Dit is hoe Red Bull zo groot is geworden

CREDITS: Fonsi Fernández | Unsplash

Red Bull staat aan de top met frisdrankmerken als Coca-Cola en Lipton. Eind jaren 80 waren er echter veel twijfels over dit drankje. Er zou volgens velen geen markt zijn voor zo’n energiedrankje en daarnaast was er geen manier om het aan de man te brengen. Nu meer dan 30 jaar later blijken zij er volkomen naast te hebben gezeten. Het brein achter die marketingstrategie? Het is de Oostenrijkse tandpasta-verkoper Dietrich Mateschitz.

Dit is hoe Red Bull zo groot is geworden

Het ontstaan

Red Bull is in 1987 opgericht door Dietrich Mateschitz en de Thaise ondernemer Chaloe Yoovidhya. Toen de Oostenrijker naar Thailand kwam hoorde hij hier over een middel die je lichaam een energieboost zou geven. Dit zou helpen om de drinkers wakker en alert te houden. De uitvinder van het drankje was de Thaise Chaloe Yoovidhya. Hij noemde het ‘Krating Daeng’ en dit werd in het Engels Red Bull. Na een aantal jaren testen werd het energiedrankje tijdens de Grand Prix van Monaco in 1987 gelanceerd.

Daarmee toonde het bedrijf al direct aan dat zij het anders gingen aanpakken dan andere merken. Traditionele reclame was namelijk duur en zij besloten daarom om op hun doelgroep af te stappen. Zij kwamen deze 18- tot 35-jarige mannen onder andere tegen op universiteitsfeesten, coffeeshops en discotheken. Red Bull deelde monsters uit en al snel werd er veel gepraat over het energiedrankje.

red bull
Credits: Glen Wheeler

Marketingactiviteiten

Die marketingstrategie houdt Red Bull nog steeds aan. Zij blijven op hun publiek afstappen, maar doen dit tegenwoordig vooral met eigen content en georganiseerde evenementen. Je kan het dan ook zien als een mediabedrijf dat een drankje verkoopt. Het bedrijf zet het publiek op de eerste plaats en de verkoop van hun product komt op de tweede plaats. De omgekeerde wereld dus als je het vergelijkt met overige frisdrankmerken.

Het bedrijf heeft dan ook al tal van marketingactiviteiten georganiseerd. Daardoor is het gelinkt aan extreme sporten, voetbalteams en een groot aantal festivals. Denk bijvoorbeeld aan de Red Bull Air Race World Series, Red Bull Crashed Ice en Red Bull Salzburg. De meest iconische activiteit is de Red Bull Stratos Jump. Hierbij werd de Oostenrijkse skydiver en basejumper Felix Baumgartner 39 kilometer omhoog gestuurd. Dit werd gedaan in een klein schip en een heliumballon. Vervolgens lieten zij Baumgartner eruit vallen en brak hierbij twee wereldrecords.

red bull
Credits: Pixabay

De kunst

Door dit soort activiteiten wordt het merk gelinkt met momenten van groot plezier. Uiteindelijk wordt het drankje zo ook gelinkt aan die emotie en heeft de doelgroep een positief gevoel bij Red Bull blikje. De kunst van de marketing is dan ook om een gevoel op te wekken bij je publiek en het product niet te veel te pushen. Ga maar eens naar voor jezelf: als je denkt aan het blauw-zilver blikje met de twee rode stieren erop roept het al snel termen bij je op waar je vrolijk van wordt.

https://youtu.be/EZu9o9tpq9c

 

LEES OOK
Weekend Desires #360
Weekend Desires #360
Het is je weer gelukt: je hebt het weekend overleefd. Knap, hoor. Vier het met onze desires van The Gram: View this post on Instagram A post…
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
De klassieke, Britse stijl van Bentley Motors lijkt gemaakt voor op maat gemaakt krijtstreeppakken of ligt in één lijn met de dandy-stroming. Máár het historische automerk zet…
Oogverblindende Ferrari-video’s
Oogverblindende Ferrari-video’s
Een Ferrari is oogverblindend. En dat is ook waarom socialmediakanalen bepakt zijn met video’s van de Italiaanse kunststukjes. Daar pluk je als autoliefhebber de vruchten van. Van…