De coronacrisis heeft ons allemaal geraakt. Hard. Héél hard. En wie zijn – zakelijk gezien – ongekend hard geraakt? De ondernemers. Bedrijven en mensen die draaien op spontaniteit, specialiteiten óf de gunfactor. Daar is de crisis ingeslagen.
Deze bedrijven zijn gaan schakelen. Schakelen als nooit tevoren. Meer dan 65 procent van de kleine ondernemers maakt zich zorgen over de toekomst van hun bedrijf. Dit blijkt uit onderzoek onder meer dan 5.000 mkb’ers in dertien Europese landen, waaronder Nederland. En terecht natuurlijk, dat ondernemers zich zorgen maken. Zo af en toe verschijnt er een stipje aan de horizon, die verdwijnt net zo snel weer. De hamvraag blijft: ‘Wanneer wordt alles weer écht normaal?’
‘Lokaal maakt het verschil’
Het economisch herstel van de COVID-19-pandemie is in volle gang. Grote, succesvolle bedrijven kunnen kleinere bedrijven helpen. Het is belangrijk om als retailer mee te gaan met de tijd maar de keuze te bieden aan consumenten zodat zij allen op hun gewenste manier kunnen betalen. Visa gaat lokale helden daarbij helpen.
De doelstelling?
8 miljoen kleine en middelgrote bedrijven in Europa – en 50 miljoen wereldwijd – helpen om hun bedrijf toekomstbestendig te maken. Hoe mooi is dat? Met het initiatief ‘Where You Shop Matters’ worden ondernemers geholpen met digitale capaciteiten opbouwen, terwijl ze hun diensten blijven verlenen.
Contactloos betalen: de gedoodverfde favoriet
Creatieve lokale ondernemers worden middels artikelen in de media in de schijnwerpers gezet om te laten zien wat Visa en digitalisering voor hen heeft betekend. Het bedrijf helpt zo kleine bedrijven om zich te ontwikkelen, te herstellen en te groeien. Je moet als kleine ondernemer ook wel, want het onderzoek laat zien dat we meer en meer contactloos gaan.
Van de jongeren (18-34) koopt 94.9% al zwaaiend met een pinpas. Alsof het niets is. Contactloos betalen is de gedoodverfde favoriet, liefst via mobiel. In Europa gebeurt sinds juni meer dan 75 procent van de Visa-betalingen contactloos.
Maar let op: daarentegen staat wel dat tweederde van de Nederlanders (66%) het gevoel heeft dat contactloos betalen veilig is. Mensen staan niet te popelen om direct gebruik te maken van innovatieve ontwikkelingen op het gebied van betalen. In het onderzoek is aan mensen gevraagd of ze openstaan voor nieuwe betaalmethoden: 45,5% heeft de vraag beantwoord met ‘eens’. Iedereen vindt het dus toch een beetje scary om van de gebaande paden af te wijken.
Digitalisering lijkt ingewikkeld, is het niet
Een retailer moet er dus voor zorgen dat de mensen kunnen betalen hoe zijn willen. Visa heeft ook onderzoek gedaan naar de winkeliers zelf. Opvallend veel retailers doen geen aanpassingen. In deze tijd draait het puur om overleven of ze vinden het juist te veel tijd kosten om investeren. Daarom werkt het betalingsbedrijf samen met Shopify. De weg naar digitalisering lijkt misschien ingewikkeld, maar is dichterbij dan ondernemers denken.