’s all about the experience!