Je hebt de knoop eindelijk doorgehakt: je gaat je motorrijbewijs halen. Je geeft toe aan de lifestyle die staat voor adrenaline en vrijheid. Wij zeggen: Join the club! Maar waar begin je? Dat papiertje krijgen natuurlijk, maar daar blijft het niet bij. Je hebt geen zin om meer dan 10k uit te gaan geven aan je eerste motor en waar ga je ‘m eigenlijk voor gebruiken?
Gebruik
Laten we daar mee beginnen? Zoek je een comfortabele motor om roadtrips mee te gaan maken door Europa, waar je ook veel spullen op kwijt kan? Of zoek je een snelheidsmonster dat alleen op zonnige zaterdagen de buitenlucht ziet? Of is het juist voor je dagelijkse woon-werkverkeer? Dit alles heeft invloed op de beslissing wélke motor voor jou ideaal is.
Inhoud
Ten tweede moet je rekening houden met je leeftijd. Want de overheid vindt het geen goed idee als je met je 18e een 1800cc Harley gaat rijden. De regels zitten zo:
- Vanaf je 17e mag je rijles nemen op een lichte motor (11 kW of 125cc, A1) en theorie-examen doen
- Vanaf je 18e mag je praktijkexamen doen voor een lichte motor.
- Vanaf je 20e, mag je het rijbewijs voor de middelzware motor (A2) halen. Je mag daarvoor dan rijlessen volgen als je bent geslaagd voor je motortheorie examen of je autorijbewijs. Ook mag je de praktijkexamens voertuigbeheersing en verkeersdeelneming doen voor het rijbwijs A2.
- Als je 21 bent, mag je het rijbewijs voor de zware motor (A) halen. Vanaf 21 jaar mag je de praktijk examens voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD) doen voor het rijbewijs A.
- Voor het echte zware werk (35 kW of meer), krijg je direct het volledige rijbewijs A als je al twee jaar je A2 rijbewijs hebt en het A examen hebt gedaan. Als je al op je 20ste je A2 gehaald hebt, kan dat dus al als je 22 bent. Voor de huidige A2 bezitters moet er dus nog steeds een extra examen gedaan worden.
7 Ideale motoren voor beginners
Afhankelijk van de bovenstaande variabelen, je voorkeuren én budget, kan je een mooie eerste motor uitzoeken. We hebben een zeer uiteenlopende lijst van motoren voor beginners opgesteld. Deze 7 motoren zijn niet leidend, want er zijn tientallen goede voorbeelden, maar het is wel een mooie leidraad!
Suzuki SV (Scrambler) | 650cc
Het grootste voordeel aan Aziatische motoren is de fijne prijs/kwaliteitsverhouding. De prijs is vaak laag en het zijn degelijke motoren. Daar tegenover staat wel dat het niet altijd de meest sexy motoren zijn. De Suzuki SV650A met scramblerkit is een uitzondering op de regel. Het is een futuristische scrambler, maar heeft toch die old-school details die je verwacht. Plus: een lekker kontje. De SV650A is sinds dit jaar verkrijgbaar vanaf €8.799,-.
Honda Rebel | 471cc
Voor zij die zich liever in de ‘chopper’ hoek begeven, is de Honda Rebel een uitkomst. Hij is met een A2 rijbewijs te rijden en heeft een toffe uitstraling. Ook het feit dat het zadel dichter bij de grond is, maakt de rijervaring een stuk aangenamer voor de beginnende bestuurder. Ook de prijs is met € 7.358,- niet verkeerd.
Ducati Scrambler Sixty2 | 399cc
The new popicon! Toen ik mijn rijbewijs net 5 dagen had gingen we de heuvels rondom Barcelona in om de Sixty2 van Ducati te testen. Ik was meteen verliefd. De motor heeft misschien niet de power om kilometers te vreten, maar is heerlijk voor korte afstanden en gebruik in de stad. Old school en new school komen samen in deze topper van Ducati, plus het is een Ducati: dan is het al snel goed. Met 29,5 kW mag je er met een A2 rijbewijs meer op en neer naar Lloret de Mar en terug, al zou ik aanraden om het gewoon lekker in Nederland te houden ;-). De prijs ligt vanzelfsprekend wel wat hoger met €9.189,-
Kawasaki Z125 | 125cc
Een sportieve en zeer kleine naked, waar je met je 18e al op mag rijden: de Z125. Bij het terras zullen ze niet omkijken (of juist wel) en op de snelweg kan je maar het beste in de slipstream van een vrachtwagen blijven hangen, maar hey, je bent nog jong, je hebt een heel leven voor je. Vergooi dat dan niet. Dus doe voorzichtig. Jouw tijd komt nog wel. Deze Kawasaki is een prima motor om mee te beginnen en de prijs is ook aangenaam: $2,999,-. Dollar? Ja, hij is nog niet in Nederland verkrijgbaar, maar er gaan geruchten dat het dit jaar wél gaat gebeuren!
Harley-Davidson Iron 883 | 883cc
Je moet wel je volledige A-rijbewijs hebben om deze knoepert te mogen rijden, maar dan heb je wel wat. Een Harley-Davidson is qua rijeigenschappen ideaal als eerste motor, want het is pure kwaliteit. Qua prijs is het wat minder aangenaam. Gezien je je eerste motor waarschijnlijk wel een keertje gaat laten vallen, is dit misschien niet de slimste keuze. Maar absoluut wel de tofste! Het is een heerlijk ding, wij hebben ‘m gereden! Prijs: vanaf € 11.850,-
Kawasaki Ninja 300 | 269cc
Wil jij er sneller uit zien als het kapsel van Johny Bravo (dont’ ask), dan is deze racer misschien iets voor jou. De motor wordt niet meer gemaakt, maar is nog veel als occasion beschikbaar. Denk qua prijs rond de 6k en je hebt een dikke racer onder je hol!
Suzuki V-Strom 650 | 650cc
Wij reden in één weekend een dikke 1100km op de V-Strom 650 en dat is ontzettend goed te doen. Deze tourmotor rijdt heel lekker en is ideaal voor mensen met een A2 rijbewijs. Het is aan jou om te bepalen of je op jouw jonge leeftijd al op een tourmotor wil rijden, maar we kunnen je vertellen: aan het comfort hoeft het niet te liggen! De prijs is, aangezien het een tourmotor is, ook wat hoger: Vanaf € 9.399,-.