Je kunt een onderneming of product financieren met eigen vermogen of vreemd vermogen. Dat eerste is bij kleinschalige ideeën haalbaar, maar wanneer je meer dan €10.000 nodig hebt moet je vaak investeringen verzamelen. Dat kan door middel van een lening bij de bank of het verzamelen van investeerders. Maar waar de nieuwe generatie entrepreneurs veelvuldig gebruik van maakt is crowdfunding.
Kickstarter is hierin een grote speler. Je kunt je project aanmelden en mensen kunnen investeren in jouw idee in ruil voor bijvoorbeeld korting op de eerste serie producten. Maar wat gebeurt er met het geld als het doel niet wordt gehaald? Wij zochten het uit!
Crowdfunding: wat als het doel niet wordt gehaald?
In het nieuws komt af en toe een crowdfunding actie langs waarbij het einde zoek is. Backers blijven het project maar steunen. The Ocean Cleanup is zo’n geval. Voor het project van Boyan Slat werd in de eerste 100 dagen €1,8 miljoen opgehaald. Maar als het idee alléén door de bedenker wordt gesteund, kan het bedrag flink tegenvallen. Wat er dan gebeurt is interessant.
Crowdsourcing
Crowdfunding is afkomstig van crowdsourcing. Hierbij wordt de consument – de crowd – geraadpleegd om input. Dit deed Lay’s ook met de ‘Patatje Joppie’ chips in 2010. Crowdfunding is hiervan afgeleid en is eigenlijk hetzelfde, maar dan met financiële middelen. Een idee wordt door de menigte met geld gesteund. In ruil daarvoor krijgen de backers vaak een dikke korting op het product of een exclusieve versie. Maar ook een bezoek aan de productie faciliteit of een tests met prototypes zijn beloningen die er tegenover kunnen staan. Via Kickstarter worden heel veel dagelijks projecten gelanceerd.
Weggegooid geld?
Wordt het doel gehaald? Nice! Maar er kunnen zich een aantal scenario’s afspelen als dit niet het geval is. Het verschilt per platform wat er gebeurd als je het doel niet haalt. Meestal heeft een platform een all-or-nothing beleid, dat betekent dat je je doel moet halen en anders gaat al het het geld terug naar de geldschieters. Natuurlijk worden hierbij de nodige fee’s ingehouden door het platform.
Een ander scenario is dat er een vooraf gesteld minimum is vastgesteld. Zo kan het zijn dat je 80% hebt gehaald en een plan B mag indienen waarmee je de geldschieters en het platform moet overtuigen voor een doorstart. Het kan ook voorkomen dat er ’teveel’ geld wordt opgehaald. Lekker gewerkt pik! Dit geld wordt bij vrijwel ieder platform ook aan het project gegeven, minus de gebruikelijke kosten of course. Bij een enkeling wordt het overschot geschonken aan een ander project. Geld weggooien zit er bij crowdfunding dus niet in. Een tof idee? Lees wel even de kleine lettertjes!