Zo’n beetje elke volwassene met een beetje gevoel in zijn linkerteen heeft het al eens geroepen: ‘Oei, de klimaatcrisis. Daar moeten we echt iets tegen doen hoor…’
Fijne praatjes, – vaak – weinig daadjes. Maar dat geldt niet voor Patagonia-oprichter, milieuactivist en filantroop Yvon Chouinard. Hij doneert nu namelijk zijn kledingmerk Patagonia, met een waarde van $3 miljard, om de klimaatveranderingen te bestrijden.
Patagonia in handen van ‘het milieu’
Een aardig statement, en dat is een understatement. De aankondiging kwam rechtstreeks van zijn bureau, met de nodige interessante quotes. Waaronder: “Hoewel we ons best doen om de milieucrisis aan te pakken, is het niet genoeg. We moesten een manier vinden om meer geld te steken in de bestrijding van de crisis, terwijl de waarden van het bedrijf intact bleven.”
Daarom geeft Chouinard aandelen van Patagonia weg. Zijn brief aan de wereld begint met: ‘Earth is now our only stakeholder.’ Er komen twee speciale afdelingen die het overzicht gaan bewaken. De Patagonia Purpose Trust krijgt alle stemgerechtigde aandelen, 2% van het totaal, terwijl het Holdfast Collective de resterende 98% van de niet-stemgerechtigde aandelen van Patagonia bezit.
$100 miljoen per jaar
Hiermee verwacht Patagonia rond de $100 miljoen per jaar te doneren. Het is een mooi gebaar van de oud-bergbeklimmer die áltijd al bezig was met het klimaat en milieu. Ook het merk zelf staat bekend om goede normen en waarden rondom goed zijn voor de natuur. Al zullen de hippe knaapjes op festivals met een groot Patagonia-logo op de rug daar niet altijd bij stilstaan.
Maar Yvon dus wel: “Als we enige hoop hebben op een bloeiende planeet over vijftig jaar, moeten we allemaal alles doen wat we kunnen met de middelen die we hebben.” En dat laatste maakt hij met het weggeven van Patagonia dus meer dan waar.