Guillaume Philibert over het runnen van Filling Pieces en achter zijn kinderen aan rennen

Het runnen van een wereldwijd streetwearmerk en achter zijn kinderen aan rennen. Een combinatie die niet makkelijk lijkt, maar Guillaume Philibert (34) van Filling Pieces flikt het.

Ooit begon hij met het bouwen van een brug tussen streetwear en high-end fashion, nu vormt hij de brug tussen zakelijk succes en quality time met zijn gezin. Hij vertelt in geuren en kleuren hoe dat is.

Guillaume Philibert: ‘Ik probeer de balans te vinden tussen actief en passief creatief bezig zijn’

In 2009 begon je met wat nu een wereldmerk is. Nu, zo’n 14 jaar later, ziet de wereld er heel anders uit, inclusief het vaderschap. Is dat de grootste verandering geweest van al die jaren?

‘Daar kan ik een heel boek over schrijven. Dit is vooral te zien in onze bedrijfscultuur, collecties en in mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik ben erg trots op Filling Pieces: hoe we zijn geëvolueerd van een klein, op family en vrienden gericht bedrijf naar een gestroomlijnde professionele organisatie. 

Vaak wordt het dan moeilijk om de unieke bedrijfscultuur en persoonlijkheid te behouden, maar dat is ons gelukt. Dit hoort zeker bij een people-brand zoals FP. Daarnaast zijn onze collecties en designs mooi doorontwikkeld, met een duidelijke strategie om het ‘bridge the gap-verhaal’. Het overbruggen van verschillende mensen, culturen en disciplines. We hebben met liefde en passie gewerkt aan design-iconen die al jaren meegaan, zoals The Low Top, maar ook aan nieuwe categorieën zoals dress shoes, kleding, brillen en tassen.

Mijn leven is uiteraard ook doorontwikkeld. Ik was een jonge, gemotiveerde student toen ik begon, en nu ben ik leider van een bedrijf, een family man, en zeker ook professioneler. Het was een uitdaging om de balans te vinden, maar dat is goed gelukt.’

Moet je nu soms ‘nee’ zeggen tegen dingen/kansen waar je vroeger als startende ondernemer volmondig ‘JA’ op zou zeggen?

‘Zeker weten, dat is ook een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd. Als creatief ondernemer zie je overal kansen en mogelijkheden, maar het is belangrijk om de juiste keuzes te maken. Niet alleen voor je bedrijf/merk, maar ook voor je fysieke en mentale gezondheid. Een succesvolle ondernemer weet de juiste keuzes op het juiste moment te maken. Dit is iets waar ik nog steeds aan werk, maar er zijn al grote stappen gemaakt.’

Een creatief brein staat nooit uit. Of toch wel? Wordt jouw brein weleens op pauze gezet als je tijd doorbrengt met je kinderen?

‘Het creatieve brein slaapt nooit, zelfs niet als je in een lagere versnelling staat. Ik probeer wel de juiste balans te vinden tussen actief en passief creatief bezig zijn, vooral als ik quality time met mijn gezin doorbreng. Zelfs dan schieten er weleens ideeën in en neem ik meteen contact op met mijn team.’

Quote: ‘Het creatieve brein slaapt nooit, zelfs niet als je in een lagere versnelling staat’

Cultuur staat centraal in jouw leven, vooral het samenbrengen van culturen. Ga je dit ook meenemen in jouw opvoeding, of laat je dit gewoon op zijn beloop?

‘Zeker. Mijn achtergrond met Surinaamse roots, en hoe ik opgegroeid ben in het kleine Nederlandse dorpje Heemskerk, heeft mij gevormd tot wie ik ben. Cultuur en diversiteit zijn voor mij inspiratie en een mogelijkheid voor positieve verandering. Ik wil dat ons merk een weerspiegeling is van hoe wij de maatschappij zouden willen zien, ook die van mijn kinderen in de toekomst. Dit is door het vaderschap alleen maar serieuzer geworden.’

Is jouw visie op vaderschap veranderd nu je er zelf onderdeel van bent? Oftewel: was het in lijn met je verwachtingen? En is het zwaarder of lichter dan je had gedacht?

‘De keuze om vader te worden was weloverwogen en was al jarenlang een gespreksonderwerp. Het gevoel van ‘klaar zijn’ was er zeker, hoewel je nooit echt ‘klaar’ bent. Veel elementen van het vaderschap zijn zoals verwacht, maar de liefde en motivatie voor je kinderen zijn groter dan ik had verwacht. Ik ben veel scherper geworden in het plannen van mijn tijd en in het vinden van een balans. Soms is het extreem zwaar, maar je krijgt er veel voor terug, en ik zie hoe belangrijk betrokkenheid van ouders is. Gelukkig heb ik de beste voorbeelden gehad met mijn ouders.’

Filling Pieces begon als een brug tussen streetwear en high fashion, met de Low Top. In hoeverre kunnen we dat ook jouw eerste kindje noemen?

‘Dat voelt zeker zo. Echter moet je dat idee ook snel loslaten om door te kunnen groeien. Het doel en de visie die we voor de toekomst hebben, is dat het nog groter kan worden. Gelukkig deel ik de verantwoordelijkheid met mijn partner en team. Het is belangrijk om het te zien als iets dat enigszins losstaat, juist om als geheel door te kunnen groeien. Als je het te veel als je kind ziet, wordt alles te persoonlijk. Emotie is daarbij gevaarlijk.

Ondanks de liefde en passie voor het bedrijf en merk, is het nu volwassen en heeft het veel verzorgers. Met een enorm verantwoordelijkheidsgevoel, want er zijn veel mensen afhankelijk van.’

Hoe zit het nu met gevoelens? Heeft het vaderschap ervoor gezorgd dat je eerder een traantje laat? Of kun je juist alles nu beter relativeren en in perspectief zien?

‘Eigenlijk een combinatie van beide. Ik ben altijd al een persoon geweest met veel liefde en compassie voor anderen, en die zachte kant is nu alleen maar gegroeid door het vaderschap. Maar gek genoeg ben ik zakelijk gezien wel veel harder geworden, op de juiste manier. Vooral omdat het bedrijf en de stabiliteit daarvan van groot belang zijn voor mijn familie en de toekomst ervan. Daarnaast zijn mijn tijdmanagement- en planningsvaardigheden veel verbeterd, vooral door het vaderschap.

Het vaderschap is iets buitengewoon moois dat veel heeft toegevoegd aan mijn persoonlijke en professionele vaardigheden, en het is een essentiële stap in het bouwen van een legacy.’

Dit interview verscheen eerder in MANIFY Magazine #6 als onderdeel van Busy Fathers. Daarin vertellen ook Yung Felix en topmodel Wouter Peelen hoe ze vaderschap combineren met hun succesvolle carrière.

LEES OOK
Weekend Desires #360
Weekend Desires #360
Het is je weer gelukt: je hebt het weekend overleefd. Knap, hoor. Vier het met onze desires van The Gram: View this post on Instagram A post…
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
De klassieke, Britse stijl van Bentley Motors lijkt gemaakt voor op maat gemaakt krijtstreeppakken of ligt in één lijn met de dandy-stroming. Máár het historische automerk zet…
Oogverblindende Ferrari-video’s
Oogverblindende Ferrari-video’s
Een Ferrari is oogverblindend. En dat is ook waarom socialmediakanalen bepakt zijn met video’s van de Italiaanse kunststukjes. Daar pluk je als autoliefhebber de vruchten van. Van…