Career Guide III: je LinkedIn-profiel on point

CREDITS: Airam Dato-on | Pexels

Een carrière maken. Dat is een succesverhaal dat je alleen zelf kunt schrijven. Máár, net zoals met veel dingen in het leven, je kunt het niet hélemaal alleen. Daarom geven we Career Coach Evoke het podium en de tekstuele microfoon. Wekelijks schrijft het al twintig jaar bestaande carrièreplatform een artikel om jouw leven te verbeteren door je carrière een boost te geven.

Deze week: vier tips voor een sterk LinkedIn-profiel

Netwerken is een kunst op zich. Dat is niet alleen in real life, maar ook digitaal. Sinds 2003 is er één platform dat al heel professionals bij elkaar heeft gebracht: LinkedIn. Elk jaar wordt het profileren van jezelf relevanter en belangrijker, want het is je cv, visitekaartje en netwerk in één.

Daarom is het tijd om het maximale uit je LinkedIn-profiel te halen. Hoe zorg je dat je goed vindbaar bent? En waar moet je op letten bij het aanmaken en invullen van jouw profiel? 

Een stand out LinkedIn-profiel in vier stappen

Evoke heeft dé tips zodat jouw LinkedIn – en daarmee je carrière – eigenlijk niet meer stuk kan. Een ijzersterke profilering in een paar simpele stappen fix je zo:

, <strong>Career Guide III:</strong> je LinkedIn-profiel on point
Foto: Bruce Mars \ Unsplash

Geen poespas-functietitel

Vandaag de dag wordt er met functietitels gesmeten alsof het voor niks is. Retail Jedi, Accountings Ninja en Schepper van Geluk: we hebben het allemaal voorbij zien komen. En dat is niet per se iets waar we blij van worden.

Jouw functietitel is na je foto en naam een van de edingen waar bezoekers van jouw profiel naar kijken. Deze wordt bovenaan je profiel getoond en is zichtbaar in de zoekresultaten. Een heldere functietitel is daarom onmisbaar: ondubbelzinnig is daarbij key. Kies een titel die jouw werkzaamheden weerspiegelt, maar die ook buiten de organisatie waar je nu werkt herkenbaar is. Bedenk op welke functietitel jij gevonden wil worden en gebruik deze op je profiel. Dat wil niet zeggen dat je moet overdrijven. Integendeel: je moet het wel kunnen waarmaken.

Meestal gaat het om kleine aanpassingen die verduidelijken wie jij écht bent. Zo komt ‘Tekenaar Constructeur’ anders over als alleen ‘Tekenaar’. En ook vertalingen werken niet altijd. ‘Buyer’ komt vaak voor, terwijl ‘Inkoper’ een meer gebruikelijke term is waar mensen op zoeken.

In een notendop

Over jezelf schrijven is niet easy. Een samenvatting over jezelf is nóg moeilijker. Maar om een sterk LinkedIn-profiel te creëren is het wel noodzakelijk. De samenvatting op LinkedIn is namelijk de ideale plek om duidelijk te maken wie je bent en wat je kan.

In de huidige versie van LinkedIn kun je alleen de eerste twee zinnen direct lezen – de rest staat onder ‘lees meer’ – dus zorg dat je hierin meteen de aandacht trekt. Gebruik daarnaast in de rest van je samenvatting tactisch gekozen keywords. Denk aan synoniemen voor je functietitel, vaardigheden die je beheerst of programma’s en tools waarmee je bekend bent. Deze keywords dragen namelijk ook weer bij aan de vindbaarheid van jouw LinkedIn-profiel. Ook softskills zoals talenkennis of leiderschapskwaliteiten benoem je hier. Hier mag je bijvoorbeeld met trots zeggen dat je aanvoerder bent van jouw voetbalteam.

werk-privébalans
Foto: Studio Republic

URL-personalisatie

Om je offline cv beknopt te houden, is het verstandig naar je LinkedIn-profiel te verwijzen voor meer informatie. Door je LinkedIn-URL te personaliseren maak je de zoektocht naar jouw profiel voor toekomstige werkgevers een stuk gemakkelijker. Gebruik bijvoorbeeld je voor- en achternaam.

Dat doe je als volgt:

  1. Klik bovenaan in de balk (op desktop) op je profielfoto.
  2. Klik op Profiel weergeven.
  3. Klik rechts op Openbaar profiel en URL bewerken.
  4. Klik rechts onder Uw aangepaste URL bewerken op Bewerken.
  5. Voer jouw gewenste einde van de URL in. Bij voorkeur je voor- en achternaam.
  6. Klik op Opslaan.

Always connected

Connecties maken en onderhouden is waar LinkedIn om draait. Een open deur, aangezien hét zakelijk netwerk platform is, maar vaak wordt hier niet alles uitgehaald. Door actief aan je netwerk te blijven sleutelen en connecties toe te voegen aan jouw profiel versterk je jouw positie op LinkedIn. Denk bijvoorbeeld eens aan oud-studiegenoten, mensen met wie je hebt samengewerkt tijdens je bijbaantje, je huidige collega’s, of partners waar je mee samengewerkt hebt. It’s a small world en je weet nooit wat je in de toekomst voor elkaar kunt betekenen.

, <strong>Career Guide III:</strong> je LinkedIn-profiel on point
Foto: Bastian Riccardi | Unsplash
LEES OOK
Weekend Desires #360
Weekend Desires #360
Het is je weer gelukt: je hebt het weekend overleefd. Knap, hoor. Vier het met onze desires van The Gram: View this post on Instagram A post…
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
De klassieke, Britse stijl van Bentley Motors lijkt gemaakt voor op maat gemaakt krijtstreeppakken of ligt in één lijn met de dandy-stroming. Máár het historische automerk zet…
Oogverblindende Ferrari-video’s
Oogverblindende Ferrari-video’s
Een Ferrari is oogverblindend. En dat is ook waarom socialmediakanalen bepakt zijn met video’s van de Italiaanse kunststukjes. Daar pluk je als autoliefhebber de vruchten van. Van…