Even terug in de tijd: het is vrijdagmiddag, school is klaar en je bent, na een kleine tussenstop bij de lokale supermarkt, aangekomen bij het huis van Mike. De PlayStation wordt opgestart en Call of Duty slide de disc-invoer in. De planning voor de rest van de dag kan je al raden: gamen. F*ck yeah.
Storytelling is de nieuwe prioriteit van gamen
Fast-forward naar nu: Mike en jij zijn wat ouder geworden, en games zijn dat ook. Tegenwoordig draaien games namelijk niet meer om het gamen, maar om zoveel meer dan dat. Wij leggen je uit waarom.
Uitdagende onderwerpen
Videogame-ontwikkelaars richten zich tegenwoordig meer op het vertellen van een verhaal, met name op de ”Meer uitdagende ontwerpen in de samenleving”, zo vertelt Dr. Edward Powley, docent aan de Falmouth University Games Academy, aan Forbes.
En dat merk je aan alles terug. Games krijgen tegenwoordig namelijk steeds vaker een verlengstuk in een andere vorm. Zo zijn Assasin’s Creed en Sonic the Hedhehog al verfilmd. En waar van games nu films zijn gemaakt, krijgen films nu games. Met behulp van VPN kan je al een tijdje je Netflix ervaring naar de next level brengen, maar met de komst van Netflix Gaming is de cirkel al helemaal rond.
The place to be voor een concert?
Naast de toename van storytelling in games, zijn games tegenwoordig ook de place to be voor verschillende evenementen. Zo zijn er hele concerten gegeven via games. Maar het gaat nog verder dan dat. Er hebben heuse diploma-uitreikingen en protesten via een gamingplatform plaatsgevonden.
De traditionele gameruimte verandert in een populair cultureel centra waar mensen virtueel samenkomen. En niet alleen voor een potje sniperen, maar om veel meer te doen dan alleen gamen. Waar je vroeger met Mike hersenloos zombies kon afknallen, kun je nu met hem de releaseparty van Jay-Z zijn nieuwe album op checken.
Het nieuwe dominante streamingplatform?
Die stijgende populariteit is ook de technische big dogs niet onopgemerkt gebleven. Techgiants zoals Google, Facebook en Apple hebben allemaal serieuze plannen om de videogame-industrie te betreden. Niet heel gek als je bedenkt dat de gamingssector meer dan twee miljard gebruikers heeft. Daar is big money te verdienen dus.
Games zijn tegenwoordig, zoals je nu wel door zal hebben, veel meer dan alleen gamen: het is een culturele verzamelplek aan het worden voor de nieuwe generatie.