Het zijn twee totaal verschillende mannen, maar juist daarom kunnen we veel van allebei de heren leren: Steve Jobs en de échte Jordan Belfort. Waar Belfort bekendstaat om zijn sicke verkoopskills, heeft Steve Jobs menig hart veroverd met zijn presentaties.
Ondanks dat deze mannen op het eerste oog héél verschillend zijn, zijn ze beide héél goed in wat ze doen en hebben geen geluk gehad met het verdienen van hun centjes. Nee, deze boys hadden geen online casino nodig. Omdat we héél veel van ze kunnen leren hebben we besloten de krachten van deze twee mannen te bundelen. Door middel van een video laten we zien hoe de échte Wolf of Wall Street een deal maakt. Daarnaast zetten we ook presentatie-tips van Steve Jobs op een rijtje. Win-win.
Jordan Belfort, from zero to hero
Bij de Wolf of Wallstreet denk je al snel aan de film uit 2013, met Leonardo DiCaprio in de hoofdrol. In deze film speelt Leonardo de rol van Jordan Belfort. Samen met z’n maatje Donny begint hij een brokerage firm. Samen verzinken ze helemaal in de wereld van stock trading, zaken doen en geld verdienen. Het begint allemaal leuk en aardig. Hoe meer succes ze behalen, hoe meer het wereldje waarin ze zitten dirty wordt. Jordan Belfort is echter niet alleen het hoofdrolpersonage in The Wolf of Wallstreet.
Jordan Belfort bestaat echt. En hij is de échte Wolf of Wallstreet. Mocht je het nog niet volgen, de film is dus gebaseerd op het verhaal van de echte Jordan Belfort. In 2006 kwam Jordan Belfort na 22 maanden uit de gevangenis vrij. Jordan had zich namelijk, zoals we in de film ook kunnen zien, niet altijd even netjes gedragen. Kennelijk heeft hij zich in die 22 maanden flink aan zelf-evaluatie overgegeven, gezien hij als een herboren man uit de gevangenis kwam. Hij is nu namelijk motivational speaker en vliegt de hele wereld over om zijn verhaal te vertellen.
Wat vertelt Jordan Belfort dan? De drugs, de vrouwen en de feestjes die totaal uit de klauwen lopen laat hij tijdens zijn seminars voor wat het is. Hij gaat juist in op de fijne kneepjes van het vak, en wat je nodig hebt om goed te kunnen verkopen. Hoe je het ver kunt schoppen in het financiële wereldje.
Inspireren
Want verkopen kan-ie hoor! Deze kant van het verhaal wil Jordan Belfort dan ook graag uitlichten, in plaats van te focussen op alle excessen die de financiële sector ook kent. Enerzijds om mensen te behoeden voor bepaalde fouten, anderzijds dus om mensen te inspireren met technieken om te overtuigen en te verkopen. Hij heeft zelfs een eigen techniek geïntroduceerd: de Straight Line Method. Kijk maar eens naar deze video, dan zie je hoe dat in z’n werk gaat.
Presentatie-tips van Steve Jobs
Presenteren. Niet ieders favoriete bezigheid. Veel te spannend toch? Verschilt per persoon, maar over het algemeen voelt iedereen toch (gezonde) spanning wanneer ze voor tientallen emotieloze gezichten staan, die allemaal in volle verwachting zijn van een interessant verhaal. Gelukkig heeft Steve Jobs negen tips voor ons, die helpen bij het overbrengen van een krachtige presentatie.
One sentence summary
Als je jouw product of onderwerp beschrijft, is het belangrijk kort en bondig te blijven. Steve zegt dat je zelfs eigenlijk maar één zin zou moeten gebruiken. Zo blijft het duidelijk, en daarmee ook boeiend, voor je publiek.
De derde tip: de ’three’ rule
Deze regel legt Steve zelf als volgt uit: “Drie is een krachtig nummer. Het geeft namelijk meer informatie dan twee, en het is makkelijker te volgen dan twintig.” Wat zou hij hiermee bedoelen? Eigenlijk weer hetzelfde als bij de vorige tip: wees duidelijk en houd het kort. Anders verliezen je luisteraars de focus en dus de interesse.
Introduceer de bad guy
Vaak zit er aan ieder verhaal een negatieve kant of een probleem. Benoem deze voordat je je product of onderwerp de hemel in gaat prijzen. Door eerst het probleem te benoemen, wordt duidelijk waarom jouw verhaal, of de boodschap die je probeert te verkopen, relevant is.
Tijd om de hero te presenteren
Nadat je de vorige tip hebt opgevolgd, snappen je luisteraars waarom ze jouw product of verhaal nodig hebben. Dit is het moment om door te pakken: ga in op alle pluspunten en positieve kanten van je verhaal en houd je publiek vast. Je publiek had al door wat het doel was van je verhaal, en zijn doordat je het kort en bondig houdt nog steeds geïnteresseerd. Pak ze nu helemaal in!
Houd je slides simpel en visueel
Gooi die slides niet knettervol met woorden, maar gebruik steekwoorden die je verhaal ondersteunen. Als er op beeld een vracht aan tekst te zien is, gaat je publiek zelf lezen en luisteren ze niet meer naar je verhaal. Wij mensen kunnen namelijk maar één ding tegelijk. Maak om je slides te vullen liever gebruik van foto’s en ander beeld dat ondersteunt. Grafiekjes en tabelletjes bijvoorbeeld. Worden mensen vaak ook blij van. Maar ook voor beeld geldt: houd het bescheiden. Het moet zeker niet te druk worden.
Vertel verhaaltjes
Wees geen cassettebandje dat slechts feiten en getallen aan het verkondigen is. Houd je verhaal boeiend door gebruik te maken van leuke anekdotes of andere korte verhaaltjes. Vertel bijvoorbeeld waarom het onderwerp waarover je aan het presenteren bent voor jóú interessant is.
Wees voorbereid
Oké Steve, dit is misschien wel een beetje een open deur. Maar goed, omdat Steve zo’n baas is dan. Natuurlijk is het belangrijk dat je voorbereid bent door je presentatie goed te oefenen. Probeer als het kan, je presentatie te oefen op dezelfde plek als waar je uiteindelijk ook for real gaat presenteren.
Dé no-go tijdens presenteren…
…zijn natuurlijk spiekbriefjes. Oefen net zo lang, totdat je ‘m uit je hoofd kan. Dit is echt onmisbaar. Je staat zonder je aantekeningen zoveel zelfverzekerder te presenteren en je verhaal komt veel krachtiger over. Je laat namelijk ook zien hoe begaan je bent met het onderwerp waarover je presenteert.
Negen tips verder en je bent klaar om een steengoede presentatie af te leveren. En Steve kan het weten natuurlijk, na zijn succesvolle carrière in de tech wereld. Houd ‘m dus in gedachten en rock die volgende presentatie.