Onze autoredacteur is door Lexus uitgenodigd om de NX450h+ aan de tand te voelen. Hij is deze keer niet door de polder gevlogen, maar náár Mallorca. Deze keer ratelt hij niet alle specs zomaar op: hij geeft zijn mening over de Lexus aan de hand van een aantal vragen. En die vragen heeft hij zelf netjes opgesteld…
De Lexus NX450h+, wat vinden we ervan?
MANIFY, vertel eens: wat hebben jullie nu weer bereden?
We zijn he-le-maal naar het warme en zonnige Mallorca gevlogen om de Europese introductie van de Lexus NX450h+ bij te wonen. Een mid-suv die uitgerust is met een benzine- en elektromotor.
Ik dacht dat Lexus jullie alleen maar brute benzinemodellen voorschotelden?
Al jaren hebben we een goede relatie met de Nederlandse importeur Louwman & Parqui. Zo hebben we de Lexus LC500 meerdere malen getest, zowel op Ibiza als in ons eigen kikkerlandje. En ook de mooiste telg: de LC500 Cabrio Allen voorzien van een 5.0 liter V8 blok waar 464 PK uit gepompt wordt. Dit gaat simpelweg nooit vervelen, maar we willen meer.
Benzine dus uitgespeeld. Rijdt het een beetje, dat plug-in hybride?
Uitstekend. Op lagere snelheden is-ie heerlijk stil en kun je vol op de elektromotor rijden. Het accupakket is 18.1 kWh groot en heeft een bereik van 63 km. Klinkt heel weinig, maar voor de forensen onder ons is dit acceptabel. En het voordeel van een kleine accu is dat deze snel is opgeladen, want binnen 2.5 uur is de batterij weer vol. Een sprintje naar de 100 km/h doe je in 6 seconden. En elektrisch rijden kan tot een snelheid van 135 km/h. Ga je daar overheen dan schakelt de auto automatisch over op benzine.
Nog bijzonderheden?
Het interieur heeft echt een flinke opkikker gehad. En dat mocht ook wel, want het oude interieur was, op zijn zachts gezegd, gedateerd te noemen. En waar we ook maar niet aan konden wennen: het joystick-achtige trackpadsysteem. Dat hebben we in meerdere Lexussen ervaren. Het is hetzelfde systeem als dat op je laptop zit, als we het moeten uitleggen. Gelukkig is dat er uit gesloopt en hebben we veel nieuws er voor in plaats gekregen.
Wat opvalt is een loeigroot infotainment display van maar liefst 14-inch groot. Op het begin lijkt het veel te groot, maar dit went al heel snel. Maar wat de Japanse designers ook goed hebben begrepen is dat niet alle knoppen wegbezuinigd hoeven te worden om modern over te komen. Lexus weet dat fysieke knoppen er nog gewoon toe doen en hartstikke handig zijn.
En de E-latch heeft zijn introductie gedaan, een soort heerlijke deurbekrachtiging. Je ‘klikt’ de deur en vervolgens gaat deze semi-automatisch open. Scheelt je weer iedere keer je armspieren gebruiken om een zware deur open te gooien. Ook handig: mochten sensoren detecteren dat er een fietser aankomt, dan zal de deur ook niet opengaan. Om jou en de fietser te beschermen.
Plug-in hybrid Tazuna, in het Japans: ‘The ride of a horse’. Het is het principe waarbij een ruiter met slechts één teugel ervoor zorgt dat hij en zijn paard elkaar perfect aanvoelen. Lexus heeft met de NX450h+ Tazuna proberen toe te passen. Om nou te zeggen dat we één zijn geworden met de auto: nee. Maar heeft Lexus een gooi in de goede richting gedaan: ja. Lexus staat al decennia lang bekend om zijn betrouwbaarheid en stille motoren. Ook daar zijn ze weer in geslaagd. Het interieur heeft een make-over gehad en ook de plug-in hybride techniek zal je niet zo snel in de steek laten. Qua rijgedrag vinden we ’m soms iets aan de logge kant, maar voor alledaags gebruik heb je heerlijke mid-SUV onder je kont.
Vermogen: 306 PK systeemvermogen
0-100 km/h: 6 seconden
Vanafprijs: € 59.990Wat is jullie eindoordeel?