Het leven zit vol. Vol met taken en lijstjes. Dit nog even versturen, dat nog even afmaken. Op de werkvloer, maar ook op sociaal gebied. En door sociale media, je telefoon of je refurbished laptop, die altijd dichtbij zijn, komt alles tegelijk. Je ontkomt nergens meer aan. Hoe krijg je nu, ondanks alles wat er van je gevraagd wordt, toch zoveel mogelijk voor elkaar?
Stop met multitasken, doe één ding tegelijk
De belangrijkste trick: houd het simpel en doe niet te veel tegelijk. Vaak proberen we, om alles maar af te krijgen, zoveel mogelijk tegelijk te doen. Dat heet met een ander woord multitasken. Wat blijkt nu: ons brein kan dat helemaal niet. Natuurlijk, je kunt met iemand een gesprek voeren en ondertussen fietsen. Maar één van de twee dingen die je aan het doen bent, gaat volledig automatisch.
Probeer maar eens naar iemand te luisteren, en ondertussen een appje te typen. Je hebt óf niet meegekregen wat hij of zij tegen jou gezegd heeft, óf je trekt je wenkbrauw op wanneer je dat appje leest dat je zojuist hebt geschreven. Dit zijn namelijk twee zaken die jouw aandacht nodig hebben. Je brein heeft echter maar aandacht voor één.
Aandacht
Wanneer je toch besluit twee of meerdere dingen tegelijk te doen, moet je brein constant switchen. Je luistert heel even naar wat er tegen je gezegd wordt, dan besteed je weer aandacht aan het appje dat je aan het typen bent. Dan schakel je terug naar het gesprek, een seconde later typ je weer verder. Omdat je continue overstapt naar je andere activiteit, moet je brein weer even een stapje terugdoen om te bedenken waar het ook alweer gebleven was.
Omdat je brein dat steeds weer moet oppakken, verlies je tijd. Niet veel tijd, maar wel tijd. Maak eerst je gesprek af en typ vervolgens dat appje. Zo verlies je geen ‘overstaptijd.’ En this goes for alle dingen die je op een dag moet doen. Doe wat je doet met aandacht en je zult merken dat je sneller door je lijstje heen gaat.
Timemanagement
Eén ding tegelijk doen zorgt voor een goede verdeling van je aandacht en zo ga je efficiënter te werk. Als je deze techniek onder de knie hebt, kun je hier nog meer tips lezen om je tijd zo goed mogelijk te managen.