Esthetisch. Klassiek. Elegant. Toewijding. Complementair.
Onze hersenen linken aan dit soort woorden als we horen: ‘Aston Martin en Bowmore kondigen partnership aan.’ Dat is verre van vreemd, want de twee iconische merken hebben een gedeelde toewijding aan erfgoed, vakmanschap en innovatie.
Hoe de verenigde wereld van twee ambachten eruitziet? Als de Bowmore Masters ‘Selection. Een single malt whisky van Bowmore waarbij het ‘Golden Ratio-principe’ van Aston Martin is toegepast.
Een Aston Martin om aan te nippen: de Bowmore Masters ‘Selection
Wij werden uitgenodigd door de twee merken om alles te weten te komen over deze whisky. En dat op het Circuit van Zandvoort. Om het gevoel van een Aston Martin te ervaren maakten we een rondje over het circuit met de Vantage. Daarna gingen we in gesprek met Jonathan Middag van Aston Martin en Miles Davis – ambassadeur van Bowmore whisky over de nieuwe samenwerking.
Mannen, wat maakt deze Bowmore® Masters ‘Selection zo speciaal?
‘Wat érg exciting is aan deze whisky, is dat twee masters, Ron Welsh, Bowmore Master Blender, en Marek Reichman, Aston Martin’s Chief Creative Officer, samen deze whisky hebben ‘ontworpen’. Deze mannen hebben écht samen tijd gemaakt voor dit project. Tot in de kleinste details hebben ze nagedacht over hoe beide merken samen konden komen in de whisky. Beide merken hebben shared values, gelijke opvattingen en geloven in iets moois.
Marek van Aston Martin heeft het ‘Golden Ratio-principe’ tot in de nopjes uitgelegd aan Ron van Bowmore. Het is de wiskundige verhouding die in de natuur wordt aangetroffen en die esthetisch aangename composities creëert. Dit principe is de kern van elke Aston Martin. Alles is daardoor in harmonie. Elke Aston Martin is perfect gebalanceerd, en dat is de Bowmore Masters ‘Selection ook. Dit principe is nog nooit eerder gebruikt om een whisky te creëren.’
Jonathan, wat is precies ‘Golden Ratio-principe’ voor Aston Martin?
‘Het is de regel van ’twee derde, één derde’. We gebruiken het in elk design van de auto’s: een derde van een Aston Martin zijn de ramen, twee derde van is de rest van de auto. Dat is een hele natuurlijke balancering tussen lijnen, waardoor attractief wordt voor het oog van de mens.’
Het is dus de eerste keer dat de ‘Golden Ratio-principe’ terug te vinden is in whisky. Wanneer wisten jullie ‘nu hebben we het’?
‘Ron heeft de whisky tot in de puntjes getest, getest en nog eens getest. En dat op kleine schaal, dus hij kon blijven proeven. Precies hoe Aston Martin zijn auto’s maakt. Toen hij eenmaal de final version had, wist hij het zeker: ‘Yes, dit is het.’
Dat heeft hij gedaan door telkens een héél klein beetje water toe te toevoegen. Over, en over. Hij veranderde de sterkte van de whisky bij 0,1 %, en proefde het. Hij vond het nog niet helemaal perfect. Hij deed het nog keer. En nog een keer. Totdat hij precies wist dat deze whisky het ‘Golden Ratio-principe had. Het is natuurlijk ongekend dat die 0,1 procent het verschil maakt. Maar ja, wie weet er dat een Aston Martin zeven à acht lagen paint heeft? Dat maakt het verschil.’
Hoe kunnen we Aston Martin in deze whisky proeven?
‘Ron wilde een whisky die Aston Martin reflecteert. De power van Aston Martin zit in deze fles van Bowmore. Er moest geen smooth of laid back whisky komen. De makers willen een kick creëren, dezelfde kick die je krijgt als je een Aston Martin stapt.’
Hoe reageren de Aston Martin-fans, Jonathan?
‘Positief, natuurlijk! Aston Martin-rijders zijn negen van de tien keer ook whiskyliefhebbers. Ze vinden dit soort samenwerkingen fantastisch. Dat gegeven bevestigt dat deze collab een meer dan goede zet is. Het voelt heel natuurlijk, en het is niet geforceerd. Dat zou ook niet passen bij beide merken.
Liefhebbers weten dat een Aston Martin altijd goed is. En dat is met Bowmore ook het geval. Mensen herkennen kwaliteit, en daar hoeven we geen grote marketingcampagnes aan te hangen.’