Presenteren. Niet ieders favoriete bezigheid. Veel te spannend toch? Verschilt per persoon, maar over het algemeen voelt iedereen toch (gezonde) spanning wanneer ze voor tientallen emotieloze gezichten staan, die allemaal in volle verwachting zijn van een interessant verhaal. Gelukkig heeft Steve Jobs negen tips voor ons, die helpen bij het overbrengen van een krachtige presentatie.
Presenteren doe je met passie
Als je zelf niet gepassioneerd of enthousiast bent over het onderwerp waarover je presenteert, gaan die gezichten die jou allemaal aanstaren gegarandeerd emotieloos blijven. Jij niet enthousiast, zij niet enthousiast. Probeer er daarom in eerste instantie voor te zorgen dat je over onderwerpen presenteert die jou interesseren. Mocht je toch moeten presenteren over een super saai onderwerp, lees jezelf in en probeer jezelf zo enthousiast mogelijk te krijgen.
One sentence summary
Als je jouw product of onderwerp beschrijft, is het belangrijk kort en bondig te blijven. Steve zegt dat je zelfs eigenlijk maar één zin zou moeten gebruiken. Zo blijft het duidelijk, en daarmee ook boeiend, voor je publiek.
De derde tip: de ’three’ rule
Deze regel legt Steve zelf als volgt uit: “Drie is een krachtig nummer. Het geeft namelijk meer informatie dan twee, en het is makkelijker te volgen dan twintig.” Wat zou hij hiermee bedoelen? Eigenlijk weer hetzelfde als bij de vorige tip: wees duidelijk en houd het kort. Anders verliezen je luisteraars de focus en dus de interesse.
Introduceer de bad guy
Vaak zit er aan ieder verhaal een negatieve kant of een probleem. Benoem deze voordat je je product of onderwerp de hemel in gaat prijzen. Door eerst het probleem te benoemen, wordt duidelijk waarom jouw verhaal, of de boodschap die je probeert te verkopen, relevant is.
Tijd om de hero te presenteren
Nadat je de vorige tip hebt opgevolgd, snappen je luisteraars waarom ze jouw product of verhaal nodig hebben. Dit is het moment om door te pakken: ga in op alle pluspunten en positieve kanten van je verhaal en houd je publiek vast. Je publiek had al door wat het doel was van je verhaal, en zijn doordat je het kort en bondig houdt nog steeds geïnteresseerd. Pak ze nu helemaal in!
Houd je slides simpel en visueel
Gooi die slides niet knettervol met woorden, maar gebruik steekwoorden die je verhaal ondersteunen. Als er op beeld een vracht aan tekst te zien is, gaat je publiek zelf lezen en luisteren ze niet meer naar je verhaal. Wij mensen kunnen namelijk maar één ding tegelijk. Maak om je slides te vullen liever gebruik van foto’s en ander beeld dat ondersteunt. Grafiekjes en tabelletjes bijvoorbeeld. Worden mensen vaak ook blij van. Maar ook voor beeld geldt: houd het bescheiden. Het moet zeker niet te druk worden.
Vertel verhaaltjes
Wees geen cassettebandje dat slechts feiten en getallen aan het verkondigen is. Houd je verhaal boeiend door gebruik te maken van leuke anekdotes of andere korte verhaaltjes. Vertel bijvoorbeeld waarom het onderwerp waarover je aan het presenteren bent voor jóú interessant is.
Wees voorbereid
Oké Steve, dit is misschien wel een beetje een open deur. Maar goed, omdat Steve zo’n baas is dan. Natuurlijk is het belangrijk dat je voorbereid bent door je presentatie goed te oefenen. Probeer als het kan, je presentatie te oefen op dezelfde plek als waar je uiteindelijk ook for real gaat presenteren.
Dé no-go tijdens presenteren…
…zijn natuurlijk spiekbriefjes. Oefen net zo lang, totdat je ‘m uit je hoofd kan. Dit is echt onmisbaar. Je staat zonder je aantekeningen zoveel zelfverzekerder te presenteren en je verhaal komt veel krachtiger over. Je laat namelijk ook zien hoe begaan je bent met het onderwerp waarover je presenteert.
Negen tips verder en je bent klaar om een steengoede presentatie af te leveren. En Steve kan het weten natuurlijk, na zijn succesvolle carrière in de tech wereld. Houd ‘m dus in gedachten en rock die volgende presentatie.