De beste streetwear merken van het moment benoemen is als een naald in een hooiberg zoeken.
Er zijn tegenwoordig namelijk zo ongekend veel streetwearmerken, dat het allemaal niet meer bij te houden is.
Dit zijn de streetwear merken die je wél wilt dragen
Alleen al in ons eigen kikkerlandje hebben we genoeg streetwear merken die allemaal de loftrompet verdienen. Gelukkig hebben we alle streetwear brands in Nederland al genoeg aandacht gegeven in dit artikel. Dit keer kijken we dan ook verder dan alleen de brands die we hier kennen en verbreden we onze horizon in het buitenland. Bij deze dus: dé streetwearmerken van het moment die jij zeker in je kledingkast wilt hebben.
Stüssy
Als Shawn Stussy in 1980 niet zijn weg naar de T-shirtindustrie had gevonden, zou het huidige modelandschap er heel anders uitzien. Na het creëren van een buzz met zijn grafische tees, breidde het merk Stüssy zich uit met surf- en skatekleding en werd zo het eerste echte streetwearmerk dat de basis legde voor de volgende merken.
Tegenwoordig is Stüssy nog steeds een drijvende kracht achter streetwearmerken, met vooruitstrevende ontwerpen die altijd trouw blijven aan de Californische roots. Toegegeven, het heeft misschien niet dezelfde slagkracht als sommige van zijn gehypete afstammelingen, maar het wordt al bijna 40 jaar gerespecteerd en is standvastig. En dat is in dit spel niets minder dan ongelooflijk.
Carhartt WIP
Fuckboys uit het westen verbinden met de boeren uit het oosten: dat is Carhartt WIP voor jou. In 1889 werd Carhartt opgericht om de doorgaanse Amerikaanse arbeider aan te kleden, maar tegenwoordig staat het label beter bekend als de go to voor elke streetwear liefhebber. Het kledingmerk is sinds de coronaperiode steeds populairder geworden, omdat de fashion goeroe’s van toen de esthetiek van functionele kleding steeds meer waardeerden. De pandemie heeft dus in feite voor een soort ‘Carhartt-pandemie’ gezorgd.
Het merk met een lange geschiedenis blijft sinds de oprichting al trouw aan de functionele basis en creëert daardoor een gevoel van authenticiteit. En dat is in de fashion wereld van vandaag, belangrijker dan ooit.
Obey
Door naar een van onze favoriete merken: OBEY Clothing, beter bekend als Obey. Dit merk werd in 2001 opgericht als een uitbreiding van het werk van Shepard Fairey. Het merk ontleent zijn tekstuele logo van de Amerikaanse horror film “They Live”, terwijl het grafische logo gebaseerd is op de Andre The Giant Has A Posse-campagne.
Het logo staat bij Obey centraal en ze zijn voor de rest vrij minimalistisch in zijn design. Toch zie je de laatste jaren dat ook de ontwerpen van Obey steeds kleurrijker zijn en politieke statements steeds vaker hun uiting op een shirt vinden.
Forét
De Franse naam van het merk symboliseert eigenlijk exact wat Forét doet: de liefde voor natuur vertalen in de vorm van mode. En dat doen de oprichters Jeppe en Jesper maar al te goed, want tegenwoordig is Forét niet alleen een kledingmerk, maar een gehele movement.
Middels hun eigen kledingmerk willen de boys die elkaar leerden kennen bij de padvindersclub mensen stimuleren om vaker offline te gaan en gezamenlijk de wereld ontdekken. Ze werken met bosachtige kleuren zoals herfstbladerenbruin, blaadjesgroen en avondzonoranje. De stijl van Forét is modern casual en outdoor streetwear ineen. Je kan er in de ochtend zonder problemen mee vissen en in de avond mee uit eten.
Bape
Als je felkleurige camouflageprints bedrukt met haaientanden op een hoodie of vest ziet, dan weet je eigenlijk meteen dat je met Bape, oftewel ‘A Bathing Ape’, te maken hebt. Zo herkenbaar is het merk van Ura-Harajuku, dat Bape in 1993 oprichtte in Tokio. Al snel ontpopte het merk met een Japans tintje zich tot een van de favoriete off-kilter streetwear merken ter wereld en groeide er een wereldwijde obsessie rondom de sneakers van Bape. De kleurrijke en gedurfde ontwerpen zijn anno 2023 nog altijd populair bij de absolute hypebeasts onder ons en dat zal waarschijnlijk ook altijd zo blijven.
Palace Skateboards
Als je dacht dat Supreme exclusief was, dan ken je Palace Skateboards nog niet. Sinds de oprichting in het Verenigd Koninkrijk in 2010, heeft het merk een hype ontwikkelt die ervoor zorgt dat elke collectie met een tri-ferg logo binnen enkele minuten is uitverkocht. Het merk haalt inspiratie uit designs van de 90’s, en dat zie je niet alleen terug in de ontwerpen, maar ook in de vintage-ogende stoffen die ze gebruiken voor hun kleding.