We leven in deze stijlbewegingen

CREDITS: Tim van de Pas | MANIFY

Er komt veel voorbij, hè? Op Insta, TikTok, Pinterest en Discord word je plat gebombardeerd met stijlupdates, waardoor je soms het overzicht effe kwijt bent.

Want niet alleen fashionmerken, maar modepioniers delen maar al te graag bijna uurlijks een post op hun kanalen. Om je een beetje houvast te geven, zetten we de stijlbewegingen waar we nu in leven op rij voor je. Scheelt je toch weer wat (nutteloze) scroll-tijd.

De golven die de modestromingen van nu bepalen:

Collabs, collabs, collabs

De collab-cultuur heerst in de modewereld. Merken bundelen maar al te graag hun krachten en hun gezamenlijke bereik op socialmediakanalen kan zorgen voor verkoopboost voordat het überhaupt op de markt is. Zo reed Bentley met PICANTE de streetwearwereld in, maakte Audemars Piguet van KAWS COMPANION-sculptuur een polskunstwerk en zette Ralph Lauren de NY Yankees in hun modeopstelling van FW-24. En dat alleen al in de afgelopen dagen.

Het is zo’n bijna een ‘moetje’ geworden om de handen ineen te slaan. Maar hé, wij klagen niet.

Tekst gaat verder onder de fotogalerij.

Foto’s: Bentley/PICANTE, Audemars Piguet en Ralph Lauren

Personalisatie

Eerst diende vintagekleding als tegengeluid, nu gaat het nog een stapje verder: fashion dat volledig is gepersonaliseerd. Ergens ook logisch, want meelopen met de massa kan écht niet meer, hè… Goed, we menen het wel. Het is tof om te zien dat mensen hun best doen om iets eigen te maken. Ze gaan zelf aan de slag met artworks voor op de rug of ze laten waaiers bedrukken voor op het volgende festival, maar het mooiste voorbeeld: de zelfgemaakte sieraden.

Dat was eerst een beetje een taboe voor mannen, maar hé, anno 2023 is niks te gek. In deze tijden moeten ook wij mannen namelijk een beetje letten op zaken zoals het milieu, en dat merk je overal terug. Ook in de fashion scene. De populariteit van handgemaakte kledingstukken en accessoires ligt sky high, wat ertoe leidt dat ook mannen hun creatieve kant aan het werk zetten.

Voetbalshirt-era

Een azuurblauw, oversized voetbalshirt met Del Piero achterop op een festival. Of een old school blauw-witgestreept Argentijns shirt op een corduroy pants. Retro-voetbalshirts, vooral uit de jaren ’90, hebben hun weg gevonden naar de alledaagse outfits. Daar wordt op ingespeeld door verzamelaars die hun oude shirts voor hoge bedragen verkopen, maar ook door de clubs zelfs. De voetbalshirtdesigns hebben dit jaar de weg gevonden naar het verleden en daarmee ook naar de modewereld.

Daardoor leven we in een voetbalshirt-era. En dat wordt alsmaar meer doordat mannen als Jules Koundé, Davide Frattesi en Jamal Musiala evenveel rode lopers als groene grasmatten zien.

Harley-Davidson

De geschiedenis van Harley-Davidson graaft diep. Sterker nog: dit jaar is er een jubileumbadge van 120 jaar opgestikt. In die 1,2 eeuw hebben we veel voorbij zien komen. Van iconische silhouetten die nog steeds het straatbeeld bepalen tot volgetatoeëerde armen die als canvas fungeren voor Harleyfans. Al gaat de invloed verder dan de highways en rockcafés. Véél verder. Ook in de fashion scene is de nalatenschap van Harley-Davidson en de rest van de motorwereld voelbaar. Items die voorheen als ‘motorkleding’ werden aangezien, zijn veranderd in statement pieces. Zo domineerden dit jaar weer de biker jackets op de catwalks.

In de modecollecties van het Amerikaanse merk vind je motorjassen, button downs, caps en vesten, maar ook fashionstatements als varisty jackets, retro racing jackets, anoraks en overalls.

Grandpa-core

Ontwerpers die de verstofte schoenenkast van je opa als inspiratiebron gebruiken voor nieuwe sneakers en een overvloed aan cardigans op straat. Grandpa core is in volle motie. En dat gaat de komende tijd ook zeker niet veranderen.

Voor de verwarde lezers onder ons: nee, grandpa core is geen vage hardcore variant voor pensionado’s die nog een keertje uit hun plaat willen gaan. Je kan het beter aanschouwen als de Gen Z-benaming voor ‘old money’. Een stijl die de laatste jaren weer vaker werd geadopteerd door fashion-forwards, maar ondertussen ook steeds vaker op de catwalks van de Fashion Week verschijnt.

Gouwe, ouwe

In fashion is geen ruimte meer voor jonge modellen met strakke lijnen. Nee, de ouderen stelen de (mode)show – een beetje in het verlengde van de bovenstaande trend. Lookbooks staan bol met oude Hollywoodsterren of stijliconen van weleer, al kun je dus dat weleer weglaten. Zo heeft KITH in de laatste jaren namen als Bryan Cranston, Wesley Snipes en Brian Cox gestrikt, maar ook op de socials gaan de cijfers van stijlopa’s door het dak. Check maar eens het account van @jaadiee, die de persoonlijke fotograaf is van zijn op Gramps. De beste (oude) man heeft regelmatig collabs met merken als Dior, Louis Vuitton of Supreme. Of ontvangt een invite van designers als NIGO om langs te komen als er een collab wat promotie nodig heeft…

Als het maar goed zit…

Dat functionaliteit en stijl in ons straatbeeld verweven zijn, is niet verrassend meer te noemen. Outerwear is streetwear geworden en hardloopschoenen zijn tegenwoordig net zo makkelijk sneakers. Dat is mooi meegenomen, want daardoor hebben we het altijd comfortabel.

UGG tilde stijl x functie naar een nieuw niveau met de waterdichte, suède slip-on, genaamd de Tasman Weather Hybrid. Die was al iconisch, maar de chestnut-and-blue colorway en Post Malone als hoofdrolspeler in de campagne deden er nog een schepje bovenop.

Source:
Tim van de Pas | MANIFY
LEES OOK