Wat is ontstaan als militair cross country-voertuig in opdracht van de Sjah van Iran, is een luxesymbool op wielen geworden: de Mercedes-Benz G-Klasse.
Vaak is-ie bepakt met een verse V8, maar nu is het toch écht tijd voor de stekker. Mercedes-Benz heeft de Geländewagen geëlektrificeerd. En hoe.
Mercedes-Benz G 580 EQ: de elektrische G-klasse
De Duitsers weten als geen ander dat het hoekige silhouet in tact moest blijven. Wát er ook onder de motorkap van het offroad-icoon ligt. Zijn designkarakter en een aantal iconische elementen is de G 580 dus niet verloren. Al zullen de scherpste messen in de la toch verschil zien. Denk aan een verhoogde motorkap, de zogeheten ‘air curtains’ in de achterste wielkasten achter en de designbox aan de achterzijde.
Power horse
Aan horse power geen tekorten voor dit power horse. Of mag dat niet meer gezegd worden… Vier individueel geregelde elektromotoren, bij de wielen geplaatst, leveren in totaal 432 kW, omgerekend 588 pk. Door de capaciteit van 116 kWh belooft Mercedes-Benz je een actieradius van 473 km volgens WLTP. Komt mede doordat de carrosserie is gebouwd op een ladderchassis, waar ook de andere modellen op zijn gebouwd, en die is versterkt om de elektrische aandrijflijn te integreren. In het ladderchassis is de lithium-ion-hoogspanningsaccu geïntegreerd, wat op zijn beurt weer zorgt voor een laag zwaartepunt.
Verschillende kunstjes
Leuk en aardig, maar als offroadkoning mag je geen consessies doen als je overstapt op het stroomnetwerk. Doet de elektrische G 580 ook niet. Net als zijn (verouderde) broertjes heeft de G-klasse een klimvermogen tot 100% op geschikte ondergrond, en blijft-ie stabiel tot een hellingshoek van 35 graden. Maar als we het over waandiepte hebben, dan wordt er pas echt gepraat. Met een maximale waaddiepte van 850 mm overtreft de elektrische G‑Klasse zijn conventioneel aangedreven tegenhangers met 150 mm.
Door zijn verschillende functies is geen terrein onberijdbaar. Zo kan de functie G-TURN de G 580 (vrijwel) op z’n plaats laten draaien op een losse of onverharde ondergrond. En met G-STEERING kun je offroad voor een kleinere draaicirkel zorgen. Plus; de terreinreductie LOW RANGE verhoogt het aandrijfkoppel met een speciale overbrengingsverhouding. Mocht je dat nog niet genoeg vinden, dan heb je als optie de nieuwe OFFROAD-COCKPIT. Daarmee til je jouw offroad-ervaring naar een hoger niveau met extra digitale functies.
Hier in Nederland is de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie binnenkort leverbaar als EDITION ONE, met een vanafprijs van €200.303.